سرمقاله

بحرانِ رفتن / نیما غلامرضایی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 22607  |  صفحه ۴ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 01 بهمن 1402
    خرقه سعدی افشار در جشنواره تئاتر فجر
    محمد حاج‌محمدی که با نمایش «تقلیدنامه زال و رودابه» در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد، گفت که قصد دارد با خرقه استاد سعدی افشار در این جشنواره فجر حاضر شود. به گزارش ایسنا، محمد حاج محمدی که شاگرد داوود فتحعلی بیگی بوده و در زمینه نمایش‌های ایرانی همچون تخت‌حوضی، نقالی و پرده‌خوانی فعالیت می‌کند، با نمایش «تقلیدنامه زال و رودابه» در بخش دانشجویی جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر حضور دارد.
    او اضافه شدن بخش دانشجویی را به این دوره از جشنواره تئاتر فجر اتفاقی مبارک خواند و ابراز امیدواری کرد که جشنواره تئاتر فجر در گسترش تئاتر ملی کشور موثر عمل کند.
    حاج محمدی درباره نگاه خود به شیوه‌های نمایش ایرانی گفت: ما بر اساس سه رکن اصلی «پژوهش»، «آموزش» و «آفرینش» که کانون نمایش‌های آیینی و سنتی تعیین کرده است، در قالب یک گروه جوان تلاش می‌کنیم تا برای نمایش ایرانی اتفاقی مثبت را رقم بزنیم.
    او با بیان اینکه شاهنامه حکیم فردوسی میراث ناملموس فرهنگی کشور ماست، افزود: شاهنامه به عنوان منبعی برای نقالی، دغدغه همیشگی من بوده است. داستان‌های این اثر تاریخ مصرف ندارند. من داستان زال و رودابه را به زبان تخت حوضی و غلام سیاه نمایش‌های شادی‌آور و شیوه اجرای مجالس شبیه‌خوانی تنظیم کردم.
    این دانشجو با اشاره به راه‌اندازی بخش دانشجویی در جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر ادامه داد: اینکه امسال بخش دانشجویی در جشنواره فجر وجود دارد، اتفاق مبارکی است. اگر این بخش با رویکرد تئاتر ملی همانند اتفاقی که علی حاتمی در سینمای ایران رقم زد، برگزار شود، در چند سال آینده خروجی‌های مطلوبی را شاهد خواهیم بود.
    حاج محمدی درباره حضور خود در جشنواره تئاتر فجر هم گفت: گمان می‌کردم که شاید جشنواره فجر پذیرای نمایشی سنتی نباشد اما اکنون که نمایش ما در جدول حضور دارد، به اعجاز این گونه از تئاتر پی برده‌ام. جشنواره تئاتر فجر می‌تواند پایگاه مهمی برای نشر تئاتر ملی باشد. قصد دارم با خرقه استاد سعدی افشار در جشنواره فجر حاضر شوم که اتفاق ویژه‌ای خواهد بود.