سرمقاله

نشانه‌گیری‌های اروپا علیه تهران ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی: سککوک، مناسب تامین مالی کسب و کارهای خرد است
  • نخستین برات الکترونیک تضمین شده توسط شبکه بانکی صادر شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 9550  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 03 خرداد 1402
    «ابتکار» سفر رئیس جمهوری به اندونزی را بررسی می کند
    تهران- جاکارتا؛ کلید توازن استراتژیک
    گروه بین الملل - روز گذشته جوکو ویدودو رئیس جمهوری  اندونزی در محل کاخ مردکا  به صورت رسمی از سید ابراهیم رئیسی که در رأس هیئت عالیرتبه اقتصادی و سیاسی  به  اندونزی سفر کرده است، استقبال کرد.
    در مراسم استقبال رسمی، پس از گرفتن عکس یادگاری روسای جمهور ایران و اندونزی، اعضای هیئت‌های عالیرتبه دو کشور معرفی شدند.
    در ادامه روسای جمهوری دو کشور در محوطه کاخ ریاست جمهوری اندونزی و به نشانه صلح و دوستی دو اصله نهال غرس کردند. بلافاصله پس از مراسم استقبال از رئیسی از سوی رئیس جمهور اندونزی، گفت‌وگوی خصوصی روسای جمهور دو کشور در ایوان کاخ مردکا انجام شد. در ادامه مذاکرات دوجانبه هیات های عالیرتبه دو کشور برگزار شد.پس از این نشست نیز اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه میان ایران و  اندونزی به امضای مقامات دو کشور رسید.
    سیاست ایران ارتباط با کشورهای اسلامی است
    علاوه بر این سید ابراهیم رئیسی در دیدار گروهی از مردم اندونزی در مرکز اسلامی جاکارتا، با اشاره به دعوت اسلام به وحدت، آن را راهبرد امت اسلامی در مقابل اختلاف‌افکنی دشمنان دانست و گفت: افرادی که امروز دل در گروی دین دارند باید بدانند امروز وحدت و انسجام امت اسلامی بسیار ضروری است. اسلامی که امروز جمهوری اسلامی خود را مقید به آن می‌داند، اسلام اهل بیت است.
    وی افزود:‌ نجات انسانیت در پیروی از مکتب علوی و فاطمی است و آنچه برای سعادت بشریت و اخلاق انسان تاثیرگذار است، از زبان اهل بیت شنیده می‌شود. این اسلام امروز ما را به وحدت و انسجام دعوت می‌کند. اختلاف‌افکنی کار دشمن است، کسانی که دل در گرو دین دارند بدانند وحدت و انسجام امت اسلامی ضروری و لازم است.
    رئیس‌ جمهوری تاکید کرد: در خانه اهل بیت سخنی از انحراف شنیده نمی‌شود و انسان را به صراط مستقیم هدایت می‌کند. انحرافات فکری و اختلاف‌افکنی در جهان اسلام نسبتی با دین و قرآن ندارد. کشورهای اسلامی و امت مسلمان باید روابط بسیار صمیمی باهم داشته باشند. کسانی که دل در گرو اسلام ندارند به مسلمانان ظلم‌ می‌کنند. بیداری، آگاهی، زمان‌شناسی و دشمن‌شناسی مسلمانان جلوی ظلم آنها را می‌گیرد.
    رئیسی یادآور شد: هدف از سفر به اندونزی توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و تمدنی است و طی صحبت‌هایی که با رئیس‌جمهوری و مسئولان مجلس اندونزی داشتیم دو کشور بر توسعه روابط تاکید دارند. این سطح از روابط با اندونزی کافی نیست و می‌توان از این ظرفیت به نفع دو ملت استفاده کرد. استفاده از ظرفیت دو کشور برای ارتقای سطح روابط دوکشور مورد توجه است.
    وی ادامه داد: مسلمانی ما در گرو آن است که به مسلمانان عالم و وضعیتشان توجه کنیم. سیاست جمهوری اسلامی این است به مسئله فلسطین توجه کند. امروز دلیل مخالفت با جمهوری اسلامی این است که نمی‌خواهد زیر بار سلطه برود. سیاست ما ارتباط با کشورهای اسلامی است و یقین بدانید که این امر جزو اهداف ماست. اگر دشمنان از حسن روابط ما با کشورهای اسلامی جان دهند اشکالی ندارد. بدانند این روابط روزبه‌روز بیشتر و گسترده‌تر خواهد شد. ما یقین داریم نظم فعلی جهان به سمتی تغییر خواهد کرد که به نفع جهان اسلام باشد و نظام سلطه نیز روزبه‌روز به سوی افول حرکت می‌کند.
