سرمقاله

آمریکا و خاورمیانه؛ وکالت موقت به چین ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 6981  |  صفحه ۷ | ایران و جهان  |  تاریخ: 16 فروردین 1402
    «ابتکار» تازه‌ترین تحولات برجام را بررسی می‌کند
    ساز ناکوک توافق موقت
    گروه بین الملل - یک پایگاه خبری آمریکایی در گزارشی نوشت که دولت آمریکا طی هفته‌های گذشته پیشنهاد توافق موقت با ایران را با متحدان خود مطرح کرده است.
    پایگاه خبری اکسیوس در گزارشی به نقل از ده مقام صهیونیستی، دپیلمات‌های غربی و همچنین متخصصان مطلع آمریکایی نوشت که دولت بایدن طرح توافق موقت با ایران که موجب رفع برخی از تحریم‌ها در ازای توقف بخش‌های از برنامه هسته‌ای ایران می‌شود را با شرکای اروپایی و صهیونیستی خود مطرح کرده است.
    اکسیوس در ادامه نوشت که این رویکرد جدید آمریکا نمایانگر نگرانی آمریکا از تحولات اخیر برنامه هسته‌ای ایران است. به گفته این منابع، دولت بایدن بررسی این طرح را در ماه ژانویه (دی - بهمن) آغاز و آن را در ماه فوریه (بهمن - اسفند) با اسرائیل و تروئیکای اروپایی مطرح کرده است.
    یک مقام صهیونیستی و هم‌چنین یک دیپلمات غربی مدعی شده‌اند که ایران از گفت‌وگوهای آمریکا اطلاع دارد و تاکنون این ایده را رد کرده است. به نوشته اکسیوس، وزارت خارجه ایران به درخواست این پایگاه خبری برای اظهارنظر در این باره پاسخی نداده است.
    یک مقام شورای امنیت ملی کاخ سفید به پایگاه خبری اکسیوس گفت که رئیس‌ جمهوری بایدن به اطمینان حاصل کردن از عدم دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای متعهد است و هم‌چنان باور دارد که دیپماسی بهترین راه برای رسیدن به این هدف می‌باشد.
    وی در ادامه عنوان کرد که این دولت برای تمامی گزینه‌ها آماده می‌شود و همکاری کاملی با شرکا و متحدانش ازجمله اسرائیل دارد. این مقام هم‌چنین تصریح کرد که کاخ سفید درخصوص شایعات مرتبط به گفت‌وگوهای دیپلماتیک اظهارنظر نمی‌کند و تنها هشدار می‌دهد که تقریبا تمامی شایعات این چنینی غلط هستند.
    واکنش آمریکا به توافق موقت
    این موضوع در حالی مطرح می شود که یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادعای مطرح شده در گزارش پایگاه خبری اکسیوس را درباره پیشنهاد جدید دولت آمریکا به ایران جهت احیای توافق هسته‌‎ای (برجام) رد کرد.
    به گزارش ایسنا، در پی ادعای مطرح شده در گزارش وبگاه خبری اکسیوس مبنی بر این که دولت آمریکا طی هفته‌های گذشته پیشنهاد توافق موقت با ایران را با متحدان خود مطرح کرده است، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی در این باره به بخش فارسی شبکه صدای آمریکا گفت: قرار نیست به جزئیات مکالمات دیپلماتیک بپردازیم یا به شایعاتی که بسیاری از آنها دروغ هستند پاسخ دهیم.
    وی افزود: البته ما همچنان نگران گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران، از جمله بهره‌برداری از سانتریفیوژهای پیشرفته و انباشت اورانیوم بسیار غنی‌شده‌ای هستیم که ایران هیچ هدف معتبری برای آن ندارد.
    این سخنگو بیان کرد: ما دائماً با متحدان و شرکای خود از جمله سه کشور اروپایی طرف مذاکرات در تماس هستیم، اما قرار نیست به جزئیات مکالمات دیپلماتیک بپردازیم یا به شایعاتی که بسیاری از آنها به سادگی دروغ هستند پاسخ دهیم.
    گفتنی است، علی‌رغم تاکید مقامات ایران بر این که تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد و برنامه هسته‌ای ایران صرفا ماهیتی صلح‌آمیز دارد، این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «همان طور که رئیس‌جمهوری گفته، آمریکا متعهد است که هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته ای را ندهد. ما معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به این هدف است، اما رییس‌ جمهور بایدن نیز به صراحت گفته است که ما هیچ گزینه‌ای را از میز حذف نکرده‌ایم.»
    در همین رابطه کارشناسان معتقدند که با توجه به دورنمایی که از چند هفته قبل جهت از سرگیری مذاکرات برجام ایجاد شده بود، اما همچنان مقامات غربی به خصوص آمریکایی ها مواضعی دوگانه را در خصوص توافق هسته ای مانند ماه های قبل اتخاذ کرده و به پیچیدگی معادلات دامن می زنند. این در حالی است که ایران بارها اعلام کرده که در صورت حسن نیت طرف مقابل توافق در دسترس قرار دارد. با این حال و با توجه به اینکه در جلسه شورای حکام قطعنامه ای علیه ایران صادر نشده و به گفته مقامات آژانس همکاری ها با تهران در مسیر مطلوبی قرار دارد به نظر می رسد چنین مواضع دوگانه ای بار دیگر می تواند برجام و توافق هسته ای را با بن بست مواجه کند؛ کما اینکه برخی از ناظران نیز معتقدند که بعید به نظر می رسد با توجه به تجربه گذشته ایران نیز حاضر به پذیرش توافق موقت در برجام باشد.
    در همین راستا حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گویی که اخیراً با خبرگزاری ایلنا داشته در خصوص اهمیت توافق میان ایران و آژانس توضیح می دهد: ایران با حرکت هوشیارانه خود توافق مهمی به دست آورد و علت استقبال ایالات متحده هم این است که آن‌ها به دنبال این هستند که نظارت‌ها و کنترل‌های آژانس به ایران بازگردد، منتها رندانه می‌خواهند نظارت آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران باشد اما خودشان تعهدات‌شان را انجام ندهند بنابراین استقبال آمریکا در چارچوب کنترل و نظارت آژانس است اما ما به ازای آن را نمی‌پذیرند. اینکه ایران و آژانس به توافق برسند بهانه را از دست غرب و به خصوص آمریکایی‌ها می‌گیرد و اجازه نمی‌دهیم از این مساله سوءاستفاده کنند و فضای بین‌المللی را علیه ایران بسیج کنند. به نفع ایران است که به هر شکل ممکن با آژانس به توافق برسد و پاسخ سوال‌های این نهاد را بدهد تا پرونده پادمانی بسته شود.