سرمقاله

شفافیت‌طلبی مجلس کنونی در سه اپیزود ‪/‬ محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • رئیس فراکسیون اشتغال و تولید مجلس نهم و دهم به خبرنگار نبض بورس گفت: پایدارسازی منابع، اولویت اصلی صندوق های بازنشستگی و بیمه ای است
  • تقسیم سود 80 درصدی بابت هر سهم همراه اول
  • ادامه پخش ویژه برنامه‌های رادیو محرم از لنز ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 8465  |  صفحه ۶ | حوادث  |  تاریخ: 16 اردیبهشت 1402
    1-6زلزله‌ای به بزرگای ۳.۹ در ملارد استان تهران رخ داد
    زلزله بیخ گوش پایتخت
    صبح دیروز زلزله‌ای به بزرگای ۳.۹ در ملارد استان تهران رخ داد. شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ساعت ۱۰:۲۸:۳۹ صبح روز جمعه ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ زلزله‌ای به بزرگای ۳.۹ در ملارد استان تهران را ثبت کردند.
    مختصات این زمین‌لرزه که در عمق ۸ کیلومتری زمین رخ داده، ۳۵.۶۸ درجه عرض جغرافیایی و ۵۰.۹۲ درجه طول جغرافیایی ثبت شده است.
    در این منطقه در شبانگاه ۲۹ آذرماه سال ۱۳۹۶ زمین‌لرزه‌ای با شدت ۵.۲ ریشتر رخ داد و استان‌های تهران و البرز را لرزاند؛ ضمن آنکه این رخداد لرزه در استان‌های قم، قزوین، مرکزی و گیلان نیز احساس شد.
    در این منطقه، گسل ماهدشت در جنوب کرج و در غرب سامانه گسل شمال تهران کشیده شده که طول تقریبی آن ۱۰۰ کیلومتر است.
    مدیرعامل هلال احمر استان تهران از آماده‌باش پایگاه‌های هلال احمر استان تهران در پی وقوع زلزله خبر داد.
    همچنین مدیر روابط عمومی اورژانس کشور با بیان اینکه زلزله ملارد هیچ تخریب و مصدومی بر جای نگذاشته است از آماده باش نیروهای اورژانس تهران خبر داد.
    بابک یکتا پرست در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه زلزله 3.9 ریشتری رخ داده در عمق 8 کیومتری زمین و در 5 کیلومتری ملارد یعنی مرز تهران و استان البرز، هیچ مصدومی، فوتی و خرابی بر جای نگذاشته است و فقط احساس شده است، اظهار کرد: نیروهای ما در حالت آماده باش قرار دارند. در این راستا با معاونت فنی اورژانس کل کشور و اورژانس تهران نیز هماهنگی لازم انجام شده و اورژانس تهران نیز در حالت آماده باش قرار دارد.
    وی در پاسخ به این سوال که آمبولانس ها از لحاظ تجهیزات لازم با مشکلی مواجه نیستند، توضیح داد: از لحاظ تجهیزات مشکلی نداریم. آمبولانس‌ها هم از نظر استقرار و هم سوخت گیری برای امدادرسانی در حالت آماده باش هستند. آمبولانس‌ها هم از نظر سوخت و هم از نظر امکانات و تجهیزات امداد رسانی شارژ شده اند و در محل استقرار ایمن قرار گرفته‌اند.
    یکتا پرست با بیان اینکه تمام پروتکل‌های آماده‌باش از سوی نیروهای اورژانس رعایت شده است، افزود: با بیمارستانهای زیر نظر دانشگاه ایران و تهران هم هماهنگی لازم انجام شده و این بیمارستان ها نیز در حالت آماده باش قرار دارند. با موسسه ژئو فیزیک هم هماهنگی لازم انجام شده و این موسسه نیز در حالت آماده باش قرار دارد.
    همچنین مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به وقوع زلزله ۳.۹ ریشتری در نزدیکی شهر ملارد گفت: خوشبختانه زمین لرزه امروز هیچ خسارتی نداشته و گسلی که باعث وقوع این زلزله شد گسل خطرناکی نبوده و غیرفعال است و از مردم می‌خواهیم نگران نباشند و خبرها را فقط از مراجع رسمی دنبال کنند.
