سرمقاله

خشاب این خشونت قبلا پر شده است‌؟

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • بازدید معاون فراجا از غرفه همراه اول در نخستین روز نمایشگاه ایپاس
  • سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس: نظام بانکی با فاینانس باید گره گشای واردات کشنده‌ها باشد
  • حضور همراه اول در ایپاس 2024 با ارائه سرویس‌های نوین ارتباطی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 8030  |  صفحه ۷ | بازار و سرمایه  |  تاریخ: 08 اردیبهشت 1402
    هفته پرتلاطم محیط زیست ایران از تولد گوزن زرد تا بارداری ایران و حفاظت از محیط زیست
    یوز ایرانی روی خط اتوبان
    رئیس اداره حفاظت محیط زیست ارسنجان از تولد دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در پهنه تکثیر و پرورش این گونه حیوانی در معرض تهدید آن شهرستان، خبر داد. حسن ابراهیمی شامگاه چهارشنبه ۶ اردیبهشت به خبرنگاران گفت: پیش بینی می شود تا پایان امسال ۱۸ گوساله گوزن زرد در منطقه تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی ارسنجان متولد شود.ابراهیمی گفت: هم اکنون ۶۲ راس گوزن زرد در سایت ارسنجان زیست دارد و ۱۴ راس نیز به سایت میان کتل منتقل شده است که در صورت تحقق پیش بینی زایش امسال، جمعیت این گونه در فارس به ۹۳ راس خواهد رسید.او زایش گوساله دوم در فاصله کمتر از ۱۵ روز از به دنیا آمدن اولین گوساله را نشان‌دهنده ایجاد محیطی امن و ایمن برای این گونه در معرض انقراض در ارسنجان دانست و گفت: همه تمهیدات برای فراهم شدن فضایی آرام توام با شرایط مناسب زیستی در پهنه تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی در ارسنجان ایجاد شده است.۲۶ فروردین ماه امسال خبر تولد گوزن زرد ایرانی در سایت پرورش و نگهداری گوزن زرد شهرستان ارسنجان رسانه ای شد.رئیس اداره حفاظت محیط زیست ارسنجان گفت: با هر گونه عوامل خطر و شکار و ورود غیر قانونی به این پهنه محیط زیستی از سوی یگان حفاظت محیط زیست جلوگیری و مطابق با قانون برخورد می شود، انتظار است همه کسانیکه در روستاهای اطراف و مناطق همجواررفت و آمد دارند با ماموران یگان حفاظت محیط زیست همکاری لازم را داشته باشند.
    گوزن زرد ایرانی دومین در معرض خطر محیط زیست
    ابراهیمی با اشاره به اینکه سایت احیاء و تکثیر گوزن زرد ایرانی در ارسنجان این روزها زیستگاهی مناسب برای این دسته از حیوانات و حیات وحش است، افزود: این سایت به مساحت حدود ۳۰۰ هکتار در هشت کیلومتری شرق شهر ارسنجان در جنگل خلیل بیگ واقع شده و زیستگاهی مناسب برای پرورش گونه گوزن زرد است.
    وی اضافه کرد: گوزن زرد ایرانی از نظر حفاظتی از سوی سازمان بین المللی حیات وحش جزو گونه‌های در معرض خطر انقراض اعلام شده و در سالهای گذشته با ایجاد شرایط امن و ایمن در پهنه زیست محیطی نگهداری گوزن زرد در این شرایط جمعیت این گونه کمیاب رو به فزونی است.
    رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارسنجان خاطر نشان کرد: تعداد گوزن زرد در این سایت به دلیل نبود تعارضاتی نظیر گونه پلنگ، تامین امنیت، تغذیه و توزیع علوفه در فصول خشک سال، پایش و گشت و کنترل و مدیریت بهینه، رشد نسبتا مطلوب و خوبی داشته است. شهر ارسنجان در فاصله ۱۳۱ کیلومتری شمال شرق شیراز قرار دارد.
