سرمقاله

باز هم بگردید پرتقال فروش را پیدا کنید / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • حضور ایرانسل در تلکام ۱۴۰۳ با شعار جریانی به سوی هوشمندی
  • آغاز طرح زمستانی «ایرانسل‌من»
  • بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت روز مادر و روز پدر
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 7335  |  صفحه ۴ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 26 فروردین 1402
    خاطره‌بازی با گوهر خیراندیش در نمایشنامه رحمانیان
    محمد رحمانیان که این روزها بیشتر در کار نوشتن است، از انتشار چند نمایشنامه اش خبر می دهد از جمله نمایشنامه‌ای که سال‌ها پیش گوهر خیراندیش در آن بازی کرده است. این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود به ایسنا می‌گوید: این روزها بیشتر می‌نویسم و فعلا بنای اجرای کار ندارم و در کنار نوشتن آثار تازه، بخشی از نمایشنامه‌هایی را که پیش‌تر نوشته‌ام، برای انتشار آماده می‌کنم.
    نمایشنامه‌هایی که رحمانیان برای انتشار آماده کرده، بعضی با کارگردانی هنرمندان دیگر روی صحنه رفته‌اند، بعضی با کارگردانی خودش و برخی را هم برای کار با هنرجویان جوانش در کلاس‌های بازیگری نوشته است.
    این نویسنده خبر می‌دهد که نمایشنامه‌های «روزهای رادیو»، «هامون بازها»، «سلفی»، «گزارش محرمانه به اکتاویو والدز» (مادرانه) از جمله آثارش هستند که به زودی منتشر می‌شوند.
    رحمانیان پیش‌تر نمایشنامه «هامون بازها» را در تالار وحدت روی صحنه برده که درباره مستند «هامون‌بازها» کار مانی حقیقی است.
    نمایشنامه «روزهای رادیو» از جمله آثار ناکام این هنرمند است که اجرای آن بعد از چند اجرای محدود به دلیل تعطیلی تئاتر در دوران همه‌گیری کرونا ناتمام ماند.
    نمایشنامه «سلفی» اما شامل ۲۰ نمایشنامه کوتاه است که رحمانیان برای کار با هنرجویان کلاس‌های بازیگری خود در موسسه آفتاب نوشته اما از میان همه این نمایشنامه‌ها، نمایشنامه «گزارش محرمانه...» اثری نوستالژیک است. متنی که دهه ۶۰ اجرا شده و تماشاگران تئاتر در آن مقطع بازی گوهرخیراندیش، سیاوش تهمورث و مهدی میامی را در این اثر به یاد دارند.
    رحمانیان درباره نگارش و اجرای این متن توضیح می‌دهد: در نوشتن نمایشنامه «گزارش محرمانه...» تحت تاثیر نمایشنامه «قوی‌تر» کار استریندبرگ و «شام طولانی کریسمس» نوشته تورنتون وایلدر بودم. البته آقای رادی هم در نمایشنامه «از پشت شیشه‌ها» تجربه‌ای مشابه دارد. در تمام این نمایشنامه‌ها اتفاقات چند سال را در یک صحنه می‌بینیم.
    او یادآوری می‌کند: این نمایش اواسط دهه ۶۰ در تئاتر شهر روی صحنه رفت. در آغاز فرهاد مجدآبادی آن را کارگردانی کرد اما بعد از مهاجرت او به خارج از کشور، صادق هاتفی کارگردانی کار را بر عهده گرفت.
    همزمان با اجرای این نمایش جمشید اسماعیلخانی هم نمایش «و مسیح هرگز نخواهد گریست» نوشته محمد چرم‌شیر را اجرا می‌کرد. یعنی نمایشنامه‌های هر دوی ما همزمان روی صحنه بود. نمایشنامه چرم‌شیر در تالار چهارسو اجرا می‌شد و نمایشنامه «گزارش محرمانه...» در تالار قشقایی تئاترشهر.
    رحمانیان که مدتی است با نشر «چلچله» کار می‌کند، انتشار نمایشنامه‌های نامبرده را هم به این نشر سپرده و می‌گوید که از کار با این انتشاراتی بسیار راضی است. نمایشنامه‌ «گزارش محرمانه...» و «سلفی» به عنوان دو نمایشنامه تجربی و در یک مجلد منتشر می‌شوند و همچنین حسین علیشیری به عنوان مشاور این مجموعه نمایشنامه ها با این نشر همکاری دارد.