سرمقاله

در باب اهمیت افکار عمومی ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 18137  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 14 آبان 1402
    درخواست منابع طبیعی از وزارت نیرو
    تکلیف کانال هامون را روشن کنید
    معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: برای حل مشکلات زیست‌محیطی سیستان اقدامات باید در قالب یک طرح مدیریت جامع اقدام شود و کل حاکمیت پای کار بیاید، به‌گونه‌ای که هم موضوعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و روابط منابع طبیعی و محیط زیست دیده شود.
    حسن وحید در گفت‌و‌گو با ایسنا با اشاره به بازدید از حوضه سیستان طی روزهای اخیر اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل این منطقه «آب» است. تا این مشکل حل و یا حقآبه تامین نشود، مسائل زیست‌محیطی منطقه مانند گرد و غبار منطقه به‌سختی حل و فصل می‌شود. کانون‌های گرد و غبار این منطقه به چند بخش تقسیم می‌شود، یک بخش اراضی خشک دریاچه هامون است که در حوزه مسوولیت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد. این دریاچه در حال حاضر متاسفانه خشک خشک است و نبود آب در این منطقه باعث شده که خود به کانون بحرانی گرد و غبار تبدیل شود.
    وی با بیان اینکه حوضه آبخیز سیستان حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار وسعت دارد، گفت: این منطقه به دو بخش غرب و شرق سیستان تقسیم می‌شود. حوضه آبخیز غرب سیستان حدود دو میلیون هکتار است و روان‌آب‌ها و سیلاب‌هایی که از این منطقه جاری می‌شود به سمت افغانستان می‌رود. پیش‌بینی می‌شود با دوره بازگشت پنج ساله حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب روان‌آب داشته باشیم و حدود ۸۰ میلیون مترمکعب امکان استحصال آب و تغذیه سفره آب زیرزمینی وجود دارد. امیدواریم در قالب یک برنامه مدون اجرا کنیم.
    وحید در پایان تاکید کرد: لازم است دیپلماسی آب جهت تامین حقآبه هیرمند فعال‌تر شد. وزارت نیرو نیز باید تکلیف کانال ایجاد شده در دریای هامون را روشن کند.