سرمقاله

مرگ نهاد دموکراسی اقتصاد! / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • عضو هئیت مدیره بانک ملی: زیرساخت‌های استفاده از برات الکترونیک باید در شبکه بانکی فراهم شود
  • پخش زنده لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۴ از لنز ایرانسل
  • تیم ملی هاکی ایران با حمایت همراه اول قهرمان آسیا شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 17666  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 06 آبان 1402
    همزمان با سومین هفته جنگ غزه بررسی شد
    دلیل مانع‌تراشی غرب برای آتش بس در غزه
    جنگ، کشتار و ویرانی در غزه در حالی وارد سومین هفته خود شده که طبق آمار وزارت بهداشت غزه تا عصر دیروز بیش از 7300 نفر در این منطقه شهید شده و تعداد مجروحان نیز به بیش از 18500 نفر رسیده است. در چنین شرایطی و در حالی که جامعه جهانی خواستار یک آتش بس فوری و توقف خشونت‌های بی حد و مرز اسرائیل علیه غیر نظامیان غزه است، آمریکا و انگلیس با آتش بس مخالفت کرده و ایالات متحده قطعنامه های پیشنهادی روسیه و برزیل را به منظور توقف درگیری ها کمک رسانی به غیرنظامیان وتو کرده است.
    سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل مخالفت آمریکا با برقراری آتش‌بس در غزه توضیح می‌دهد: در طول ۲۰ روز گذشته شرایط حاکم بر محیط فلسطین و غزه وضعیت جدیدی را به وجود آورده ولی بحث مهم این است که یک سری منازعات جدی میان طرفین جنگ اخیر در حال آشکار شدن است. این در حالیست که تنها نقطه اتکای آمریکا در منطقه، اسرائیل بوده و در تمام سال‌های گذشته رژیم صهیونیستی همیشه برای ایالات متحده مهم و حائز اهمیت قلمداد شده است. به همین دلیل واشنگتن هم‌اکنون بیش از گذشته نگران وضعیت فعلی تل‌آویو است.
    وی ادامه داد: در این راستا باید گفت اینکه ایالات متحده با آتش‌بس در غزه مخالفت می‌کند در حقیقت به این دلیل است که بتوانند جلوی تحرک و پیشروی حماس و مقاومت فلسطین را بگیرند. باید توجه کرد که این موضوع صرفاً مربوط به مسائل میدانی نمی‌شود بلکه در عرصه سیاسی هم این مسأله برای آمریکا و اسرائیل بسیار مهم به حساب می‌آید. در این میان باید متوجه بود که اسرائیل و ایالات متحده در صورتی آتش‌بس در غزه را قبول می‌کنند که حماس را به زعم خود از بین ببرند. بر این اساس باید گفت رژیم صهیونیستی به دنبال آن است که روحیه مردم در داخل اراضی اشغالی که منبعث از شکست‌های اخیر بوده را تقویت کند؛ چراکه مجدداً اعتراضات علیه نتانیاهو در داخل سرزمین‌های اشغالی شروع شده و این روند در حالی است که تل‌آویو بحث هدایت افکار عمومی را به صورت جدی پیگیری می‌کند.
    به گزارش ایلنا، این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: از منظر دیگر باید توجه شود که هزینه‌های میدانی و سیاسی اسرائیل به حدی بالا بوده که هر روز شاهد به تعویق افتادن عملیات زمینی ارتش اسرائیل در غزه هستیم. باید متوجه باشیم که در این راستا رئیس جمهوری ایالات متحده به صورت مستقیم و علنی اعلام کرده که تصمیم برای حمله به غزه از سوی تل‌آویو آویو می‌بایست گرفته شود؛ به عبارت دیگر جو بایدن توپ را در زمین اسرائیل انداخته و اعلام کرده است که تصمیم‌گیرنده نهایی و اصلی در مورد حمله زمینی به غزه، اسرائیل است.
