سرمقاله

پوست اندازی سیاستی‌! / محمد علی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 6809  |  صفحه ۶ | بازار و سرمایه  |  تاریخ: 27 اسفند 1401
    نگاهی به وضعیت اقتصادی ایران در سال 1401
    آن چه امسال بر اقتصاد ایران رفت
    ایران سال ۱۴۰۱ را در شرایطی آغاز کرد که روسیه و اوکراین وارد جنگ شده بود و قیمت همه کالاها تحت تاثیر تورم گران شده بودند، به طوری که قیمت محصولی مانند گندم در طول چند ماه دو برابر شده بود و مشکلات ناشی از کمبود سوخت در اروپا منجر به گرانی همه محصولات شده بود و در همین زمان به دلیل اینکه ایران هم می توانست از گرانی قیمت سوخت در بازار جهانی بهره مند شود، درآمد نفت ایران در شش ماهه نخست سال رشد قابل توجهی داشت به طوری که در همین مدت ایران توانست بیش از پیش بینی ها درآمد صادراتی نفت را محقق کند. از این رو قیمت ارز هم در اقتصاد کشور تثبیت شده بود.
    در همین حال باید توجه کرد که علی‌رغم این که در دو سال گذشته رشد مثبت در کشور تجربه شده، حجم حقیقی اقتصاد ایران با فرض خوشبینانه ترین حالت هم در پایان 1401 حدود 5 هزار میلیارد تومان پایین‌تر از سال 96 (سال قبل از آغاز دور جدید تحریم ها) خواهد بود.
    از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد در چندین سال گذشته رشد اقتصادی کشور به شدت نوسان داشته، به گونه‌ای که میان بالاترین و پایین‌ترین رشد اقتصادی تجربه شده بالغ بر 28 درصد اختلاف وجود دارد.
    بر اساس آخرین آمار منتشر شده؛ رشد اقتصادی در تابستان امسال 2.5 درصد برآورد شده که نسبت به رشد 4.2 درصدی بهار کاهش قابل توجهی داشته است. به طورکلی می‌توان گفت که نرخ رشد در 8 فصل گذشته روندی نزولی داشته و از حدود 7 درصد به کانال 2 درصد رسیده است. در اقتصاد ایران به طور معمول رشد در نیمه نخست سال بهتر از رشد در نیمه دوم سال است، همچنین با توجه به وضعیت نابه سامان اجتماعی و اقتصادی که در شش ماهه دوم نسبت به بهار و تابستان وجود داشت، پیش‌بینی می‌شود
    روند نزولی رشد اقتصادی در نیمه دوم 1401 هم تکرار شده باشد. همچین در چند ماه گذشته شاهد افزایش چشمیگر نرخ ارز بوده‌ایم، با توجه به حساسیتی که اقتصاد کشور به نرخ ارز دارد، می‌توان گفت که در شش ماهه دوم شرایط به مراتب بی ثبات‌تر بوده است.
    تصویر اقتصاد ایران در نیمه اول سال 1401
     حجم حقیقی اقتصاد ایران در تابستان سال جاری 197 هزار میلیارد تومان برآورد شده که نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 5 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بر همین اساس رشد اقتصادی محقق شده در تابستان امسال 2.5 درصد بوده که نسبت به رشد به ثبت رسیده در بهار 1.7 درصد پایین تر است.همچنین حجم اقتصاد ایران بدون احتساب نفت و گاز از 167 هزار میلیارد تومان در تابستان سال گذشته به 170 هزار میلیارد تومان در تابستان امسال رسیده، به عبارت دیگر رشد اقتصادی بدون نفت در تابستان سال جاری 2.1 بوده است. ینکه رشد اقتصادی بدون نفت پاییین تر از رشد اقتصادی کل بوده نشان می‌دهد سرعت رشد ارزش افزوده بخش نفت‌وگاز به نسبت سایر بخش‌ها در تابستان 1401 بالا بوده است.
    نرخ رشد بر مدار نوسان
    رشد اقتصادی در ایران در چند سال گذشته نوسان‌های شدیدی را تجربه کرده است. بالاترین نرخ رشد تجربه شده در چند سال گذشته مربوط به زمستان سال 95 است، در فصل مذکور رشد اقتصادی بالغ بر 17 درصد برآورد شده. پایین ترین نرخ رشد به ثبت رسیده نیز با منفی 11.2 درصد به پاییز سال 97 تعلق دارد. به بیان ساده‌تر میان پایین‌ترین و بالاترین رشد اقتصادی تجربه شده در چند سال گذشته بالغ بر 28 درصد اختلاف وجود دارد.
    بالاترین رشد متعلق به بازه زمانی بعد از توافق برجام و منفی‌ترین رشد هم به بازه زمانی پس از خروج امریکا از برجام تعلق دارد، این امر نشان از اثر گذاری شدید عوامل برون‌زا بر اقتصاد ایران مانند تحریم دارد. پس از خروج ایالات متحده از برجام دقیقا از تابستان سال 97 رشد اقتصادی منفی شد و این روند تا تابستان سال 99 نیز ادامه یافت. از منظر اقتصاد کلان کشورهایی که چندین فصل رشد منفی را تجربه می‌کنند به دلیل اینکه سطح حجم اقتصادشان به شدت کاهش یافته، بعد از یک تکانه مثبت در اقتصاد حتی اگر اتفاق خاصی هم رخ ندهد به دلیل ظرفیت های خالی که وجود دارد، رشد اقتصادی‌شان به بالای صفر می‌رسد.
