سرمقاله

ایران و شورای همکاری خلیج فارس در پکن ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 6700  |  صفحه ۶ | حوادث  |  تاریخ: 24 اسفند 1401
    بررسی حوادث آیین آخرین چهارشنبه سال
    سوری که به جان ستانی تبدیل می شود
    چهارشنبه سوری، از جمله آیین‌های ایرانی است که از غروب آخرین سه‌شنبه ماه اسفند، آغاز می‌شود تا نیمه‌شب آخرین چهارشنبه سال ادامه دارد. از جمله شاخصه‌های این آیین برافروختن و پریدن از روی آتش است؛ اما رفته رفته و به‌خصوص طی سال‌های اخیر، برگزاری این آئین همواره با خطرات و خسارات مادی و جانی همراه بوده است.
    به‌منظور پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار و کاهش خسارات ناشی از حوادث چهارشنبه‌سوری، دستگاه‌های مختلف از جمله اورژانس، آتش‌نشانی و پلیس تمهیدات مختلفی را پیش‌بینی می‌کنند و در این شب در آماده‌باش به‌سر می بردند.
    افزایش ۴۳ درصدی کشفیات مواد محترقه پرخطر
    سردار سعید منتظرالمهدی از افزایش ۴۳ درصدی کشفیات مواد پرخطر خبر داد و گفت: پلیس در چهارشنبه آخر سال تا جایی که آسیب عمومی و اجتماعی برای مردم حادث نشود همگام با شهروندان و سهیم در شادی آنان خواهد بود و نگاه به این حوزه کاملاً اجتماعی است.
    وی با تاکید بر اینکه جوانان و نوجوانان عزیز کشورمان با کنترل و مدیریت هیجانات آنی، هم از خطرات احتمالی پیشگیری کنند و هم پلیس خودشان را یاری کنند، ادامه داد: با وجود تمامی هشدارها، تبشیر و انذار پلیس، متأسفانه طبق آخرین آمار واصله بیش از ۱۴ نفر از هموطنان عزیزمان جان خود را بر اثر هیجانات کاذب و شادی‌های لحظه‌ای از دست داده‌اند.
    سخنگوی فراجا عنوان کرد: لیکن هنجارشکنان بدانند و آگاه باشند در مواجهه با اقداماتی که برای سلامت روان و جسم شهروندان خطرآفرین باشد، قاطعانه برخورد و آنان تا پایان تعطیلات، مهمان اجباری پلیس و دستگاه قضا خواهند بود.
    منتظرالمهدی گفت: انتظامی کشور با افزایش گشت‌های سواره، پیاده، محسوس و نامحسوس، برای جلوگیری از حوادث تلخ و آسیب به محافل گرم خانوادگی در آستانه سال نو؛ در سطح شهرها مستقر و اجرای مأموریت می‌کند.
    وی در ادامه خاطرنشان کرد: در این ایام نیز با کنترل مبادی ورودی و بسترهای فروش واقعی و مجازی مواد محترقه خطرآفرین با افزایش ۴۳ درصدی کشفیات مواد پرخطر مواجه و در این خصوص بالغ بر ۴۷۰ نفر بازجویی و دستگیر شده‌اند.
    دستگیر شدگان شب چهارشنبه‌سوری تا پایان تعطیلات بازداشت می‌مانند
    سردار احمد رضا رادان نیز گفت: از خانواده‌ها می‌خواهیم تا در شب چهارشنبه آخر سال کنار فرزندان خود بوده و اجازه انجام رفتارهای پر خطر را به آنها ندهند.
    وی افزود: هنجارشکنان و مخلان نظم و امنیت در شب چهارشنبه آخر سال پس از دستگیری تا پایان تعطیلات نوروزی در بازداشت خواهند ماند.
    فرمانده کل انتظامی کشور گفت: خودروهایی که در شب چهارشنبه آخر سال توقیف شوند تا پایان تعطیلات در توقیف می‌ماند.
    تعداد جان‌باختگان چهارشنبه‌سوری به ۱۷ نفر رسید
    بر اساس اعلام اورژانس کشور، تعداد جانباختگان حوادث مربوط به شب چهارشنبه آخر سال تا ساعت ۱۷:۲۰ به ۱۷ تن و تعداد مصدومان به ۴۲۰ نفر افزایش یافت.