    وی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه از وضعیت کنونی بر می‌آید این است که اسرائیل در داخل اراضی اشغالی به دنبال آن است که آرام آرام افکار عمومی را به این سمت جهت‌دهی کند که هیچ راهی جز قبول آتش‌بس باقی نمانده است. به موازات این روند کابینه نتانیاهو به دنبال آن خواهد بود که بحث تبادل اسرا را هم برای تلطیف فضای منفی کنونی در دستور کار قرار دهد تا نهایتاً بتواند از وضعیت بن‌بستی که برای آنها رقم خورده خارج شود که البته بدون تردید در این راستا هزینه‌های زیادی را هم باید متحمل شود.
    افسانه شکست‌ناپذیری اسرائیل بر باد رفت
    از سوی دیگر عباس خامه‌یار کارشناس ارشد مسائل منطقه در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیلی نسبت به تحولات فلسطین اظهار داشت: رهبری تعبیری داشتند مبنی بر این‌که طوفان الاقصی و زلزله‌ای که اتفاق افتاد و قابل ترمیم نیست، مشابه این تعبیر در سال ۱۳۵۷ و با وقوع انقلاب اسلامی از سوی اسراییلی‌ها مطرح شد که در ایران اتفاقی افتاده که رژیم را تکان داده است. اکنون با گذشت زمان و بیش از ۴۰ سال از وقوع انقلاب اسلامی، در مورد انقلاب فلسطینی‌ها به کار برده می‌شود و نشان دهنده آن است که انقلاب و زلزله‌ای که سال ۵۷ رخ داد، پس لرزه‌های آن امروز حس می‌شود و این مسئله به خوبی قابل تحلیل و تفسیر است.
    وی افزود: بنابراین آنچه اتفاق افتاد، زلزله حقیقی و معجزه گونه‌ای بود، اما آنچه امروز در رابطه با غزه اتفاق می‌افتد به شدت بی‌رحمانه است. این نسل‌کشی نشانه قوت، قدرتمندی و پاسخگویی نیست، اسرائیلی‌ها دچار مشکل جدی شده‌اند و سیستم امنیتی، نظامی و اجتماعی‌شان واقعا فروپاشیده است، لذا برای سرپوش گذاشتن این شکست و فرار از پاسخ به افکار عمومی دست به چنین جنایتی می‌زنند.
    مقام معظم رهبری در بیانات اخیر خود، عزیمت پی‌درپی روسای آمریکا و دیگر کشورهای شرور و ظالم مانند انگلیس، فرانسه و آلمان به فلسطین اشغالی را تلاش برای جلوگیری از نابودی رژیم غاصب خواندند و افزودند: اشرار عالم می‌بینند که رژیم صهیونیستی براثر ضربه بسیار محکم و تعیین‌کننده رزمندگان فلسطینی در حال «تلاشی و نابودی» است؛ به همین علت با این سفرها و ابراز همبستگی و در اختیار گذاشتن اسباب جنایت مانند بمب و دیگر تسلیحات، سعی می‌کنند رژیم زخم‌خورده و ازپاافتاده را به‌زور سرپا نگهدارند.
    خامه‌یار کارشناس ارشد مسائل منطقه در این ارتباط با بیان اینکه تا ۵۰ سال این واقعه دامن‌گیر اسرائیل است، گفت: این بمباران‌های رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی برای فرار از بحران‌ها ادامه یافته است و نشانه پیروزی رژیم نیست؛ اگر این‌گونه بود قدرت‌های غربی و حتی رئیس‌جمهور بزرگترین قدرت جهانی همراه با ناوهای جنگی و حمل هزاران تن سلاح، همراه با هم‌پیمانان غربی با این دستپاچگی وارد سرزمین‌های اشغالی نمی‌شدند و نماینده زبده آمریکایی ها که نقش اساسی در بحران عراق و افغانستان را داشت را به عنوان نماینده ویژه در کمیته عالی تصمیم‌گیری نوپای اسرائیل قرار نمی‌دادند.
    رهبر انقلاب همچنین در نکته مهم دیگری، آمریکا را شریک جرم قطعی جنایتکاران صهیونیست خواندند و تأکید کردند: دست آمریکایی‌ها تا مرفق به خون کودکان، زنان و دیگر شهیدان غزه آلوده است و در واقع آمریکایی‌ها در حال مدیریت این جنایات هستند.
