سرمقاله

نشانه‌های ملموس به جای حرف / ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 4619  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 15 بهمن 1401
    گلکسی بوک ۳ الترا معرفی شد؛ جدی‌ترین رقیب برای مک‌بوک پرو!
    شرکت سامسونگ طی رویداد آنپکد ۲۰۲۳ امشب، از لپ‌تاپ قدرتمند و جدید خود با نام گلکسی بوک ۳ الترا رونمایی کرد. شرکت سامسونگ طی رویداد آنپکد ۲۰۲۳ امشب، در کنار گوشی‌های پرچمدار جدید خود یا همان سری گلکسی اس ۲۳، از لپ‌تاپ‌های جدیدی نیز رونمایی کرده که قدرتمندترین آنها، گلکسی بوک ۳ الترا نام دارد. این لپ‌تاپ با نمایشگر اولد ۱۲۰ هرتزی، پردازنده نسل سیزدهمی اینتل Core i7 یا i9 و کارت گرافیک‌های قدرتمند انویدیا RTX 4050 یا 4070 روانه بازار خواهد شد.
    در سال‌های اخیر، سامسونگ مدل‌های زیادی از سری گلکسی بوک را به بازار عرضه کرده؛ اما گلکسی بوک ۳ الترا، نخستین لپ‌تاپ این شرکت بوده که کاربران حرفه‌ای را هدف گرفته است. شاید جدی‌ترین رقیب این لپ‌تاپ در رده قیمتی خود، مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی اپل بوده که قیمت آن از ۲٫۴۹۹ دلار آغاز می‌شود.
    همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم؛ سامسونگ این لپ‌تاپ را با پردازنده‌ قدرتمند اینتل Core i9-13900H و کارت گرافیک انویدیا RTX 4070 با ۸ گیگابایت حافظه، رم ۳۲ گیگابایتی LPDDR5 و حافظه ۱ ترابایتی از نوع PCIe 4.0 NVMe SSD روانه بازار می‌کند. مدل‌ پایه این محصول نیز دارای پردازنده اینتل Core i7-13700H، کارت گرافیک انویدیا RTX 4050 با حافظه ۶ گیگابایت، رم ۱۶ گیگابایتی و حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایتی از نوع SSD است.
    همانند سایر اعضای سری گلکسی بوک ۳، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این لپ‌تاپ، نمایشگر آن است. این محصول دارای نمایشگری ۱۶ اینچی از نوع اولد با رزولوشن ۱۸۰۰×۲۸۸۰ و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی متغیر بوده و نسبت تصویر نمایشگر‌ آن نیز ۱۶:۱۰ است. حداکثر روشنایی این نمایشگر، به ۴۰۰ نیت رسیده که برای یک لپ‌تاپ که عمدتا در فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ کافی به نظر می‌رسد. البته، باید گفت که بازتاب نور توسط این نمایشگر کمی بیشتر از حد انتظار است.
    در بخش‌های دیگر، این محصول تفاوت‌ خاصی با سایر لپ‌تاپ‌های سری گلکسی بوک نداشته و همچنان دارای یک کیبورد مناسب، بدنه با کیفیت و طراحی جمع و جور است. وزن این لپ‌تاپ، به ۱.۷۶ کیلوگرم رسیده و ضخامت آن نیز معادل ۱۶.۵۱ میلی متر بوده که مقداری کمتر از مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی جدید اپل است. باتری گلکسی بوک ۳ الترا، ۷۶ وات بر ساعتی بوده و شارژر USB-C عرضه شده به همراه آن نیز سرعت ۱۰۰ وات را دارد.
    این لپ‌تاپ تمامی قابلیت‌های مخصوص سامسونگ مانند Second Screen و Quick Share را به همراه داشته که اگر از گوشی‌های سامسونگ استفاده کنید؛ تجربه رضایت بخشی را برای کاربر رقم خواهند زد. گلکسی بوک ۳ الترا با قیمت ۲٫۳۹۹ دلاری خود، حدود ۱۰۰ دلار از مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی جدید ارزان‌تر بوده و با توجه به سخت افزار قدرتمند و طراحی جمع و جور خود، شاید بتواند نظر کاربران حرفه‌ای که مقداری به گیمینگ مایل هستند را نیز به خود جلب کند. فروش این لپ‌تاپ، از روز ۲۲ فوریه (۳ اسفند) آغاز خواهد شد.
    شاید نقطه ضعف اصلی این لپ‌تاپ نسبت به مک‌بوک پرو، عمر باتری بسیار کمتر آن باشد. اپل با پردازنده‌های اختصاصی سری M خود، تعریف جدیدی از عمر باتری در لپ‌تاپ‌ها داشت و مسلما این محصول با پردازنده‌های اینتل و کارت گرافیک‌های پر مصرف انویدیا RTX، در این زمینه توان رقابت با مک‌بوک را ندارد.