    حامد یزدی مهر با اشاره به وقوع زمین لرزه ۳.۹ ریشتری در غرب استان تهران اظهارکرد: طبق اعلام مؤسسه ژئوفیزیک این زمین لرزه در عمق هشت کیلومتری زمین رخ داده و به همین دلیل مردم استان‌های تهران و البرز این زلزله را احساس کردند.
    یزدی مهر با بیان اینکه زلزله در پنج کیلومتری شهرستان ملارد، هفت کیلومتری صفا دشت و هشت کیلومتری مشکین دشت در استان البرز احساس شده است، گفت: خوشبختانه این زمین لرزه هیچ خسارتی بر جای نگذاشته است.
    مدیرکل مدیریت بحران استان تهران بیان کرد: از آنجا که موضوع آمادگی اجتناب ناپذیر است و همه دستگاه‌ها به عنوان متولیان خدمت به مردم باید آمادگی کامل داشته باشند و این موضوع را در دستور کار قرار دهند، به محض وقوع زمین لرزه ستاد مدیریت بحران در غرب استان تهران به حالت آماده باش کامل در آمد و تیم‌های ارزیاب در مناطق تحت تاثیر وقوع زلزله حضور یافتند.
    وی با تاکید بر اینکه طبق اعلام کارشناسان و مؤسسه ژئوفیزیک، گسل ملارد یک گسل غیر فعال است و هر از چند گاهی لرزه‌ای ایجاد می‌کند و جای هیچ نگرانی وجود ندارد، افزود: طبق اعلام کارشناسان با توجه به مشخصات این گسل همانند گسل‌های دیگر در سطح کشور عموما حرکاتی خفیف داشته و تخلیه انرژی‌های زمین از طریق گسل‌ها امری کاملا طبیعی می‌باشد.
    بر اساس گزارش مدیریت بحران استان تهران، یزدی مهر بیان کرد: همزمان با وقوع زمین لرزه، جلسه ستاد مدیریت بحران در شهرستان ملارد به ریاست فرماندار محترم با حضور تمامی دستگاه‌های شهرستانی تشکیل شده و اوضاع کاملاً تحت کنترل است و همه اجزا شهرستان در آمادگی صد در صدی قرار دارند و از مردم می‌خواهیم آرامش خود را حفظ کنند.
    آمادگی ۱۰۰ درصدی دستگاه‌های امدادی در شهرستان ملارد
    همچنین فرماندار شهرستان ملارد با تاکید بر لزوم حفظ آرامش توسط شهروندان از آماده باش ۱۰۰ درصدی نیروهای امدادی در سطح شهرستان خبر داد و گفت: ستاد مدیریت بحران در ملارد تشکیل شده و تاکنون گزارشی از خسارت وارده نداشته ایم.
    جابر کریمی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وقوع زلزله ۳.۹ ریشتری در ساعت ۱۰:۲۸ روز جمعه در عمق ۸ کیلومتری که در سطح شهرستان ملارد احساس شد، گفت: بلافاصله پس از وقوع این زلزله دستور تشکیل ستاد بحران داده شد که جلسه آن در حال برگزاری است و اعزام تیم‌های ارزیاب به نقاط مختلف شهرستان ملارد نیز توسط هلال احمر انجام شده است.
    وی افزود: بحمدالله تاکنون هیچ گزارشی از خسارت وارده نداشته‌ایم و تلفنی به تمامی دستگاه های امدادی آماده‌باش داده شده و کلیه نیروهای امدادی در آماده باش کامل قرار گرفته‌اند.
    کریمی با تاکید بر لزوم حفظ آرامش توسط شهروندان گفت: مردم آرامش خود را حفظ کنند هیچ مشکل خاصی وجود ندارد و تمامی دستگاه‌های امدادی و عملیاتی به همراه مسئولین استانی و شهرستانی در کنار آنها با تمامی توان هستند و اگر موردی وجود داشته باشد حتما از طریق رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی کشور اطلاع رسانی انجام خواهد شد.