سرمقاله

باز هم بگردید پرتقال فروش را پیدا کنید / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 7331  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 26 فروردین 1402
    اجرای تازه طرح حجاب و عفاف سردار رادان از امروز آغاز می‌شود
    خط و نشان برای بی‌حجابی
    فرمانده کل انتظامی کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر این که درصد خطای دوربین‌هایی که قرار است در طرح عفاف و حجاب استفاده شود تا چه اندازه است، گفت: مطمئن باشید که هیچ خطایی نخواهد داشت.
    به گزارش ایسنا؛ سردار احمدرضا رادان در مراسم راهپیمایی روز قدس درباره اهمیت مشارکت مسئولان ایرانی در راه‌پیمایی روز قدس اظهار کرد: مردم ایران و جهان روز قدس را تکلیف دینی خود می دانند این تکلیف بر این اساس است که ظلمی روا شده و مورد مظلومیت قرار گرفته اند. هر مسلمانی وظیفه دارد که از مظلوم حمایت کند و بر ظالم بتازد.
    وی درباره اجرای طرح عفاف و حجاب که از فردا آغاز می شود، گفت: دراین‌باره به تفصیل توضیح داده شده و بر همین اساس از فردا این برنامه اجرا خواهد شد. رادان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که درصد خطای دوربین هایی که قرار است در طرح عفاف و حجاب استفاده شود تا چه اندازه است؟ گفت: مطمئن باشید که هیچ خطایی نخواهد داشت.
    در همین حال امام جمعه موقت تهران دیروز درباره مساله حجاب گفت که در این رابطه آخرین دیدگاه امام عالی قدرمان را دریافت کردیم و مسئولان هم اعلام نظر کردند. رییس جمهور هم اعلام موضع کردند و وزارت کشور هم بیانیه داد. برادران و خواهران موضوع زیست عفیفانه و سلامت اجتماعی و امنیت اخلاقی جامعه موضوع دست کمی نیست و از مصادیق برجسته تقوای اجتماعی است.
    دشمنان بر خلاف تلاش برنامه ریزی شده‌ای که در این ارتباط داشتند با سد استوار هویت دینی جامعه ایرانی مخصوصا جامعه دختران و بانوان رو به رو شدند اما در جماعتی ظهور و بروز مخاطره آمیزی پیدا کرد تا جایی که بانوان کم حجاب هم اعتراض کردند. علی‌اکبری افزود: مطالبه ما مواجهه با برنامه با این مساله است که همه ابعاد مساله در بخش‌های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی با مسایل قانونی به طور سلبی و ایجابی مورد توجه قرار گیرد و ان‌شاءالله این بیماری اجتماعی با همراهی مسئولان و دعای مردم درمان خواهد شد.
    این سخنان البته در حالی بیان می شود که یک روز پیش از صحبت های سردار رادان ، محمدتقی فاضل میبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت که: جناب رادان تاکنون کدام حکم اخلاقی و شرعی با نیروی پلیس و محکمه باور مردم گشته؟ چرا اینگونه می خواهی زنان را از دین گریزان سازی؟شرایط امر به معروف و نهی از منکر را از کسانی که می دانند بپرسید.حجابی که با پلیس و محکمه بخواهد رعایت شود از بی حجابی بدتر است. خدا را خوفناک نسازید. کار پلیس این است؟
    شنبه آینده، بالاخره رسید
    سردار رادان پیش از این در هفته گذشته نیز خبر داده بود که: از «شنبه آینده»، کشف حجاب‌کنندگان در معابر عمومی، خودرو و اماکن تجاری به «محاکم قضایی» معرفی می‌شوند. فرمانده کل انتظامی کشور گفته بود که : با اینکه از فن آوری هوشمند در ثبت تخلفات استفاده می کنیم، اما در مرحله اول امکان بررسی و قبول اعتراض افراد وجود دارد. یکی از مولفه‌های سلامت جامعه حفظ حجاب در خور جامعه اسلامی است. بر اساس مطالبات هموطنان و طبق قولی که به مردم دادم موضوع سرقت، معتادین متجاهر، قاچاق کالا که جزو اولویت‌های ۲ ماهه پایان سال گذشته بود و امسال هم رسیدگی به این موضوعات ادامه خواهد داشت، هم اکنون یکی دیگر از دغدغه‌های متدینین و آحاد جامعه و ابلاغ‌هایی که توسط قوه قضاییه و دولت پیگیری‌هایی که صورت میگرفت، موضوع کشف حجاب است و یکی از مولفه‌های سلامت جامعه حفظ حجاب در خور جامعه اسلامی است.
    فرمانده کل انتظامی کشور همچنین تاکید کرده بود: بر این باور هستیم که بانوان ایران اسلامی بانوان عفیفی هستند و به سلامت جامعه توجه دارند و مسئله حجاب یک موضوع اجتماعی است و همه سرریزهای اجتماعی به نوعی پیوند انتطامی پیدا می‌کند و همکاران بنده از شنبه آینده ۲۶ فروردین ماه در سه حوزه معابر عمومی و خودرو و اماکن و با اعلام خبر قبلی در این ۳ حوزه ورود خواهند کرد.از شنبه هفته آینده افرادی که در معابر عمومی، خودرو و یا در اماکن تجاری اقدام به کشف حجاب کنند با اسناد و مدارک به محاکم قضایی معرفی می شوند.با اینکه از فن آوری هوشمند در ثبت تخلفات استفاده می کنیم، اما در مرحله اول امکان بررسی و قبول اعتراض افراد وجود دارد.