    ماجرای بارداری مشکوک ایران
    در شرایطی که بعد از تایید جفت‌گیری موفق «ایران» و «فیروز» یوزهای ماده و نری که در شرایط اسارت در سایت تکثیر یوزپلنگ آسیایی پارک ملی توران زندگی می‌کنند، در روزهای اخیر خبرهایی مبنی احتمال بارداری «ایران» و زایمان او در آینده نزدیک به گوش رسیده است، معاونت محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست، توضیحاتی را در خصوص آخرین وضعیت پروژه تکثیر یوزپلنگ ایرانی در اسارت ارائه کرد.
    معاونت محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت‌محیط زیست با صدور اطلاعیه‌ای درباره آخرین وضعیت پروژه تکثیر یوزپلنگ ایرانی در اسارت اعلام کرد: «با توجه به پیگیری‌های رسانه‌ای و توجه ویژه دوستداران و مردم علاقه‌مند به محیط‌زیست و حیات وحش، به استحضار می‌رساند که تمرکز سازمان حفاظت محیط‌زیست روی مسائل حفاظتی زیستگاه گونه‌ها و در خصوص یوزپلنگ، پیگیری امور جاده میامی به سبزوار و سایر مسائل زیستگاه توران است و امیدواریم که در خصوص زیستگاه یوز اتفاقاتی خوب را رقم بزنیم.
    در خصوص پروژه تکثیر در اسارت هم در حال حاضر وضع یوز ماده «ایران» خوب است و مشکل خاصی گزارش نشده است. تمام تمهیدات ممکن براساس نظرات تیم کارشناسی و دامپزشکی در جلسات متعدد، پیش‌بینی شده است و قطعا نتایج حاصله هر چه که باشد، از درگاه سایت سازمان حفاظت محیط‌زیست به اطلاع مردم عزیز خواهد رسید. بدیهی است پروژه تکثیر، یک کار علمی و جانبی برای حفظ ژنوم گونه است که براساس یک برنامه تدوین شده و با دقت دنبال خواهد شد، ولی اولویت اصلی سازمان حفاظت محیط‌زیست، حفاظت از زیستگاه این گونه است.»
    حال ایران خوب است
    همچنین حسن اکبری، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان این که تصمیمات خوب و مثبتی برای ایمن‌سازی محدوده تردد یوزپلنگ ایرانی در محور میامی - سبزوار اتخاذ شده است، عنوان کرد: متاسفانه در طول 10 سال گذشته 9 قلاده یوزپلنگ در محور میامی - سبزوار تلف شدند و سازمان حفاظت محیط زیست از سال 1394 پیگیری‌های مستمری برای ایمن‌سازی این جاده انجام داده و در فروردین‌ماه سال جاری وزارت راه و شهرسازی پای کار آمده است. وی افزود: در هفته گذشته یک جلسه فوری با مسئولان وزارت راه و شهرسازی داشتیم و پس از بازدید میدانی جاده میامی به سبزوار، خوشبختانه تصمیمات خوبی برای ایمن‌سازی گرفته شده و اقدامات اولیه کوتاه‌مدت در بازه زمانی مشخص آغاز شده است. 
    اکبری تصریح کرد: از مجموعه این اقدامات، فعال‌سازی و افزایش تعداد دوربین‌های کنترل سرعت و اعمال محدودیت و کاهش سرعت بود که قرار شده است ظرف یک ماه آینده جانمایی آن انجام شود. ضمن اینکه در طول این مدت پلیس راه به صورت ویژه در این مسیر برای کنترل سرعت به صورت دستی اقدام می‌کند.
     معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در خصوص آرام‌سازی و آشکارسازی محور هم تصمیم بر این شد که خط‌کشی‌های برجسته عرضی، شیارهای عرضی، چشم‌گربه‌ای ساده و فلش‌دار، نقوش ایمنی سطح جاده و چراغ چشمک‌زن برای هشدار در طول روز و شب در جاده نصب شود. 
    اکبری اظهار داشت: استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی و ساماندهی تابلوهای موجود در حاشیه جاده در دستور کار است و قرار شد تا سازمان محیط‌زیست با تهیه محتوای مناسب در خصوص اهمیت حفاظت یوز و زیستگاه یوز آسیایی، مطالب را در اختیار اداره کل شهرسازی استان سمنان برای نصب در جایگاه موجود قرار دهد.
