سرمقاله

در باب اهمیت افکار عمومی ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 18172  |  صفحه ۹ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 14 آبان 1402
    بانک مرکزی و مرکز آمار ایران سکوت خود درباره رشد قیمت مسکن را شکستند
    بازار سرخ مسکن
    گروه اقتصاد - بانک مرکزی پس از حدود یک سال در نهایت امروز سکوت خود را شکست و گزارشی از تحولات بازار مسکن شهر تهران طی مهرماه 1402 منتشر کرد. بر این اساس متوسط قیمت مسکن در تهران به متری 76 میلیون تومان رسیده است که نشان از افزایشی یک درصدی نسبت به شهریورماه دارد.
    بانک مرکزی بالاخره پس از گذشت حدود 11 ماه، گزارشی از تحولات بازار مسکن شهر تهران منتشر کرد.
    بر این اساس متوسط قيمت خريد و فروش هر متر مربع واحد مسکونی معامله شده از طريق بنگاه‌‌های املاک تهران در مهرماه 1402 معادل 76 ميليون و 60 هزار تومان بوده است. این آمار حاکی از آن است که قیمت مسکن در اولین ماه پاییز امسال افزايشی یک درصدی را نسبت به ماه قبل یعنی شهریورماه پشت سر گذاشته است. همچنین در‌این‌بازه تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در تهران به سه هزار و 100 واحد مسکونی
    رسیده است که نسبت به ماه قبل 20 درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 42/2 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
    از سوی دیگر مرکز آمار ایران نیز به‌ تازگی گزارشی منتشر کرده که نشان‌دهنده تحولات بازار مسکن شهر تهران طی شهریورماه امسال است. اگرچه این آمار حاکی از کاهش قیمت مسکن طی ماه‌های اخیر است، اما گزارش تورم مرکز آمار نشان می‌دهد بخش مسکن در مهرماه درگیر تورم ۴.۳ درصدی بوده است. منصور غیبی، تحلیلگر بازار مسکن معتقد است این بازار دچار رکود تورمی شده است.
    به گزارش تجارت نیوز، مرکز آمار ایران هفته گذشته پس از سکوتی ۱۰ ماهه آمار تحولات بازار مسکن تهران را منتشر کرد. بر این اساس قیمت مسکن از ابتدای امسال روندی نسبتا کاهشی را پشت سر گذاشته است.
    همچنین آمار‌ها نشان می‌دهد متوسط قیمت مسکن شهر تهران در شهریورماه امسال به حدود متری ۷۷ میلیون تومان رسیده است. این در حالی‌ست که متوسط قیمت مسکن در دی‌ماه سال گذشته، حدودا متری ۵۵ میلیون تومان برآورد شده بود؛ بنابراین می‌توان گفت هر چند رکود معاملات باعث کاهش نسبی قیمت در سال ۱۴۰۲ شده است، اما نمودار مسکن نسبت به سال گذشته همچنان صعودی است.
    آپارتمان‌های پرطرفدار از منظر سال ساخت
    از سوی دیگر بررسی توزيع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکيک عمر بنا در مهرماه
    نشان‌دهنده این امر است که از مجموع سه هزار و 133 واحد مسکونی معامله‌شده، واحدهای تا نهایت پنج سال عمر ساخت با سهم 27/4 درصد، بيشترين خرید و فروش را به خود اختصاص داده‌اند. این میزان در مقایسه با مهرماه سال قبل حدود 1/2 واحد درصد کاهش يافته است.
    مناطق پرطرفدار تهران در مهرماه 1402
    تعداد معاملات ثبت‌شده در مناطق 22گانه تهران نشان‌دهنده آن است که منطقه 5 با 404 معامله و سهمی 12/9 درصدی از کل معاملات در صدر مناطق از نظر خرید و فروش واحد مسکونی قرار دارند. پس از آن هم منطقه 10 با 293 معامله در رتبه دوم قرار دارد. منطقه 4 نیز با 270 عدد معامله در جایگاه سوم قرار گرفته است.
    این در حالی است که بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی اغلب منطقه 2 در رتبه سوم قرار داشت و حالا منطقه 4 با اختلافی کم در مقایسه با یکی از پررونق‌ترین مناطق تهران یعنی منطقه 10 قرار دارد.