    این دقیقا اتفاقی بود که از میانه سال 99 رخ داد و شاهد مثبت شدن رشد اقتصادی در کشور بودیم. البته آمدن بایدن و نشستن وی بر مسند ریاست جمهوری آمریکا نیز در مثبت شدن رشد اقتصادی بی تأثیر نبوده است، به بیان دیگر پس از بیرون آمدن نام بایدن از صندوق های رای، کمی از فشارهای تحریمی از روی اقتصاد ایران برداشته شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد اقتصادی بخش نفت در زمستان سال 99 بالغ بر 33 درصد بوده است.
    رشد اقتصادی نزولی است؟
    همانگونه که گفته شد اصلی ترین علت مثبت شدن رشد اقتصادی در چند فصل گذشته، دوران رکودی بوده که بین سال های 97 تا 99 در کشور تجربه شده بود. علی رغم اینکه در هشت فصل گذشته نرخ رشد در کشور مثبت بوده، هنوز تولید ناخالص داخلی کشور به میزان سال 96 نرسیده است. حجم ارزش افزوده حقیقی اقتصاد ایران در تابستان سال 96 حدود 202 هزار میلیارد تومان بوده، این در حالیست که در تابستان امسال این رقم حدود 197 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. به عبارت با وجود 2 سال متوالی نرخ رشد مثبت، تولید ناخالص فصلی ایران نزدیک به 5 هزار میلیارد تومان پایین از سطح سال 96 است. این امر نشان می‌دهد در چند فصل اخیر صرفا مشغول پر کردن ظرفیت‌های خالی شده گذشته بوده‌ایم.
    رشد اقتصادی در زمستان سال 99 و بهار سال 1400 به ترتیب 6.6 درصد و 6.9 درصد به ثبت رسیده است. از تابستان و پاییز سال گذشته نرخ رشد به کانال 4 درصد رسید، این نرخ در بهار امسال نیز تکرار شد و همانگونه که گفته شد این شاخص در تابستان به کانال 2 درصد هم رسیده است. به بیانی نرخ رشد طی گذشت پنج فصل از حدود 7 درصد به نزدیکی 2 درصد رسیده، بر همین اساس می توان گفت که نرخ رشد اقتصادی در ایران روندی نزولی داشته و احتمالا این روند در ادامه 1401 هم تکرار شده است.
    اقتصاد ایران با پر کردن ظرفیت‌های خالی شده دوران رکود، در چند فصل اخیر رشد های مثبتی را به ثبت رسانده است. روندی نزولی رشد نشان از اشباح شدن این ظرفیت‌ها دارد، چنانچه بخواهیم در ادامه شاهد رشدهای مثبت باشیم بایستی ظرفیت های جدیدی شکل بگیرد که با توجه به وضعیت وخیم انباشت سرمایه این امر دور از دسترس است.
    بالاترین رشد در 1401 به کدام بخش تعلق دارد؟
    در میان بخش های اصلی اقتصاد ایران بالاترین نرخ رشد به ثبت رسیده به گروه نفت‌وگاز تعلق دارد، رشد اقتصادی این گروه در تابستان سال جاری 5.3 درصد برآورد شده است. متأثر از همین امر نیز رشد اقتصادی بدون نفت پایین‌تر از رشد اقتصادی کل رقم خورده است. گروه صنعت نیز رشد اقتصادی مناسبی را در تابستان تجربه کرده، نرخ رشد این گروه نیز 4.8 درصد برآورد شده است.
     اما گروه کشاورزی برای ششمین فصل متوالی در تابستان امسال رشد منفی را به ثبت رساند، خشکسالی‌های اخیر (قبل از بارندگی‌های پاییز و زمستان امسال) از اصلی‌ترین دلایل منفی شدن رشد این بخش است. آمار های بازار کار هم نشان می‌دهد به دلیل رکود بخش کشاورزی تعداد زیادی از شاغلین از این بخش کوچ کرده و سهم بخش کشاورزی از تعداد شاغلین کل کشور کاسته شده است.
    بخش خدمات بزرگ‌ترین بخش اقتصاد کشور به حساب می آید، بالغ بر 52 درصد از کیک اقتصاد ایران در اختیار بخش خدمات است. رشد اقتصادی این بخش در تابستان امسال 1.4 درصد برآورد شده، این نرخ پایین‌ترین رشد بخش خدمات در هفت فصل گذشته محسوب می شود. از سال 99 با آغاز اپیدمی کرونا بخش خدمات نسبت به سایر بخش ها ضربه بیشتری را متحمل شد، اما با آغاز سال 1400 و عادی‌تر شدن شرایط و خو کردن اقتصاد و جامعه با شرایط جدید، رشد این بخش مثبت شد.