سرمقاله

هنر بیرون آمدن از اشتباه ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • ایرانسل حامی دومین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی
  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 7817  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 05 اردیبهشت 1402
    از کمک به امور مساجد خراسان تا انجمن ورزشی رزم سلطان به لایحه بودجه شهرداری اضافه شد
    بودجه شهرداری منهای معلولان
    روز سه شنبه ۲۵ بهمن سال گذشته، همزمان با برگزاری جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، تعدادی از مادران دانش‌آموزان مدارس استثنایی نسبت به آنچه کم کاری در واریز مبلغ حق سرویس مدارس می‌دانستند در مقابل ساختمان شورای اسلامی شهر تهران تجمع کردند اما این تجمع با پیگیری اعضای شورا و نامه فوری دستور پرداخت هفت میلیارد تومانی معاون شهردار تهران پایان یافت.
    تصور همگان این بود که با دستور پرداخت مبلغ حق سرویس مدارس دانش‌آموزان استثنایی، مشکل پایان یافته است اما مادران این دانش‌آموزان همچنان از رفع نشدن مشکل خبر می‌دهند و خواستار پیگیری موضوع هستند. تعدادی از این مادران در گفت و گو با ایرنا از خانه‌نشین شدن فرزندان خود، ابراز نگرانی کردند و گفتند که هزینه سرویس‌های مدارس بسیار بالا و برای خانواده‌ها سنگین است و دستور معاون شهردار نیز برای آنان گره‌گشا نبوده است.
    در این رابطه، رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران به ایرنا اظهارداشت: شورای شهر اجازه حمایت از دانش آموزان استثنایی و ارائه سرویس‌های رایگان را به شهرداری داده و علاوه بر این، منابع لازم را به طور مستقیم در ردیف بودجه گذاشته است و هیچ منع قانونی برای حمایت از این شهروندان وجود ندارد. سیدجعفر تشکری هاشمی با اشاره به موافقت و پافشاری اعضای شورای اسلامی شهر تهران برای حمایت از دانش آموزان استثنایی، گفت: این موضوع را پیش از این در صحن شورای شهر تذکر داده و پیگیری کرده‌ایم و بودجه لازم نیز تخصیص یافت؛ اما آنطور که از خانواده‌ها پیگیری کرده‌ام، این موضوع حل نشده است.
    وی ادامه داد: اگر شهرداری تهران منابع ندارد باید لایحه بیاورد و ما برای آن مبالغ مناسبی را مصوب کنیم که مشکل نقدینگی آنها حل شود و اگر تشخیص داده‌اند که نباید به دانش‌آموزان استثنایی خدمات ارائه دهند، تصمیم‌گیری درباره این موضوع در صلاحیت شورای اسلامی شهر تهران است.تشکری هاشمی افزود: شورای اسلامی شهر تهران اعتبار لازم را مصوب کرده است اما در بسیاری از موارد بی‌تدبیری و درست اجرا نشدن قانون باعث زحمت برای والدین و دانش‌آموزان استثنایی می‌شود.
    رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد که حتما موضوع پیگیری می‌شود. خبرنگاران این موضوع را از رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز پیگیری کردند و او در جمع خبرنگاران با بیان اینکه باید شهرداری توان ارائه خدمت برای سرویس دانش آموزان استثنایی را داشته باشد، گفت: این سرویس جزو وظایف شهرداری نبود و اضافی است اما موضوع را پیگیری می‌کنیم.
    مهدی چمران افزود: این تسهیلاتی است که بر خود فرض دیدیم که ارائه دهیم، وقتی شورای اسلامی شهر تهران تصمیم بگیرد، شهرداری می‌تواند انجام دهد و معاونت حمل و نقل و ترافیک باید تنظیم کند و به سازمان‌های مربوطه ارجاع دهد.