    جامعه و تب و تاب حجاب
    حقیقت این است که این روزها، مساله «حجاب» در سطح عمومی جامعه کانون توجهات عمومی را به سوی خود معطوف کرده است. طی بیش از ۸ ماه گذشته بسیاری از متخصصان حوزه مسائل اجتماعی، فرهنگی و حتی مسئولان سیاسی کشور از ضرورت بازبینی در قوانین و اجرای طرح حجاب و عفاف سخن به میان آورده‌اند.
    به گزارش فرارو، با آغاز سال جدید و نزدیک شدن به فصل گرما، در سطحی فراتر از ماه‌های گذشته بار دیگر مساله حجاب به کانون توجهات بازگشته است. در یک سوی ماجرا، نهاد‌های رسمی، از ضرورت پایبندی به حجاب و ارائه قوانینی برای این موضوع سخن به میان می‌آوردند و در سوی دیگر ماجرا، انتشار ویدئو‌هایی از برخورد‌های رسمی و غیررسمی با بی‌حجاب‌ها و اخباری از پلمپ اماکن مختلف به علت عدم رعایت حجاب کانون اخبار را به سوی خود جلب کرد.
    گره زدن نادرست حجاب با معنویت و اخلاق!
    از اصلی ترین آسیب‌های بزرگ در باب مساله حجاب، طرح استعاره‌های نادرست در خطاب قرار دادن افراد بی حجاب و گره زدن نادرست حجاب با معنویت و اخلاق است. برای نمونه برخی‌ها بی حجابی را مصداق زندگی حیوانی می‌دانند. برخی دیگر، کشف حجاب را یک ویروس بیگانه معرفی و برخی دیگر بی حجابی را مصداقی از بازگشت به دوران جاهلیت. برخی‌ها هم بر این باور هستند که افراد بی‌حجاب، دور از معنویت و اخلاق هستند. برای نمونه معتقدند: در صورت رواج بی حجابی «شوهر دزدی» باب می‌شود. یا می‌گویند بی‌حجابی مردان را تحریک می‌کند و مهر مرد‌ها را به همسرانشان کاهش می‌دهد. برخی هم بر این باور هستند که کشف حجاب مقدمه ولنگاری و بی بندوباری و برهنگی است. برخی حتی پا را فراتر گذاشته می‌گویند: «پولی که آرایشگر از تراشیدن ریش مردان به دست می‌آورد حرام بوده و آن را نباید سر سفره خود ببرد.»
    مجموع این تمثیل‌ها و استعاره‌های ناصواب از نظر کارایی نه تنها عاملی برای ترویج حجاب نخواهند بود که تاثیری سلبی را در بحث گسترش حجاب در جامعه بر جای می‌گذارد. به کارگرفتن لحن‌های مشابه با استعاره‌های اخیر، این روز‌ها به شدت در حال گسترش است، اما باید توجه داشت که چنین رویکردی نه تنها عاملی برای اصلاح رویه نخواهد بود، بلکه تنش‌ها در حوزه حجاب را بیش از بیش افزایش خواهد داد.
    ضرورت فهم صحیح مساله و شفاف‌سازی
    در همین حال به گزارش فرارو ، گسترش و عمق پیدا کردن تنش‌ها در رابطه با موضوع حجاب، شفاف‌سازی در این حوزه را ضرورت بخشیده است. اگر قرار باشد طرح یا قانونی در این زمینه در دستور کار قرار بگیرد، با شفافیت تمام رسانه‌ای شود. نهاد‌های رسمی باید در عصر جدید در موضوع حجاب رویکرد شفاف‌تری را در قبال جامعه در پیش بگیرند. رویکردی که مانع از انجام اقدامات خودسر‌ها و طرح استعاره‌های ناصواب و تهمت‌های اخلاقی به کم‌حجاب‌ها باشد. همه باید بدانیم که تصمیم‌گیرنده و مجری طرح حجاب چه کسانی هستند. اگر محدودیتی وجود دارد، مشمول چه کسانی خواهد شد و چگونه اعمال می‌شود. در سطحی دیگر، خطاب به جریانی که روایت‌های علی و معلولی را از رابطه حجاب با معنویت و اخلاق ارائه می‌کنند، می‌توان گفت ریشه‌شناسی آن‌ها از صورت مساله اشتباهی محرز است. اگر تقویت معنویات و اخلاق‌مداری در جامعه هدف است، می‌بایست معضلات و آسیب‌های اجتماعی دیگر را به حداقل رساند. بهبود وضعیت معیشت، افزایش رفاه و رسیدگی به مشکلات عمومی هستند که می‌توانند بانی تقویت معنویت و اخلاق در جامعه باشند و نه طرح ایده‌های محیرالعقول پیرامون حجاب. شاید این حدیث مشهور قابل ایراد باشد که هر «دری که فقر وارد شود از در دیگر ایمان بیرون می‌رود.» البته این بدین معنا نیست که فقر مالی زمینه «کفر» خواهد شد، اما سببیت و پتانسیل را برای لغزش بیشتر خواهد کرد.