سرمقاله

توافق ایران و عربستان؛ بازخورد سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ‪/‬ شهاب زمانی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 6638  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 23 اسفند 1401
    نقش تشکل های رسانه ای در تخصصی کردن فعالیت های صنفی
    حمایت کیمیای نایاب در فراگرد فعالیت های رسانه ای!
    اسد فلاح / رئیس انجمن صنفی دفاتر نمایندگی روزنامه های سراسری استان آذربایجان شرقی : پرداختن به رسانه ها و کارکردهای آن همواره موضوع مورد علاقه اهل قلم و اندیشه بوده است. اگر به ابعاد مختلف تاثیرگذاری رسانه ها دقیق شویم متوجه جایگاه مهم آن در جامعه و اجتماع خواهیم شد. استان آذربایجان شرقی اما به قدمت کهن و به گواه تاریخ ریشه دار خود در این حوزه جزو پیشگامان بوده و در سپهر رسانه ای کشور نقش پررنگی داشته و دارد. هر چند در سنوات اخیر بواسطه مشکلات فراروی کار نشر و چاپ، شاهد تشدید مصائب فعالان این عرصه در رسته های مربوطه بودیم اما همچنان رسانه ها در کانون توجهات مخاطبان پرتعداد خود قرار دارند و متاثر از توسعه زمینه اطلاع رسانی در فضای مجازی نیز میزان رسانه های الکترونیک رشد قابل توجهی داشته است. موقعیت ممتاز رسانه های آذربایجان شرقی در کشور نیز علیرغم فراز و فرودهای بسیار همچنان تثبیت شده است و بعد از تهران، آمار رسانه های استان با 564 رسانه مشتمل بر رسانه های چاپی و الکترونیک، از بالاترین میزان برخوردار است؛ آماری فراتر از استان های خراسان، اصفهان، قم و حتی مازندران و فارس.
    حمایت از رسانه ها؛ کیمیای نایاب!
    با وجود حفظ برتری رسانه های آذربایجان شرقی بایستی به این دغدغه نیز پرداخت که هنوز هم جامعه رسانه ای استان از انتظارات متعارف و بحق صنفی خود فاصله معناداری دارد و "حمایت" کیمیایی نایاب است در فراگرد فعالیت های رسانه ای!
    رشد تعداد روزنامه های آذربایجان شرقی تا سقف 18 عنوان جریده البته اتفاقی شیرین می تواند باشد لیکن تقویت بنیادین و شکل گیری چارت درونی و برآمده از تحریریه قوی و کارآمد از نیروهای مجرب، محل نقد و در یک کلام، آرزوست!
    بافت نوین رسانه های آذربایجان شرقی
    صرفنظر از آمار کمی رسانه ها و ضرورت توجه و تمرکز به کیفیت، پراکندگی فعالان این حوزه نیز قابل تعمق است به طوری که شاهد حضور بخش عمده ای از صاحبان قلم در رسانه های غیرچاپی هستیم! شاید سهولت و تسریع در تولید و انتشار خبر، یا شاید هم اقتصادی بودن کار خبری در رسانه های الکترونیک و داشتن فرصت ویرایش اخبار و بارگذاری تصاویر متعدد، دلیل اصلی گرایش و تشکیل بافت نوین رسانه های استان ارزیابی شود با اینحال از اهتمام همکاران در قالب 214 عنوان رسانه چاپی نیز نبایستی بی توجه گذشت.
    جشنواره های مطبوعاتی؛ زمینه ساز معرفی استعدادها
    سرانه فعلی رسانه به ازای هر یکصد هزار نفر معادل عدد 14 برای آذربایجان شرقی است که می تواند بهبود یابد، در این میان باید توجه داشت که حمایت از صاحبان قلم و فکر، بسترساز تقویت بیش از پیش جریان موثر و مقبول رسانه ای است و در رهگذر چنین نگرشی برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های
    مطبوعاتی اهمیت و بازخورد مضاعفی پیدا می کند و نخبگان خبر و نیروهای مستعد و آینده دار از دل رویدادهای اینچنینی فضا و فرصت معرفی و رشد پیدا می کنند و بدنه و نیاز ترکیب انسانی رسانه ها را پوشش می دهند.
    صف واحد در آرمانشهر رسانه ای
    اگر صف بندی بین رسانه ها از ماهیت فکری متولیان این عرصه در عمل و نه حرف، برای همیشه رفع و شاهد یکپارچگی اهالی مطبوعات و رسانه در صف واحد باشیم، به مصداق واقعی آرمانشهر رسانه ای پدید می آید.
    سرپرستان جراید سراسری فعالان رسانه ای بومی هستند
    از جمله مزایای جشنواره های مطبوعاتی می توان به انتخاب بهترین آثار در رسته های مختلف اشاره کرد که حکم اعتدال دارد و همه فعالان را ترغیب به حضور در بوته نقد عملکرد خود می کند و دیواری میان رسانه های محلی و سراسری ولو در گستره یک استان خاص بین نیروهای بومی را ایجاد، مطرح و برجسته نمی سازد.
    تخصصی کردن فعالیت های مطبوعاتی
    تخصصی کردن فعالیت های مطبوعاتی در آذربایجان شرقی و خیلی از استانهای دیگر کشور نیز از الزامات فرارویی است که دیر یا زود بایستی عملیاتی و رنگ اجرا بخود بگیرد، البته در شرایط کنونی چالش هائی در این زمینه موجود است که مستلزم تفکیک فعالیت اصحاب رسانه می باشد.
    یک فعال رسانه؛ عضو همزمان در چند تشکل رسانه ای!
    معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در کلان موضوع و ادارات کل ارشاد استانها در ذیل این وزارت، می توانند برای ایفای نقش رسانه ها در حوزه های تخصصی گام عملی بردارند. علاوه بر این تشکل های رسانه ای نیز لازم است پیشقدم شوند و هر یک نیروهای تخصصی خود را تحت حمایت و پوشش قرار دهند و بسان شرایط جاری نباشد که یک نفر، همزمان در انجمن صنفی سرپرستان، در انجمن صنفی روزنامه نگاران، در انجمن صنفی مدیران مسئول و همچنین در خانه مطبوعات عضو باشد!
    سرپرستان جراید؛ بیشترین جمعیت رسانه ای آذربایجان شرقی
    اگر چه با وجود 13 هزار و 479 رسانه دارای مجوز کشور، صرفا یک هزار و 467 نفر از همکاران در زمره بیمه شدگان رسانه هستند با این حال به تناسب 10 هزار و 76 نفر مدیر مسئول، شاهد ساماندهی 9 هزار و 207 نفر صاحب امتیاز در سامانه جامع رسانه های کشور هستیم. در همین راستا استان آذربایجان شرقی نیز با وجود ترکیبی از روزنامه نگاران، مدیران مسئول مطبوعات محلی و پایگاه های خبری استانی، کارمندان دوایر دولتی!! و موزعین نشریات، جزو دارندگان بیشترین جمعیت رسانه ای در رسته سرپرستان روزنامه های سراسری و کثیرالانتشار است.
    .