    اندونزی سرشار از فرصت های ویژه
    در همین رابطه کیومرث یزدان‌پناه کارشناس مسایل بین الملل در خصوص اهداف و اهمیت سفر آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری کشورمان به اندونزی، اظهارکرد: کشور اندونزی یکی از بزرگترین کشورهای اسلامی است که با ۲۸۰ میلیون نفر جمعیت مسلمان، نقش بسزایی در حوزه ژئوپلیتیک اسلامی دارد و با توجه به برنامه‌های جدی این کشور برای دست یابی به توسعه پایدار، می‌تواند در حوزه‌های مختلف، مورد اهداف راهبردی و بلند مدت جمهوری اسلامی ایران باشد.
    وی گفت: اگر چه همیشه یک روال ثابت و نسبتا پایداری میان دو کشور برقرار بوده، اما شان و منزلت دو کشور بزرگ اسلامی در دو محیط متفاوت ژئوپلیتیکی در قاره آسیا، فراتر از آن چیزی است که فعلا وجود دارد.
    این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: بسترهای زیادی می تواند فراهم شود تا سطح روابط دو کشور را در حد ایده‌آلی ارتقاء دهند، کشور مسلمان اندونزی به واسطه سیاست‌های مجدانه در حوزه اقتصاد ملی و عزم راسخ برای تحول آفرینی، رشد بسیار قابل ملاحظه‌ای را در سه دهه اخیر داشته است، به گونه‌ای که توانسته تا رتبه هفدهم اقتصادهای برتر جهان صعود کند و استمرار این روند، اندونزی را در سال ۲۰۳۵ در رتبه‌های بهتر جهانی قرار خواهد داد.
    یزدان‌پناه عنوان کرد: این کشور در حال حاضر از فعالترین کشورها در حوزه آ. سه. آن بوده و شاخص رشد اقتصادی آن در میان کشورهای آسیایی بالا بوده است.
    وی بیان کرد: از طرف دیگر قرار گرفتن این کشور در حوزه پُر اهمیت اقیانوس آرام و تنگه مالاکا، نقش بسیار موثری در توازن سازی ژئواستراتژیک منطقه‌ای و جهانی ایفاء می‌کند.
    به گزارش ایرنا، این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: آن طرف قضیه کشور ایران است که یکی از حساس‌ترین موقعیت‌های سوق‌الجیشی جهان به حساب می آید و سرآمد قدرت‌های انرژی محور در منطقه خلیج فارس است و همواره به دلیل تامین نیازهای انرژی کشورهای واقع در شرق آسیا مورد توجه آنها از جمله کشور اندونزی بوده است.
    یزدان‌پناه با تاکید بر اینکه این دلایل مهم، می‌تواند بستر ساز همکاری‌های نو و متفاوت میان تهران و جاکارتا باشد، بیان کرد: اما یک نکته‌ مشترکی که همواره روابط کشورهای حوزه شرق و جنوب شرق آسیا را به دنیای پیرامون از جمله غرب آسیا گره می‌زند، وابستگی پیچیده اقتصادهای این منطقه به بازارهای خاص جهانی از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا است.
    وی گفت: دو نقطه خاصی که دنباله رو ژئوپلیتیک سلطه بود و به عنوان مداخله‌گرانی فرا دست، در شکل گیری روابط سازنده ایران با دنیای پیرامون به دلیل اختلافاتی که با جمهوری اسلامی ایران دارند، اختلال ایجاد می کنند. این کارشناس مسائل بین‌الملل مطرح کرد: این مساله حتما روابط ایران و اندونزی را هم علیرغم میل باطنی جاکارتا، بشدت تحت تاثیر خود قرار داده است.
    یزدان‌پناه همچنین تاکید کرد: تمرکز دولت سیزدهم بر سیاست همسایگان مسلمان و دیگر کشورهای بزرگ اسلامی همچون مالزی و اندونزی می‌تواند برگ برنده‌ای برای کشور ما در این مقطع تاریخی و خروج از بخشی از فشارهای غربی‌ها باشد. البته تحقق این مساله مهم مستلزم همکاری و عزم جدی طرف های مقابل است.
    وی بیان کرد: کشور اندونزی سرشار از فرصت های غیر قابل جایگزین برای ایران در وضع موجود است، ایران هم مکمل ژئواستراتژیک بسیار کارسازی برای برای حوزه شرق آسیا است و می‌تواند توازن استراتژیک را برای آینده آسیا برقرار کند. این کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: قاره آسیا تنها در وابستگی‌های درون سیستمی و استفاده از همه ظرفیت‌های داخلی خود می‌تواند در نظم نوین جهانی نقش واقعی خود را احیا و ایفاء کند.
    یزدان‌پناه در پایان خاطر نشان کرد: کشورهای آسیایی، به ویژه کشورهای اسلامی این قاره با مطلوب خود و درک واقعیت‌های پیش رو فاصله دارند و تا زمانی که به یک فهم مشترک و سازنده نسبت به سرنوشت مشترک خود نرسند، در هر فرمولی از روابط اعم از دو ساختی یا چند ساختی، نمی توانند به آرمان های مطلوب و مورد نظر ملت‌هایشان برسند.