    ارائه گزارش معاون شهردار تهران در صحن شورای شهر
    مشکل سرویس‌های مدارس دانش‌آموزان استثنایی همچنان ادامه دارد و این در حالی است که اخیرا علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران به آن واکنش نشان داد و از معاون حمل و نقل شهرداری تهران خواست در این باره در صحن شورای اسلامی شهر تهران گزارش دهد. وی تاکید کرد: نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران دغدغه مشکلات شهروندان را دارند؛ در همین زمینه موضوع رسیدگی به وضعیت سرویس مدارس استثنایی در صحن شورا در حضور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مطرح شد و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران قول داد که به وضعیت سرویس مدارس استثنایی رسیدگی کند و پیگیری هم کرد. نادعلی تصریح کرد: ظاهرا مشکلات سرویس مدارس استثنایی به صورت کامل حل نشده است و در پی تماسی که با معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران داشتم، وی اظهار کرد که بخشی از هزینه سرویس مدارس استثنایی پرداخت شده استاما در عمل پرداخت همه این مبالغ برای شهرداری تهران امکان پذیر نیست و مدارس و خانواده‌ها در این خصوص متحمل رنج می‌شوند.
    سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: از معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می‌خواهم که با ارائه گزارش در صحن شورای اسلامی شهر تهران عملکرد خود را در زمینه حل مشکل سرویس مدارس استثنایی ارائه دهند تا خانواده‌ها از حل کامل مشکلات خود در این زمینه مطلع شوند.
    بهزیستی به وظایف قانونی خود عمل کند
    رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز تامین سرویس‌های مدارس برای دانش‌آموزان استثنایی را وظیفه انسانی عنوان کرد و گفت: شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری وظیفه قانونی در این زمینه تامین سرویس دانش آموزان استثنایی ندارند بلکه وظیفه انسانی است.وی با بیان اینکه انتظار داریم سازمان بهزیستی به وظیفه خود عمل کند، افزود: فقط شهرداری است که موضوع را پیگیری می‌کند و بهزیستی کاری در این زمینه انجام نمی‌دهد.به نظر می‌رسد ارائه گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در صحن شورای اسلامی شهر تهران دلایل بر زمین ماندن دانش آموزان استثنایی را مشخص کند.علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز در حاشیه نشست صمیمانه با قهرمانان، پیشکسوتان و مدیران ورزشی کشور در مجموعه ورزشی قمر بنی‌هاشم (ع) شهرری در جمع خبرنگاران در این خصوص با تاکید بر اهمیت خدمات‌دهی به معلولان و جانبازان گفت: موضوع سرویس مدارس استثنایی را بررسی می‌کنیم.
    اما در این میان سوال این است که بودجه مربوط به معلولان در شهرداری تهران کجا هزینه شده است. به گزارش فراز ، کمک به انجمن ورزشی رزم سلطان، کمک به دفتر سازمان امور مساجد استان‌های خراسان در تهران، کمک به کنگره سرداران شهید منطقه ۱۷ و کمک به هیئت رزمندگان اسلام اصلا در  لایحه شهرداری نبودند اما  اضافه شدند. این درحالی است که مصوبه رسمی مربوط به سرویس مدارس معلولان که بیش از ده سال بوو اجرا می‌شود حال از سوی شورای شهر تحت نظر شهرداری انکار می‌شود.
    مصوبه‌ای که شورای شهر آن را گردن نمی‌گیرد!
    در میان انواع و اقسام اخبار ناامیدکننده و دوست‌نداشتنی این روزها، خبر نادیده انگاری یک مصوبه درباره افراد دارای معلولیت، یعنی قطع سرویس‌دهی به کودکان استثنایی برای رفت و آمد به اماکن آموزشی خود، میان اخبار جامعه، پررنگ شده است‌. موضوعی که از سال پیش با تجمع خانواده‌های دردمند این عزیزان رسانه‌ای شد و به نظر می‌رسد سال جدید نیز تاثیری در احقاق حق این افراد و عمل به وعده‌های تیم زاکانی نداشته است‌.
