سرمقاله

خانم بی‌حجاب در قم و تبعات آن / سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 792  |  سرمقاله  |  تاریخ: 15 آذر 1401
    خانم بی‌حجاب در قم و تبعات آن / سیف الرضا شهابی
    در میان انبوهی از اخباری که هر روز در فضای رسانه ای منتشر می شود یک خبر توجه خیلی ها را جلب کرده مبنی بر این که، خانمیکردچگونه بی حجاب به یکی از بانک‌های شهر “قم” مراجعه کرد. اولین سئوال که در ذهن خیلی‌ها خطور می‌کند: ممکن است در شهری که از زمان پهلوی اول یکی از مراکز عمده فقه و فقاهت در جهان تشیع است و بسیاری از مراجع شیعه و علمای طراز اول کشور در این شهر اقامت دارند و چشم و چراغ جمهوری اسلامی است و تعداد فراوان از مراکز فرهنگی و دینی در این شهر فعال و مشغول اشاعه فرهنگ دینی از جمله حجاب می باشند و در این زمینه مبالغ زیاد از بودجه دولتی و غیر دولتی هزینه می شود خانمی با کشف حجاب از خانه خارج می شود و بی توجه به دیگران و با خیالی آرام و آسوده انگار که در قبل انقلاب و در رژیم گذشته بسر می برد به یکی از بانک های شهر که محل مراجعه بسیاری از شهروندان قم و روحانیون و طلاب است وارد می شود.
    عمق و دامنه این رویداد آن قدر گسترده و غیر منتظره بود که آقای محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور گفت :«بدحجابی در کشور خصوصا در شهر مقدس قم از دغدغه‌های اصلی قوه قضاییه و همچنین جامعه انقلاب ما است .»
    اگر این اتفاق در هر شهری در کشور غیر از قم اتفاق می افتد این حد تعجب بر انگیز نبود.
    شهری که از زمان مرحوم شیخ عبدالکریم حایری یزدی بنیانگذار حوزه علمیه قم و بعد از استقرار جمهوری اسلامی بر معارف تشیع تبلیغ می‌کند و علمای این حوزه پیام آوران سفت و سخت تعالیم شیعه برای سایر شهرهای کشور می باشند
    احتمالا خانم های دیگری هم در قم باشند که در یکی دو ماه اخیر کشف حجاب کردند ولی چون پایشان به مراکز دولتی و رسمی باز نشده لذا صدایش در نیامده.
    در پی رویداد فوق، رییس بانک به علت ارائه خدمات بانکی به خانم مزبور مورد توبیخ قرار گرفت پرداختن به آن خارج از بحث این یاداشت است، آنچه در این یادداشت حائز اهمیت می باشد پاسخگو بودن متولیان دینی و فرهنگی شهر قم می باشد که بعد از چهار دهه توصیه ها و ارشادات دینی، تعدادی از خانم‌های قم سر برهنه شدند.
    در دوران رژیم گذشته یا خانم های بی حجاب در قم نبودند و اگر بودند به تعداد خیلی کم بودند خانم های این شهر سعی می کردند قداست این شهر مذهبی را حفظ کنند.
    متولیان دینی و فرهنگی قم که برگزاری کنسرت موسیقی های مجاز را در قم و سایر شهرهای کشور بر نمی‌تابیدند و شدیدا مخالفت می‌کردند اکنون در قلب شهر قم شاهد حضور خانم‌هایی هستند که بی‌اعتنا به همه تلاش‌های انجام گرفته در سال های اخیر و بی‌توجه به تقدسات، بی حجاب از خانه خارج می‌شوند و در شهر حضور دارند .
    به نظر می‌رسد با توجه به‌ موضوعی که سبب حساسیت حتی در دستگاه قضایی ایجاد کرده وقت آن رسیده تا جامعه مدرسین قم با استفاده از صاحبنظران خبره که اهل تملق نیستند به آنالیز این مسایل بپردازد و چنانچه خطاهایی در بعد انقلاب رخ داده را مورد بررسی قرار دهد و از تکرار اشتباهات خودداری کند و در صدد اصلاح امور بر بیاید.