سرمقاله

ایران و شورای همکاری خلیج فارس در پکن ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 6705  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 24 اسفند 1401
    ر مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اعلام کرد
    آذربایجان شرقی جزو پنج استان برتر کشور در مدیریت پایدار آب
    تبریز - فلاح: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: باوجود کمبود منابع تولید آب جزو پنج استان برتر کشور در مدیریت پایدار آب هستیم.
    محمد خانی حوزه ماموریت این شرکت را در ۲ حوزه آب و فاضلاب معرفی کرد و افزود: ۷۰ درصد از جمعیت ۴.۲ میلیون نفری استان از این خدمات بهره‌مند هستند و در ۳۴ شهر با رویکرد آینده نگری و برنامه‌ریزی‌های ۲۵ ساله آبرسانی می‌کنیم اما در برخی شهرها حتی برای یک سال آینده نیز با مشکل روبه‌رو هستیم. وی وضعیت آبی ۱۵ شهر استان در سال گذشته را کمبود یا سربه‌سری تولید و مصرف آب دانست و گفت: امسال تعداد شهرهای دارای مشکل تامین آب به هفت مورد در شهرهای تبریز، سهند، مرند، هادیشهر، آذرشهر، هریس و هوراند کاهش یافت و در تابستان امسال شاید در این شهرها مشکلات جزئی مانند قطعی موقت آب داشتیم که تلاش می کنیم با اقدامات فوری و یک ساله و البته ترویج فرهنگ درست مصرف این مشکلات را به حداقل کاهش دهیم.
    مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در۷۰۰ روستا نیز عدم توازن تولید و مصرف آب داشتیم که در یک سال گذشته مشکل آب پایدار ۲۰۳ مورد از آنها رفع شد و با این اقدامات تابستان ۱۴۰۱ را با کمترین مشکل سپری کردیم و به عنوان یکی از سه استان پایدار در تامین آب از سوی وزارت نیرو معرفی شدیم چون که با وجود کاهش بارندگی‌ها و افزایش دما پایدارترین تابستان از لحاظ تامین آب در ۱۰ سال گذشته را داشتیم و علاوه بر این با بهره برداری از طرح تامین آب پایدار ۲۴۷ روستا در سال آینده، طی ۲ سال بیش از ۵۰۰ روستای استان صاحب آب پایدار خواهد شد.
    خانی، کمبود اعتبارات و عدم ثبات قیمت ها از یک سو و کاهش بارندگی ها را ۲ عامل تشدید مشکلات حوزه آب و فاضلاب آذربایجان شرقی دانست و افزود: نسبت به سال قبل ۴۵ درصد و نسبت به بلند مدت ۲۵ درصد کاهش بارندگی داریم و البته هر چند طبق پیش بینی ها احتمال دارد تا خرداد آینده میزان بارندگی ها به میزان سال قبل برسد، با این حال با ۲۵ درصد کاهش بارندگی بلند مدت روبرو و با خشکسالی دست به گریبان هستیم.
    وی با اشاره به رویکرد وزارت نیرو در خصوص آبرسانی فرامنطقه ای، گفت: برای رفع مشکل آب ۷۰ روستا از ارس و بیش از ۸۰ روستای هریس و ورزقان از طریق انتقال آب از چای کندی اقدام شده تا زمینه تامین آب پایدار این مناطق در کوتاه و میان مدت فراهم شود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: متوسط مصرف آب روزانه هر فرد ۲۳۰ لیتر در استان است که این میزان در کشورهای پرباران ۱۵۰ لیتر بوده و با وجود به صدا درآمدن زنگ خطر جدی در این حوزه همچنان با افزایش مصرف روبرو هستیم و باید برای اصلاح این رویه فرهنگ‌سازی عمومی شود بر این اساس همه افراد جامعه نسبت به رعایت مصرف بهینه احساس مسئولیت کنند و این موضوع در روزهای پایانی سال بسیار مهم و حیاتی است.
    خانی با اشاره به ایام پایانی سال و عادت ایرانی ها نسبت به خانه تکانی و شست و شوی بیشتر، گفت: مصرف آب از ۱۰ اسفندماه جاری و با آغاز خانه‌تکانی‌های سال نو، نسبت به مدت زمان مشابه ماه‌های قبل، ۳۰ درصد افزایش یافته و این موضوع موجب افت فشار آب شده است. وی افزود: افت فشار آب به دلیل کمبود آب نیست بلکه آب کافی در تمام شهرها وجود دارد ولی همزمانی مصرف باعث افت فشار آب می شود؛ لذا از شهروندان می خواهیم در مصرف آب نهایت صرفه جویی را کرده و فرش های خود را به قالیشویی بدهند تا در ایام نوروز و تابستان با کمبود آب مواجه نشویم.