صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی ایرانسل با حضور رئیس‌جمهور به مناسبت روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی همراه اول با دستور رییس‌جمهور سایت‌های 5G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد در آستانه روز جهانی ارتباطات، سایت نسل پنجم همراه اول در کتابخانه ملی ایران افتتاح شد تا تعداد سایت‌های 5G کشور از ۱۸۰۰ عبور کند.
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 9310  |  صفحه ۸ | بازار و سرمایه  |  تاریخ: 31 اردیبهشت 1402
    پاسخی از وزارت صنعت و معدن به یک گزارش
    مجاهدت‌های کارگران و تولیدکنندگان در اقتصاد ایران
    وزارت صنعت و معدن در پاسخی به گزارش منتشر شده توسط تحریریه روزنامه ابتکار توضیحاتی را برای این روزنامه ارسال کرده است که در ادامه متن کامل آن را می خوانید؛
    مدیر مسول محترم روزنامه ابتکار
    سلام علیکم
    احتراما با عنایت به درج مطلبی با عنوان “کارگران در تله بیکاری‌“ در مورخ 9/2/1402 در آن روزنامه‌، مقتضی است وفق قانون مطبوعات نسبت یه انتشار توضیحات ارسالی از سوی دفتر رسانه وزارت صنعت،معدن وتجارت جوابیه در نسخه آتی ان روزنامه در همان جایگاه منتشر ودر اسرع وقت اقدام لازم صورت پذیرد
    دفتر رسانه وزارت صمت در پاسخ به گزارش روزنامه ابتکار عنوان کرد:
    در پی انتشار گزارش روزنامه ابتکار با عنوان «کارگران در تله بیکاری» در مورخ 9/2/1402 و همچنین نظر به انتشار گزارشی با عنوان: آیا رئیس‌ جمهوری صدای کارگران کارخانه‌های تعطیل‌شده را هم می‌شنود؟/ دستورات یک وزارتخانه چطور کارخانه منسوجات نبافته را به ورطه تعطیلی کشانده؟” دفتر رسانه وزارت صمت جوابیه‌ای به شرح ذیل صادر نمود.نکته نخست اینکه بهتر بود این رسانه به جای تعجیل در انتشار این گزارش در آستانه استیضاح آقای دکتر فاطمی امین، نظرات معاونت صنایع عمومی وزارت صمت و همچنین سایر تولیدکنندگان این حوزه را نیز دریافت کرده و پس از بررسی جمیع نظرات این گزارش منتشر می‌گردید، اما به هر حال به منظور روشن شدن افکار عمومی و دفاع از حق تمامی تولیدکنندگان منسوج بی بافت و محصولات سلولزی مواردی به‌صورت مختصر ارائه می‌گردد که امیدوار است با قید فوریت منتشر گردد:
    1. اگرچه به درستی اشاره شده که نبایستی مجاهدت‌های کارگران و تولیدکنندگانی را در اقتصاد ایران از یاد برد که در روزهای بحرانی شرایط سخت شیوع کرونا تا پای جان ایستادند، اما مصوبات صورت‌گرفته به نفع شرکت بافتینه و بافتسان در ایام کرونا از جمله افزایش قیمت پایه منسوج نبافته وارداتی به ۴ دلار در هر کیلوگرم (علی‌رغم متوسط قیمت جهانی ۲.۳ دلار)، افزایش تعرفه منسوج نبافته تا ۵۰ درصد، حذف ارز مبادله‌ای واردات منسوج نبافته و عدم تمدید قرارداد اختصاصی شرکت‌های واردکننده منسوج نبافته، نشان از ایجاد فضای انحصاری برای این شرکت داشته است. وضع قواعد سخت‌گیرانه برای واردات مواد اولیه ماسک در ایام کرونا و در شرایطی که سایر کشورها حتی اقدام به ربودن این محصولات از یکدیگر داشته و از طرفی تعداد زیادی از هم‌وطنان عزیز ما هر روزه به دلیل شیوع این ویروس جان می‌سپردند، بخش قابل تأمل و فراموش‌شده‌ای است که بایستی مورد توجه بیشتر قرار بگیرد. این انحصار تا جایی پیش می‌رود که گروه‌های مردمی اقدام به واردات ماشین‌آلات تولید منسوج بی‌بافت مورد مصرف در ماسک توسط خطوط هوایی مسافربری می‌نمایند تا انحصار در بازار بشکند. صادرات ماسکی که در گزارش به آن اشاره شده است پس از راه‌اندازی این خط تولید در کشور می‌باشد.
    2. تهدید به تعطیلی شرکت بافتینه و بافتسان موضوعی است که مالکین این مجموعه بیش از ده سال است که در دولت‌های مختلف از آن استفاده نموده‌اند و مستندات مکتوب آن نیز در وزارت صمت موجود می‌باشد. تاریخچه تهدیدات انجام شده از طرف این شرکت از سال ۹۱ تاکنون با مضمون تعطیلی خط تولید به پیوست ارائه گردیده است که انتظار می‌رود برای تنویر افکار عمومی منتشر گردد. تقارن تعطیلی بافتینه و بافتسان با سفر استانی ریاست محترم جمهور به استان همدان در تابستان 1401 و رسانه‌ای کردن تعطیلی اخیر در آستانه استیضاح وزیر محترم صمت نیز آخرین نمونه از اقدامات این‌چنینی مجموعه مذکور بوده است.
