سرمقاله

پوست اندازی سیاستی‌! / محمد علی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 6816  |  صفحه ۷ | ایران و جهان  |  تاریخ: 27 اسفند 1401
    تحلیلی متفاوت از یک استاد روابط بین الملل
    ایران ضعیف برای چین مزیتی ندارد
    دکتر کیهان برزگر استاد روابط بین الملل دانشگاه در تحلیلی با توجه به وضعیت نظام جهانی می نویسد: با توجه به تحولات جاری ژئوپلتیک در سطح جهانی و منطقه ای این سه کتاب به ترتیب عبارتند از:
    درباره چین اثر هنری کیسینجر نویسنده و سیاستمدار یهودی الاصل آمریکایی، چون تجربه برجسته دیپلماتیک این نویسنده در حل یکی از مهمترین معضلات ژئوپلتیک قرن بیستم، یعنی برقراری روابط چین و امریکا، را توصیف می‌کند.
    نویسنده در این کتاب نشان می‌دهد که برای نزدیکی با چین باید مفهوم منافع ژئوپلتیک را از زاویه نگاه و اقناع چینی‌ها به منفعت آن رابطه تعریف کرد، نه صرفا از زاویه منافع امریکا (رویکردی که امریکایی ها در مورد ایران بکار نمی گیرند). این امر یک درس تاریخی است که برای ایران هم در تنظیم رابطه متعادل با چین مهم است. چین از زاویه منافع خود به یک ایران ضعیف به لحاظ اقتصادی بهای چندانی نمی‌دهد. به همین دلیل، از نظر اینجانب برای برقراری رابطه صحیح و بر مبنای منفعت با چین، نباید صرفا از زاویه منبع بودن تجارت و منفعت اقتصادی (همان رویکرد سنتی و نادرست ایران که در دولت های مختلف و با آدم های مشابه دائما تکرار می شود) به این کشور نگریست. یک ایران قوی و ثبات ساز در منطقه برای چینی‌ها اهمیت استراتژیک بیشتری دارد تا نگاه به چین از زاویه صرف تبادل انرژی و تجارت. چون چین انرژی را از هر طرفی به راحتی می تواند بخرد. اولویت سیاست منطقه‌ای چین «امنیت انرژی» یعنی ثبات منطقه‌ای است. بر مبنای چنین منطقی، چینی‌ها اخیرا آشتی تاریخی ایران و عربستان سعودی را رغم زدند.
    به گزارش خبرآنلاین، در ادامه این مطلب آمده است: کتاب «جنگ و صلح» War & Peace اثر لئو تولستوی نویسنده برجسته روسی. اکنون که شاهد جنگ روسیه و اوکراین (بخوانید با غرب و ناتو) هستیم، اهمیت فهم «state» و مقدس بودن آن از نگاه روسی، درک بهتری به خواننده ایرانی از سرنوشت نهایی جنگ اوکراین به دست می‌دهد. نویسنده این اثر از یک نگاه جامعه شناختی رومانتیک نشان می‌دهد که چگونه روس‌ها با سرسختی و اتحاد از تمامی ابزارهای موجود، از جمله به آتش کشیدن شهر تاریخی خود یعنی مسکو و عقب‌نشینی تاکتیکی برای ذخیره آخرین قوای نظامی خود، با هدف حفظ «state» روسی استفاده می‌کنند تا قوای نظامی ناپلئون بناپارت را در راه بازگشت به فرانسه شکست دهند. این کتاب به ما می اموزد که در مواجهه مسکو با اوکراین و غرب احتمالا شاهد سرسختی شدید روس ها و احتمال اندک شکست آنها در این جنگ (اگر پیروز میدان نباشند) خواهیم بود. این امر به لحاظ تنظیم و جهت گیری سیاست خارجی کشورمان در جهت چگونگی ایجاد تعادل در روابط با روسیه و غرب در این لحظه تاریخی تغییر و گذار در ساختار سیاست جهانی مهم است.\
    همچنین کتاب «کانکتوگرافی» Connectography اثر پاراگ خانا نویسنده هندی الاصل سنگاپوری است، که به اهمیت جایگزینی «زنجیره انتقال منطقه ای کالا» در کنار «زنجیره انتقال جهانی کالا» یعنی روند هژمونی محور در تئوری غربی «وابستگی متقابل» در مفهوم جهانی شدن و دنیای بدون مرز می پردازد. در این کتاب، جهان در حال منطقه ای شدن تصویر می شود و اتصال جغرافیایی به عنوان مهمترین عنصر تاثیر گذار در رشد اقتصادی و تنظیم روابط استراتژیک کشورها تلقی می‌گردد. این مفهوم از نگاه و تجربه اینجانب به معنای حرکت به سوی الگوی جدیدی از «چندجانبه گرایی منطقه‌ای» است، که کشورمان با توجه به برتری ژئوپلتیک منطقه ای منفعت فراوانی از آن می‌برد. توجه به زنجیره انتقال منطقه‌ای در کریدور شمال و جنوب، از سن پطرزبورگ تا بمبئی، و کریدور شرقی و غربی چینی، یعنی جاده ابریشم جدید یا BRI، از بی جینگ تا اروپای شرقی، که ایران بنا به جبر جغرافیایی در نقطه اتصال آن قرار می گیرد، درس‌های مهمی برای تنظیم سیاستگذاری خارجی و اقتصادی کشورمان دارد.