    ۱۷ فوتی و ۵۰۱ مصدوم از ابتدای اسفند
    سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تشریح آخرین آمار مصدومان و فوتی‌های حوادث چهارشنبه پایانی سال گفت: از ابتدای اسفند تا امروز ۵۰۱ نفر در اثر حوادث چهارشنبه سوری مصدوم شدند که از این تعداد ۱۷ نفر فوت شدند و ۸۸ نفر در بیمارستان بستری هستند.
    معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ۱۳۳ نفر آسیب چشم داشتند و برای ۶۰ نفر قطع عضو پیش آمده است، اظهار کرد: ۹۷ نفر امروز تا ساعت ۱۷ دچار صدمه و آسیب شدند که این امار نگران‌کننده است؛ لذا ضرورت دارد تا خانواده‌ها مراقبت‌های لازم را داشته باشند.
    وی تصریح کرد: بیشترین عضوی که صدمه می‌بیند، چشم است؛ به جهت اینکه آسیب‌پذیرترین عضو است و سپس قطع عضو، آسیب به دست و سوختگی از فراوانی بیشتری برخوردار هستند.
    کریمی با تاکید بر اینکه اگر کسی در حوادث چهارشنبه پایانی سال دچار آسیب شد باید در اسرع وقت به مراکز درمانی منتقل شود، گفت: پیشگیری بهتر از درمان است و خواهش دارم مردم عزیز امشب دقت لازم را داشته باشند تا نیاز به بستری و مراجعه به مراکز درمانی نباشد.
    معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: به جهت اینکه بیمارستان فارابی مرکز اصلی ارجاع بیماران چشمی است خوشخبتانه فعلاً شرایط پایدار است اما همکاران همه آماده باش هستند و اساتید و فوق تخصصان همگی حضور دارند.
    ۶۰ قطع عضو و ۱۲۳ آسیب به چشم
    بر اساس اعلام سازمان اورژانس کشور، از ۵۰۱ مصدوم حوادث چهارشنبه آخر سال تعداد شش نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و تاکنون ۶۰ مورد قطع عضو، ۱۳۳ مورد آسیب به چشم و ۱۸۶ مورد سوختگی گزارش شده است.
    همچنین، ۳۶۸ نفر درمان و ترخیص شدند و ۲۹ نفر نیز در محل درمان شدند. بیشترین مصدوم به تفکیک استان در کشور مربوط به استان تهران با ۱۳۵ نفر، آذربایجان شرقی با ۶۸ نفر و آذربایجان غربی با ۲۷ نفر مصدوم است.
    انفجار موادمحترقه در محله قلعه‌مرغی
    سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از مصدومیت چهار جوان درپی انفجار و آتش‌سوزی موادمحترقه در جنوب تهران خبر داد.
    سید جلال ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جزئیات این حادثه گفت: در ساعت ۱۴:۱۵ امروز یک مورد حادثه انفجار و آتش‌سوزی ناشی از موادمحترقه به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد که درپی آن ستاد فرماندهی آتش‌نشانان ایستگاه ۲۸ را به محل حادثه واقع در محله قلعه‌مرغی اعزام کرد.
    وی با بیان اینکه آتش‌نشانان ظرف مدت دو دقیقه در محل حاضر شدند، گفت: محل حادثه یک انبار حدودا ۱۰ متری در پشت‌بام یک ساختمان مسکونی بود که دچار حریق شده بود. در همین راستا نیز آتش‌نشانان بلافاصله عملیات اطفای حریق را آغاز کرده و دقایقی بعد ضمن جلوگیری از گسترش آتش اقدام به مهار کامل آن کردند.
    ملکی درباره دلیل وقوع این حادثه نیز گفت:‌چهار جوان که همگی بین ۲۰ تا ۲۲ سال سن داشتند در قسمت انباری این ساختمان که در پشت بام واقع شده بود، مشغول ساخت نارنجک‌های دستی با اکلیل سرنج بودند که ناگهان این مواد منفجر شده و موجب آتش‌سوزی شده بود.
    سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه چهار جوان از محل خارج شده بودند، گفـت: این افراد از ناحیه دست‌ها و همینطور سر و صورت دچار سوختگی شده بودند که به همین دلیل در اختیار عوامل اورژانس قرار گرفتند.
    وی افزود:‌ عوامل آتش‌نشانی پس از ایمن‌سازی محل در حوالی ساعت ۱۵ به ماموریت خود خاتمه داده و به ایستگاه بازگشتند.