سرمقاله

ایران و شورای همکاری خلیج فارس در پکن ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 6737  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 24 اسفند 1401
    آینده مذاکرات هسته ای خاکستری است
    سخنگوی سازمان انرژی اتمی سفر رافائل گروسی به ایران را خوب و به سمت حل مسایل دانست و افزود: در این فرآیند ما یک قدم جلو رفتیم، اما آینده را شخصا خاکستری می بینم، نه خوشبین هستم نه بدبین. بهروز کمالوندی در نشست راه گفتگو؛ واکاوی آخرین توافقات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت: صنعت هسته ای قدرت افزاست و در صحنه بین الملل سهم قدرت ها به میزان قدرت شان تعیین می شود، نه حقی که دارند. می بینید که پنج کشور حق وتو دارند و این واقعیت است و در این فضا کشورها سعی دارند قدرت خود را در ابعاد مختلف سخت و نرم گسترش دهند. 
    سخنگوی ‌سازمان انرژی اتمی افزود: آنها هر زمان که بتوانند و فرصت کنند صنعت هسته ای را از ایران بگیرند این کار را می کنند. ایران کشوری متوسط با جایگاه استراتژیک است و معتقدم اگر هر نظام دیگری هم در ایران بود باز هم اجازه نمی دادند ایران در این صنعت به طور مستقل رشد کند.
    وی‌ تاکید کرد: موضوع هسته ای در ابعاد داخلی و خارجی سیاسی شده است. در سیاست خارجی از این منظر به ایران فشار می آوردند و در داخل نیز موضوع از سوی هر گروه سیاسی یک جور دیده میشود، به طور کلی در داخل هرطور پیش برویم یک عده خوششان نمی آید.
    سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: غنی‌سازی ۶۰ درصد در فردو پاسخی به قطعنامه قبلی آنها در شورای حکام بود. وی گفت: معتقدم نمی توان صرفا از مسیر فنی یا دیپلماسی مساله را حل کرد. این موضوع باید از هر دو مسیر فنی و سیاسی توامان حل شود. کمالوندی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: درست است که مساله هسته ای به اقتصاد ما هم بی ارتباط نیست اما باید ببینیم تا کجا باید نرمش نشان دهیم. 
    وی‌ درباره رویکرد آژانس در گزارش دهی هایش گفت: مشکلی که ما داریم این است که آژانس، هم به نعل می زند هم به میخ. ما ترجیح می دهیم انچه شفاهی میگویند مانند مطالب مطرح شده در جلسه فنی قبلی از شورای حکام را در گزارش کتبی هم بنویسند، اما متاسفانه این طور نیست.