     با توجه به مباحث اقتصادی و زمین‌گیر شدن فعالیت‌های مختلف بی‌شک مسئولان می‌کوشند که از زیر بار هزینه‌های مختلف شانه خالی کنند ولی آیا این نوع هزینه‌ که برای رهایی خانواده‌های پرشماری از مصائب گذران زندگی است نباید در اولویت باشد؟! آیا کمک هزینه به مباحث فرهنگی و سیاسی مانند اربعین، نمایشگاه عطر سیب، خدمات ویژه به جاماندگان اربعین، کمک به مساجد و دارالقرآن‌ها، کمک به بازسازی لبنان و امور مساجد خراسان و سایر هزینه‌های نوشته و نانوشته اولویت است یا سرویس کودکانی که درگیر رنج زندگی در این دیار هستند؟!
     اولیت‌های شهرداری در مقابل معلولان
    برای مثال سال گذشته، کمک به انجمن ورزشی رزم سلطان، کمک به دفتر سازمان امور مساجد استان‌های خراسان در تهران، کمک به کنگره سرداران شهید منطقه ۱۷ و کمک به هیئت رزمندگان اسلام اصلا در  لایحه شهرداری نبودند اما اضافه شدند. ردیف کمک به دفاتر سازمان امور مساجد استان‌های خراسان در تهران بیش از یک میلیارد تومان به آن علاوه شد. همچنین شاهد ردیف کمک به هیئت رزمندگان اسلام سه میلیارد تومان و کمک به انجمن ورزشی رزم سلطان یک میلیارد تومان بودیم. ردیفی هم به نام اعتبارات مرکز جمع سپاری شهر تهران به مبلغ پنج میلیارد تومان به خدمات‌دهی مالی شهرداری اضافه شده بود. در همین حال براساس لایحه‌ای که شهرداری زاکانی سال ۱۴۰۱ تقدیم شورا کرد، به منظور تامین خدمات، امکانات و تجهیزات ضروری و همچنین کمک به ایجاد پایگاه‌های مورد نیاز زائران ایرانی تا سقف مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال (۳۰ میلیارد تومان) از محل اعتبار پیش‌بینی نشده هزینه‌ای در اختیار شهردار هزینه در نظر گرفتند.
    سال‌هاست در مناسب‌سازی معابر سهل‌انگاری و به بهانه‌های مختلف پشت گوش انداخته می‌شود، هزینه سرویس کودکان استثنائی مازاد خوانده شده و چرخ زندگی این شهروندان در چاله انداخته می‌شود. در کنتر شهرداری، دولت مستمردی و عیدی کارکنان این حوزه را عقب انداخته است. در لایحه بودجه ۱۴۰۲، ردیف بودجه مستقل «قانون حمایت از حقوق معلولان» را حذف و مبلغی نامشخص به سرجمع بودجه بهزیستی افزود تا با این اقدام مانع اعتراض و مطالبه‌گری معلولان شود. طبق گزارش فراز تا ۱۳ اسفند سال گذشته، حدود نیمی از آن تخصیص نشده بود. رقمی حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان!
    همین لحظه که این گزارش را می‌خوانید ۶۰۰ هزار معلول واجد شرایط وجود دارد که مطابق ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان باید به آن‌ها کمک هزینه معیشتی مطابق حداقل دستمزد سالانه پرداخت شود‌. اما نمی‌شود و ده‌ها نمونه که در این مجال نمی‌گنجد. هم راستا با این اهمال‌کاری‌ها، طرح‌های مساله‌دار تنظیم خانواده و رشد جمعیت هم مسیر را به سمت افزایش تعداد این همشهری‌های دارای معلولیت می‌کشد. سیستم کاری متناقض که امروز در حال زندگی کردن در نتایج آن هستیم! خوشبینانه انتظار می‌رود مسئولان به جای آنکه حقوق ولی نعمتان این مرز و بوم را که بنا به رخدادهای سیاسی در یدشان است هزینه اضافی بخوانند و دل‌شان را خون کنند به سمتی حرکت کنند که مشکلات طیف مذکور رفع شود و بجای حذف کمک‌های لازم به آن‌ها دنبال شفافیت و هزینه‌کرد درآمد‌ها در مسیر مشخص و لازمی باشند که به آن‌ها ارتباط دارد.