     وی درخصوص روشنایی محور هم تصریح کرد: در نقاط دارای اولویت که مورد تایید سازمان حفاظت محیط‌زیست است به طول 10 کیلومتر روشنایی اجرا خواهد شد. 
    معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص فنس‌کشی حاشیه جاده هم گفت: در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است که فنس کشی جاده انجام نخواهد شد، در حالی که در جلسه فی مابین سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت راه و شهرسازی با توجه به ابهامات و سوالات مطرح‌شده، مقرر شد که در جلسه کارشناسی بین دو دستگاه، موضوع از لحاظ فنی بررسی و تصمیم‌گیری نهایی با قید فوریت، انجام شود. 
    اقدامات انجام‌شده برای بهبود وضعیت حفاظت از زیستگاه یوزپلنگ ایرانی
    رئیس پارک ملی توران به تشریح اقدامات انجام‌شده در راستای حفاظت بهتر از یوزپلنگ ایرانی در زیستگاه توران پرداخت. احمد رادمان درباره اقدامات انجام‌شده برای احیای پارک ملی توران (مهمترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در کشور) اظهار کرد: در راستای حفاظت بهتر از زیستگاه یوزپلنگ آسیایی که پارک ملی توران از بهترین این زیستگاه‌ها در کشور و جهان است، اقدامات بسیار موثری انجام شده که از جمله آن‌ها می‌توان به خریداری سامانه‌های عرفی در محدوده پارک ملی توران اشاره کرد.
    وی درباره سامانه‌های عرفی دامداری پارک ملی توران افزود: ۱۲ سامانه عرفی در محدوده و حاشیه پارک ملی توران خریداری و دام از این منطقه خارج شده و امنیت کامل در این محدوده برای یوزپلنگ آسیایی برقرار شده است.
    رادمان با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۶ در منطقه توران تنها پنج دستگاه تلمبه بادی داشتیم، گفت: اکنون ۱۶ دستگاه تلمبه بادی تأمین‌کننده آب شرب حیات وحش در این محدوده حفاظتی وجود دارد، این تلمبه پایدارترین منبع برای تأمین آب شرب حیات وحش محسوب می‌شود. رئیس پارک ملی توران در راستای تشریح اقدامات انجام‌شده برای حفاظت بهتر از زیستگاه توران ادامه داد: یک واحد حفاظتی به کمک مردم و سازمان حفاظت محیط‌زیست در روستای احمدآباد که یکی از بهترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی و آهو در منطقه توران است، ساخته شده است. این پاسگاه به صورت کامل به خودرو و موتورسیکلت‌های مناسب گشت‌زنی مجهز شده است.
    وی درباره تعداد خودرو و موتورسیکلت‌های پارک ملی توران توضیح داد: ۱۱ دستگاه موتورسیکلت‌ برای گشت و کنترل منطقه و چهار دستگاه خودروی کمک‌دار افزوده شده است. رادمان درباره فنس‌کشی و نصب تابلوهای هشدار در این زیستگاه توضیح داد: هشت کیلومتر فنس‌کشی در محور اصلی میامی - سبزوار و نصب تابوهای هشداردهنده برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی انجام شده است. سال گذشته بیش از ۲۰ تابلو هشداردهنده نصب شد و در سال جاری چهار تابلوی بزرگ دیگر نیز اضافه شده است.
    وی درباره احیای بخشی از پوشش گیاهی منطقه توران نیز گفت: اقدامات بسیار خوبی در حاشیه پارک ملی در این خصوص صورت گرفته است.رئیس پارک ملی توران ادامه داد: خریداری مستثنیات داخل پارک صورت گرفته است که در این مستثنیات برای تأمین علوفه حیات وحش علوفه کشت شده است.رادمان در پایان گفت: در نتیجه تمامی این اقدامات، مشاهدات و آمار ثبت‌شده خوبی از جمعیت یوزپلنگ آسیایی در منطقه توران در سال جاری داشته‌ایم.