    گران‌ترین منطقه تهران کدام است؟
    در ميان مناطق 22گانه شهرداری تهران، بيشترين متوسط قيمت يک متر مربع زيربنای مسکونی معامله شده معادل 148 ميليون و 960 هزار تومان به منطقه یک و کمترين آن با 32 ميليون و 280 هزار تومان به منطقه 18 تعلق داشته است.
    بررسی شاخص کرايه مسکن استیجاری شهر تهران در مهر ماه 1402 حاکی از رشد يکسان و معادل 4/2 درصدی  نسبت به ماه قبل است. رشد نقطه به نقطه اجاره مسکن در این بازه و در شهر تهران و کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتيب معادل 54/7 و 60/80 درصد بوده است.
    اوج گیری قیمت مسکن از آذر سال گذشته
    منصور غیبی، پژوهشگر حوزه مسکن در این زمینه به تجارت‌نیوز گفت: «آنچه اکنون می‌توان به استناد گزارش مرکز آمار ایران در حوزه مسکن به آن اشاره کرد، مسئله افزایش قیمت از آذر ۱۴۰۱ تا شهریور ۱۴۰۲ است. این گزارش نشان می‌دهد مسکن از آذرماه ۱۴۰۱ در افزایش قیمتی متوسط و نزدیک به ۱۰۰ درصد قرار داشته است.»
    او ادامه داد: «به‌ طور جزئی‌تر، برخی مناطق بیشتر از ۱۰۰ درصد و برخی دیگر افزایش قیمتی زیر ۶۰ درصد را تجربه کرده‌اند. این وضعیت نشان‌دهنده این موضوع است که هنوز تورم در جامعه اقتصادی تاثیر بالایی در افزایش قیمت خدمات و کالا از جمله آپارتمان دارد.»
    غیبی همچنین درمورد تاثیر برخی سیاست‌های دولت از جمله حرف‌درمانی توضیح داد: «مواردی که گفته شد حاکی از آن است که رفتار‌هایی مانند حرف‌درمانی و ارائه گزارش‌های بدون مطالعه در ارائه قیمت‌های کاهشی در حوزه مسکن از سوی مسئولان پاسخگو نبوده است. برخی وزیران اذعان به ۳۰ درصد کاهش قیمت داشته‌اند، اما داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد این کاهش کمتر از ۱۰ درصد بوده است.»
    بازار گیج شده است
    او ادامه داد: «کسانی که خود را آماده می‌کردند با قیمت متعادل‌شده روانی در جامعه وارد بازار شوند و خرید و فروش انجام دهند احتمال می‌رود با گزارش دوباره دست نگه دارند و یک گیجی مطلق بازار را فرا می‌گیرد و اقدام به عمل چه از سمت خریدار و چه از سمت فروشنده باز هم به محاق می‌رود.»
    غیبی همچنین توضیح داد: «این موضوع نشان از یک نوع بیماری در حوزه مسکن دارد و مسیر عادی فرآیند و معاملات را التهاباتی را به‌صورت عمدی وارد بازار می‌کند. این نوع اقدامات خرید و فروش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شاخص‌ها و متغیر‌های موثر در افزایش یا کاهش قیمت، بازی‌های روانی و سیاسی و آمار‌های نامعتبر دست به دست هم داده‌اند تا این رکود بازار حاکم باشد و احتمالا در آینده نیز شاهد رکود تورمی در اقتصاد مسکن خواهیم بود.»
    این پژوهشگر حوزه مسکن تاکید کرد: «اکنون فصل خوبی برای خرید متقاضیان واقعی و مصرفی است و متقاضیان باید قبل از اینکه سایر التهابات تاثیر خود را در بازار بگذارد اقدام کنند.» بنابراین می‌توان گفت برخلاف چیزی که دولت تصور آن را داشته، رکود چاره مناسبی برای حل مشکلات بازار مسکن نیست و ضربه‌ای که این وضعیت به بدنه این بخش از اقتصاد وارد می‌کند بسیار بیشتر از صعود قیمت‌هاست.
    دولت باید به دنبال راهی باشد که تحت مطالعه و برنامه‌ریزی تخصصی قرار گرفته و بتواند زیرساخت‌های مربوط به این بخش را بهبود ببخشد.