    ایشان تکان‌خوردن وجدان عمومی جهانیان در آمریکا، اروپا و کشورهای اسلامی و دیگر مناطق جهان را واکنشی در مقابل وسعت و عمق جنایات مکرر رژیم صهیونیستی برشمردند و افزودند: مدعیان آزادی و حقوق بشر در اروپا، تظاهرات به نفع فلسطینی‌ها را ممنوع کرده‌اند اما مردم، بی‌اعتنا به این ممنوعیت‌ها، به خیابان‌ها می‌آیند و خشم و عصبانیت و ناراحتیِ وجدانی خود را فریاد می‌زنند و هیچکس هم نخواهد توانست جلوی عکس‌العمل ملت‌ها در مقابل وحشی‌گری‌های صهیونیست‌ها را بگیر د.
    خامه‌یار در ادامه اظهار کرد: تمامی این‌ها نشان می‌دهد که این وضعیت از دست اسرائیل خارج شده و کاملا فرماندهی جنگ و مدیریت آن و همچنین نسل‌کشی به دست آمریکایی‌ها و شخص بایدن است و این شکست فاحشی است که قابل ترمیم نیست، حتی خود اسرائیلی‌ها به این مساله اذعان دارند که بحران که حماس به وجود آورد قابل حل نیست.
    رایزن پیشین فرهنگی ایران در لبنان همچنین با تاکید بر این‌که رژیم صهیونیستی در ضعیف‌ترین وضعیت خود به سر می‌برد، گفت: ملت‌ها در تمام قاره‌های مختلف خیز بلندی برداشته‌اند و این فرصتی تاریخی است و اکنون مسئله فلسطین تبدیل به موضوعی انسانی و فراتر از قومیت، نژاد، زبان، جغرافیا و دین و مذهب شده است. دیدیم که تظاهرات‌کنندگان در غرب اعلام کردند که فلسطینی‌ها را نجات دهید، بشریت را نجات دهید، لذا اکنون بُعد جنایت در حق بشریت مطرح است.
    این کارشناس ارشد مسائل منطقه خاطرنشان کرد: بنابراین افسانه و اسطوره شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی بر باد رفت و فروپاشی این خانه عنکبوت کاملا برای همه عیان شد، اما آنچه مانع این خیز بلند و نتیجه بخش مردمی شده، رژیم‌های هم‌پیمان صهیونیست‌ها هستند از جمله آن‌هایی که در کشورهای غربی و همسایگی فلسطین هستند.
    وی ادامه داد: این‌که راه‌ها بسته شده، تونل‌ها مسدود است و اجازه نمی دهند ناوگان های هوایی کمک های انسانی را به فلسطین و مردم غزه برسانند متاسفانه یک درد دیرینه است و می‌بینیم که تا امروز حدود ۷۵۰۰ انسان بی‌گناه اعم از کودکان و زنان قربانی جنایت وحشیانه و قتل عام این رژیم شده‌اند. میزان ۱۵ هزار تن مواد منفجره که بر سر مردم غزه ریخته شده قدرت تخریبی یک برابر و نیم بمب‌هایی است که در هیروشیما استفاده کردند و این جنایت تاریخی که در سکوت غربی‌ها انجام می‌شود، بی‌سابقه است.
    خامه‌یار همچنین یادآور شد: تصور نکنیم این رژیم امروز دست به این جنایت تاریخی زده است؛ از زمانی که اعلامیه و بیانیه ننگین بالفور صادر شد و سرزمین فلسطینی‌ها را در اختیار صهیونیست‌ها قرار دادند، این جنایت‌ها ادامه داشته و هزاران کوی، روستا و شهر با این ابعاد منهدم شده‌اند. اگر نامی از کفرقاسم یا صبرا و شتیلا برده می‌شود به خاطر این است که در آنجا رسانه‌ها حضور داشته و توانسته‌اند این اخبار را منعکس کنند.
    وی در پایان اظهار کرد: این خوی خون‌خواری و آپارتاید رژیم صهیونیستی از ابتدای پیدایش وجود داشته و اکنون حمایت غربی‌ها ادامه روند بالفور و هم‌پیمانان است.