    3. شرکت بافتینه و بافتسان مدعی است که به دلیل صدور مجوز واردات غیرقانونی منسوج نبافته تعطیل‌شده است. شایان ذکر است ارائه مجوز واردات مواد اولیه با رویکرد تنظیم بازار از حقوق قانونی و وظایف وزارت صمت می‌باشد. از طرفی ثبت سفارشات صورت پذیرفته پس از تعطیلی کارخانه مذکور (۱۴۰۱/۰۵/۰۱ لغایت ۱۴۰۱/۰۶/۱۸) و به منظور تنظیم بازار پوشک و منطبق بر فرمایشات مقام معظم رهبری راجع به این محصول بوده است. لازم به یادآوری است اخلال در زنجیره پوشک در دولت قبل تا جایی پیش می‌رود که مقام معظم رهبری در دیدار با هیات دولت وقت می‌فرمایند: مواردی هم هست که بحث سود طلبی نیست، [موضوع] خرابکاری است.
    4. راجع به قطع مواد اولیه این شرکت لازم به ذکر است که نه تنها هیچ‌گاه این اتفاق نیفتاده است بلکه علی‌رغم اینکه کمیته صنایع پایین‌دستی پتروشیمی مصوب نمود (مصوبات هشتاد و نهمین جلسه کمیته تخصصی پتروشیمی) که این کارخانه مواد اولیه خود را از خارج از کشور تأمین نماید و در سال گذشته نیز عرضه‌ها به صورت فصلی صورت می‌پذیرفت با پیگیری‌های صورت پذیرفته توسط این معاونت، عرضه مواد اولیه موردنیاز این شرکت به‌صورت هفتگی و مستمر شده است. البته تلفیق گریدهای پلی پروپیلن و عرضه عمومی آن به واسطه رفتار شبه دمپینگ شرکت مذکور و به منظور جلوگیری بیش از ۱۵۰۰ کارگر مشغول به کار در مجموعه‌های دیگر تولیدکننده بی‌بافت صنعتی هستند که پس از تذکرات ابلاغ شده به شرکت مذکور بوده است. لازم به ذکر است این تصمیم نیز توسط کمیته صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و با حضور ذی‌نفعان مرتبط اتخاذ گردیده است.
    تهدید به تعطیلی کارخانه به بهانه دریافت سرمایه در گردش و تسهیلات ارزی جهت دریافت ماده اولیه
    از طریق مکاتبه با دکتر حسینی وزیر وقت اقتصاد و دارایی خرداد 91
    تهدید به تعطیلی کارخانه ظرف مدت 20 روز به بهانه دریافت سرمایه در گردش و تسهیلات ارزی جهت دریافت ماده اولیه
    از طریق مکاتبه شرکت با آقای غضنفری وزیر وقت صمت آبان 91
    تعطیلی شرکت بافتینه
    در اعتراض به واکنش دولت به کاهش قیمت منسوج بی بافت و بر خورد غیر مفید با سایر شرکت‌های تولید کننده
    به استناد مکابته شرکت بافتینه به وزیر وقت صمت شهریور 93
    تهدید بته تعطیلی کارخانه ظرف مدت یک هفته آینده و تبعات منفی ناشی از آن به علت عدم دریافت مواد اولیه پلی پروپیلن
    مدیر عامل بافتینه به آقای شاهرخی استاندار وقت همدان مهر 99
    تهدید به تعطیلی کارخانه از اول آبان ماه 99 به دلیل اتمام مواد اولیه و توقف خطوط تولید و عدم امکان صدور هر گونه پیش فاکتور برای تمام گروه‌های مصرف کننده و به جهت اهمیت موضوع و علی رغم هشدارهای مکرر به سازمان‌ها و نهادهای ذیربط خاطرنشان می‌سازد تمامی مسئولیت‌ها و تبعات ناشی از عدم تولید و عرضه مواد اولیه بر عهده این مجتمع صنعتی نمی‌باشد.
    به معاون وزیر و مدیر عامل سازمان حمایت مهر 99
    تعطیلی کارخانه ملی هفته‌های گذشته و تحت فشار قراردادن وزیر صمت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به نادیده انگاشتن امنیت سلامت مردم صرفا برای حداکثر نمودن منافع اقتصادی واحدهای تولیدی پتروشیمی و افزایش قیمت
    بافتینه به فاطمی امین مهر 1400
    مکاتبه شرکت بافتینه و بافتسان به مدیر کل دفتر صنایع و نساجی و پوشاک صمت مبنی بر درخواست تأمین ماده اولیه پتروشیمی و تهدید به تعطیلی کارخانه ظرف مدت دو هفته آینده مهر 1401