سرمقاله

هنر بیرون آمدن از اشتباه ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 7824  |  صفحه ۴ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 05 اردیبهشت 1402
    کاوش‌های باستان‌شناسی قم منتظر بودجه
    معاون میراث‌فرهنگی استان قم از کاوش در یکی از محوطه‌های تاریخی استان قم به شرط تامین اعتبار خبر داد و گفت: حدود هشت بنای تاریخی این استان امسال مرمت خواهند شد. عمار کاووسی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که در حوزه کاوش‌های باستان‌شناسی هنوز منتظر تأمین اعتبار هستیم، گفت: با تأمین اعتبار در سال جدید قصد داریم در محوطه «قلی درویش» مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی را انجام دهیم.
    او درباره وضعیت مرمت آثار تاریخی استان قم نیز اظهار کرد: حدود ۶ میلیارد تومان برای مرمت در سال ۱۴۰۲ اعتبار تامین شده و اولویت ما بناهایی است که در معرض خطر بیشتری قرار گرفته‌اند و نیاز به مرمت فوری دارند. بر این اساس، «عمارت اربابی» در روستای نیزار، «سرای ملاحسین»، «کاروانسرای طَلاب»، «حمام قبادبزن»، «آب‌انبار جهک»، «خانه ملاصدرا»، «آب انبار ورجان» و «مجموعه علی‌آباد» از اولویت‌های مرمتی در سال جدید هستند.
    کاووسی همچنین بیان کرد: سال گذشته شورای ثبت و حریم تشکیل نشد، اما با پیگیری‌ای که انجام دادیم توانستیم در جلسه اضطراری که برای سه استان تشکیل شده بود، شرکت کنیم و حریم چهار پرونده را مصوب کنیم.
    معاون میراث‌فرهنگی استان قم درباره وضعیت ثبت آثار و بناهای این استان در سال ۱۴۰۲ نیز گفت: در حوزه ثبت آثار غیرمنقول باید بناهایی را که امکان ثبت دارند، شناسایی کنیم. چند بنا هم در برنامه‌هایمان است که باید شرایط ثبت آن‌ها فراهم شود. چند خانه و یک حمام در بافت تاریخی و یک حمام روستایی در این فهرست قرار دارند، اما بهتر است نامی از آن‌ها برده نشود، ممکن است وقتی نام آن‌ها خبری شود، قبل از اقدامات ثبتی آن‌ها را تخریب کنند و دیگر نتوان کاری برای‌شان انجام داد.