صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 24009  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 26 بهمن 1402
    رئیس‌جمهور آمریکا قصد نزدیک کردن عربستان و رژیم صهیونیستی را دارد
    قمار بزرگ بایدن در خاورمیانه
    گروه بین الملل - تارنمای مجله فارن پالسی با اشاره به چالش‌های انتخاباتی جو بایدن، ‌رییس‌جمهوری آمریکا و سابقه بد مدیریت او در مورد بحران افغانستان، اوکراین و خاورمیانه و با تاکید بر اختلافات حزبی موجود در کنگره و سنا، هرگونه تلاش دولت آمریکا برای بازسازی منطقه را امری دور از دسترس و قماری بزرگ توصیف کرد.
    در گزارش فارن پالیسی آمده است: ‌دولت جو بایدن، ‌رئیس ‌جمهوری آمریکا، در حال ایجاد زمینه برای یک معامله بزرگ بلندپروازانه است که نزدیکی اسرائیل و عربستان سعودی را به گام‌های اساسی تشکیل کشور فلسطین مرتبط می‌کند.
    فارن پالسی با تاکید بر این ادعا که این قمار دیپلماتیک در درازمدت می‌تواند خاورمیانه را بازسازی و میراث سیاست خارجی بایدن را بازنمایی کند، افزود: این معامله با چالش‌های سختی مواجه است و بسیاری از تحلیل‌گران آن را غیرعملی می‌دانند. آن‌ها طرحی که دولت بایدن روی آن کار می‌کند را بر اساس تلاش‌های قبلی برای دستیابی به یک پیمان دفاعی آمریکا و عربستان، دانسته و ادعا کردند که در صورت توافق نهایی عربستان سعودی - با نفوذترین کشور عربی حوزه خلیج فارس - روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار کرده و همه طرف‌ها ملزم می‌شوند تا گام‌های برگشت‌ناپذیری به سوی تشکیل کشور فلسطین بردارند.
    این گزارش نوشت: با وجود حملات رژیم اسرائیل به غزه که محکومیت‌های گسترده‌ای را در سراسر جهان عرب و فراتر از آن به دنبال داشته است، مقامات سعودی هرگز از تلاش برای عادی‌سازی روابط یا این رییم چشم‌پوشی نکردند. مقامات واشنگتن هنوز آن را بهترین راه برای آرام ساختن وضعیت موجود در منطقه‌ای می‌دانند که در آن ده‌ها سال تلاش به رهبری ایالات متحده نتوانسته تنش میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را به پایان رسانده و یا یک کشور مستقل و کارآمد فلسطینی ایجاد کند.
    تلاش‌های دیپلماتیک در مورد این موضوع قبل از جنگ چالش‌برانگیز بود و اکنون حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه که منجر به شهادت بیش از ۲۸ هزار فلسطینی شده، به‌طور قابل‌توجهی آن را پیچیده‌تر کرده است. این چالش‌ها زمانی آشکار شد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، پنجمین سفر خود به منطقه از زمان آغاز جنگ را در نهایت بدون اینکه معامله‌ای را تضمین کند به واشنگتن بازگشت.
    به گزارش ایرنا، در ادامه این مطلب آمده است: هم عربستان سعودی و هم ایالات متحده انگیزه زیادی برای دستیابی به یک توافق سریع در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر (آبان) دارند. این توافق یک پیروزی بزرگ دیپلماتیک برای بایدن است که سابقه سیاست خارجی‌اش با مدیریت بحران از افغانستان گرفته تا اوکراین و خاورمیانه به سختی آسیب دیده است. از سوی دیگر، عربستان سعودی مشتاق است تا زمانی که دموکرات‌ها قدرت را در سنا دست دارند شاهد اجرای یک پیمان دفاعی با ایالات متحده باشد.
    با این حال، مسیر دستیابی به توافق نامطمئن است. روابط رییس‌جمهوری آمریکا با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان پیچیده است. بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۲۰ بن سلمان را در مورد قتل وحشیانه جمال خاشقجی، ستون‌نویس واشنگتن‌پست مورد انتقاد قرار داده و پس از روی کار آمدن نیز روابط دیرینه آمریکا و عربستان را مورد بررسی قرار داد.
    اما اکنون به نظر می‌رسد واشنگتن مشتاق یک معامله است. از سوی دیگر ریاض احتمالاً تلاش می‌کند در ازای عادی‌سازی روابط با (رژیم) اسرائیل، امتیازات ویژه‌ای از واشنگتن دریافت کند. وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای که در ماه جاری منتشر کرد، گفت: “تا زمانی که یک کشور مستقل فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ با بیت‌المقدس شرقی به عنوان پایتخت آن به رسمیت شناخته نشود، هیچ روابط دیپلماتیک با اسرائیل وجود نخواهد داشت.
    نویسندگان این مقاله به موضوع مهم دیگری در راستای این توافق احتمالی پرداخته و نوشتند: نهادهای سیاسی اصلی که ایالات متحده می‌تواند با آنها مذاکره کند - تشکیلات خودگردان فلسطین و سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) - بیش از پیش مشروعیت خود را از دست داده‌اند. ساف که عملا وجود ندارد و تشکیلات خودگردان نیز از نظر فلسطینیان ناکارآمد، ضعیف و عمیقاً منفور است. در عین حال، نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که حمایت از حماس در میان فلسطینی‌ها در غزه و کرانه باختری افزایش یافته است.
    این گزارش در تشریح موانع این توافق افزود: بایدن از طرفی با جنگ (رژیم) اسرائیل علیه غزه که نقش بزرگی در چرخه انتخابات داخلی این کشور ایفا می‌کند مواجه است و از سوی دیگر آمارهای ضعیف انتخاباتی او در مقابله با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق، دردسرهای بزرگی برای او ایجاد کرده است. دموکرات‌های مترقی از بایدن به دلیل ملایمت بیش از حد با (رژیم) اسرائیل انتقاد کرده‌اند و جمهوری‌خواهان به دلیل اینکه برای حمایت از این رژیم به اندازه کافی با گروه‌های مقاومت منطقه‌ مقابله نکرده او را سرزنش می‌کنند.
    در همین حال، کنگره درگیر چالش‌های درون حزبی است و هنوز لایحه اصلی تکمیلی امنیت ملی را که شامل میلیاردها دلار بودجه برای اسرائیل است، تصویب نکرده است. این در حالی است که هر توافق جدیدی مستلزم پذیرش کنگره از طریق تأمین مالی یا تصویب یک پیمان دفاعی جدید با عربستان سعودی در سنا است.
    فارن پالسی در پایان نوشت: دستیابی به یک توافق در طول یک سال انتخاباتی با یکی از ناکارآمدترین کنگره‌های تاریخ مدرن، کاری غیرممکن است.