سرمقاله

ایران و شورای همکاری خلیج فارس در پکن ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • نخستین برات الکترونیک تضمین شده توسط شبکه بانکی صادر شد
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 6678  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 24 اسفند 1401
    ایران و شورای همکاری خلیج فارس در پکن ‪/‬ سیف الرضا شهابی

    بر اساس نوشته روزنامه وال استریت ژورنال ،  بعد از آشتی بین تهران و ریاض، پکن  تصمیم دارد دست به اقدام ابتکاری دیگری بزند و بعد از بازگشایی سفارتخانه ایران و عربستان در پایتخت های یکدیگر ظرف دو ماه آینده، در اواخر سال جدید میلادی  میزبان نشست مشترک ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس باشد.
    اقدامی که از بدو تاسیس شورای همکاری خلیج فارس در سال ۱۹۸۱ تا کنون سابقه نداشته اگر چه در آذر سال ۱۳۸۶ آقای احمدی‌نژاد رئیس جمهوری وقت ایران به دعوت کشور قطر که میزبانی اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس را در آن تاریخ بر عهده داشت به عنوان مهمان در اجلاس شرکت و سخنرانی کرد و در حاشیه اجلاس دیدارهایی با برخی از مقامات کشورهای عضو شورا داشت.
    تنش بین ایران و شورای مزبور که در سال های اخير به خاطر جزایر سه گانه جدی تر شده و  موضوع هسته ای بر آن اضافه شد همچنان ادامه دارد و امنیت این آبراه استراتژیک را در معرض خطرات احتمالی و درگیری نظامی قرار داده است  مخصوصا بعد از قرار داد ابراهیم که پای اسرائیل  به امارات متحده عربی و بحرین باز شد.
    در حال حاضر بیش از هر زمانی خلیج فارس به تفاهم بین کشورهای ساحلی نیاز دارد تا در فضایی آکنده از  احترام به یکدیگر به همکاری مشترک و امنیت جمعی دست پیدا کنند.
    در حال حاضر  کشورهای خلیج فارس در پی آن هستند تا به روابطشان با تهران گرم ببخشند  بطوریکه بر اساس نوشته روزنامه  ایران رئیس امارات از رئیس جمهور ایران برای بازدید از کشورش دعوت به عمل آورد همچنین معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با منصور عباد العتیبی قایم مقام وزارت خارجه کویت در تهران  دیدار و گفت‌وگو داشت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با نمایندگان بحرین بعد از هفت سال قطع ارتباط  در منامه نشست مشترک بر گزار کردند بهترین فرصت است تا مقامات کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و ایران نشست مشترک داشته باشند تا به تفاهماتی دست پیدا کنند.
    اشکال بزرگ شورای همکاری خلیج فارس این است که دو کشور بزرگ و قدرتمند خلیج فارس یعنی ایران و عراق عضو آن نیستد مخصوصا ایران که  طول مرز آبی آن با احتساب جزایر حدود ۱۸۰۰ کیلو متر و بدون احتساب جزایر ۱۴۰۰ کیلومتر است و از بیشترین ساحل برخوردار است.
    کشورهای شورای همکاری خلیج فارس باید این واقعیت را درک کنند امنیت دستجمعی در خلیج فارس در گرو همکاری و عضویت همه کشورهای ساحلی در شورای مزبور است بروز اختلافات نباید مانع از جمع شدن همه کشورها در یک پیمان جمعی باشد چنانچه اکنون بین شش کشور عضو شورا  اختلافات مرزی و سیاسی و عقیدتی وجود دارد مع الوصف بطول چهار دهه است در شورا عضو هستند.
    اگر چین بتواند به کشورهای عضو شورای همکاری بقبولاند همه هشت کشور باید عضو باشند بزرگترین خدمت را به حفظ امنیت این آبراه استراتژیک انجام داده است و احتمال هرگونه درگیری در آینده را به صفر خواهد رساند.
    اگر چه کشورهای غربی با تنش زایی در پی آن هستند  هرچه بیشتر تسلیحات و جنگ افزارهای نظامی به کشورهای ثروتمند خلیج فارس به فروش برسانند.