سرمقاله

بحران ارتباط در مدیریت کشور ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 1270  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 22 آذر 1401
    مذاکرات شورای نگهبان و مجمع تشخیص را هم مثل مجلس پخش کنید
    حسین میرمحمد صادقی، سخنگوی سابق قوه قضائیه می‌گوید: یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با فساد وجود شفافیت است، یعنی اگر همه‌ آنچه که مسئولان، مدیران، صادر کنندگان آرا، انجام می‌دهند در یک اتاق شیشه‌ای باشد و مردم از جزئیات آن آگاه شوند طبیعتاً راهی برای فساد باقی نمی‌ماند.
    به گزارش خبرآنلاین، وی می‌افزاید: در ایراناین‌طور شده که متاسفانه در حوزه‌های مختلف تصمیماتی گرفته می‌شود اما فرآیند رسیدگی به این تصمیمات مشخص نیست و از فشار افکار عمومی هم نمی‌ترسند؛ البته شفافیت فقط مربوط به قوه قضائیه نیست، به نظرم در همه نهادهای دولتی و نهادهای وابسته به نظام باید همه‌چیز شفاف باشد، همان‌طورکه مذاکرات صحن مجلس از رسانه‌ها پخش می‌شود خیلی خوب است که این اتفاق برای کمیسیون‌ها، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم بیفتد.
    میرمحمد صادقی همچنین می‌گوید: نمی‌دانم دلیل دقیق آن چیست، ولی چیزی که به ذهن می‌رسد این است که نه فقط در قوه قضائیه بلکه در حوزه‌های مختلف افرادی که تصمیم گیر هستند، از این‌که عملکردشان شفاف نباشد استقبال می‌کنند، به‌خاطر این‌که مورد پرسش قرار نمی‌گیرند، آن‌ها می‌توانند هر تصمیمی بگیرند و اگر فسادی وجود داشته باشد در شرایط عدم شفافیت راحت‌تر است. مانند صاحبان به اصطلاح امضاهای طلایی که می‌توانند امضاهایی بکنند بدون اینکه در جایی مشخص باشد این تصمیم بر چه مبنایی اتخاذ شده است، بنابراین علی‌الاصول افرادی که در معرض سوال و مسئول هستند به نفع‌شان نیست که شفافیت وجود داشته باشد و خیلی راحت‌ترند که عملکردشان از چشم مردم دور باشد.
    وی در خصوص کمتر برگزار شدن دادگاه‌های علنی نیز می‌گیود: البته این علنی بودن به معنای این نیست که جریان دادرسی در روزنامه‌ها منتشر شود، علنی یعنی هرکسی بتواند در جلسه دادگاه شرکت کند، اگر این را یک قاضی رعایت نکند تخلف کرده، چراکه الزام قانون اساسی است.
    سخنگوی سابق قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که اگر به امروز برگردیم، در ارتباط با حوادث اخیر، حکم اعدامی اجرایی شد که انتقادهایی هم به همراه داشت، نظرتان در این‌باره چیست؟ می‌گوید: من درباره صحت و سقم مجازات‌ها تا زمان اطلاع از پرونده نمی‌توانم نظر بدهم، اما به هر حال در این موارد خوب است یک مقدار اعمال سلیقه شود، در این‌که چه زمانی حکمی صادر شود و چه زمانی اجرا شود علی‌الاصول خوب است اعمال سلیقه شود تا برای جامعه مشکل‌ساز نشود. نه در این‌باره، درباره موارد دیگر هم همین است، ممکن است فرد یک مفسد اقتصادی باشد و مجازاتی برای آن مشخص شده باشد، ولی عدم اجرا یا تاخیر در اجرا باعث می‌شود که حقوق بیت‌المال برگردد. به نظرم در هر زمینه‌ای در زمانی‌که حکمی که صادر می‌کنیم یا اجرا می‌کنیم باید خوش سلیقگی داشته باشیم.