سرمقاله

انتخابات با طعم قومیت‌گرایی! / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 24456  |  صفحه ۶ | حوادث  |  تاریخ: 07 اسفند 1402
    کشور با ورود سامانه جدید سفیدپوش شد
    هشدارهای برفی
    گروه حوادث - رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به بارش برف و باران در اکثر جاده‌های کشور از رانندگان و مسافران خواست که از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند.
    سردار سید تیمور حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بارش برف و باران در برخی از جاده‌های کشور گفت: گزارش‌های ما حاکی از آن است که دستکم در جاده‌های نیمی از استان‌های کشور بارش برف و باران رخ داده است. این وضعیت در جاده‌های کوهستانی و برفگیر نیازمند رعایت یکسری نکات که باید از سوی رانندگان و مسافران جدی گرفته شود.
    وی با تاکید بر اینکه همراه داشتن زنجیر چرخ در محورهای برفگیر الزامی است، گفت: طبیعی است که همکاران من در پلیس راه از ادامه تردد خودروهای فاقد زنجیرچرخ از محورهای کوهستانی و برفگیر جلوگیری خواهند کرد و این اقدام با هدف حفظ ایمنی رانندگان و مسافران انجام می‌شود.
    رئیس پلیس راهور فراجا با تاکید بر اینکه توصیه پلیس پرهیز از انجام سفرهای غیرضروری است، گفت: در همین راستا نیز از رانندگان و مسافران می‌خواهم که از انجام سفرهای غیرضروری پرهیز کنند. در مواردی دیده شده که در هنگام بارش برف برخی از هموطنان برای برف‌بازی به جاده‌های برفی می‌روند که لازم است از این کار پرهیز کنند. همچنین آن دسته از افرادی که ممکن است به سفر رفته و قصد بازگشت داشته باشند، در صورت امکان زمان بازگشت خود را به روز دیگری موکول کنند.
    حسینی ادامه داد:‌ اما در صورتی که رانندگان و مسافران الزام به سفر داشته باشند، حتما باید یکسری نکات را رعایت کنند. نکاتی که البته ساده به نظر می‌رسد اما درموارد بسیاری عدم رعایت همین موارد مشکلاتی را ایجاد کرده است. اولین نکته همان، همراه داشتن زنجیر چرخ بود. نکته دیگر اطمینان از سالم بودن برف‌پاک‌کن و بخاری وسیله نقلیه است. پر بودن باک خودرو در هنگام حرکت، همراه داشتن خوراک کافی و لباس گرم نیز از دیگر توصیه‌های پلیس است.
    وی همچنین از رانندگان خواست که در محورهای برفی و بارانی با سرعت مطمئنه و رعایت فاصله طولی مناسب رانندگی کنند. اگر در محوری با کاهش دید مواجه شدند، حتما و حتی در طول روز نیز چراغ‌های وسیله نقلیه خود را روشن کنند تا از سوی خودروهای دیگر رویت شوند.
    رئیس پلیس راهور فراجا با تاکید بر اینکه ماموران پلیس راه و راهور در سطح جاده‌ها و معابر شهری حضور دارند، گفت: همکاران من از زمان صدور هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی در خصوص بارش‌ها برای مدیریت آمد و شد و تامین امنیت و ایمنی ترافیکی رانندگان و مسافران در آماده‌باش کامل قرار دارند. اما لازم است که مردم عزیز نیز با آنان همراهی و همکاری داشته باشند.
    آماده‌باش امدادگران تا پایان بارش‌ها
    رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به بارش‌های فعلی و پیش رو از کوهنوردان خواست که از صعود به ارتفاعات پرهیز کنند.
    صادق محمودی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در اکثر نقاط کشور برف و باران درحال بارش است، گفت: از همه رانندگانی که احیاناً دارای خودروی نامناسب، امکانات محدود زمستانی و تجربه محدود در شرایط زمستانی هستند، می‌خواهم که طی یکی دو روز آینده از حضور در جاده‌های برفی خودداری کنند تا خدای نکرده دچار مخاطره برای خود و دیگران نشوند.
    وی از کوهنوردانی که قصد صعود زمستانی به برخی از ارتفاعات کشور را دارند نیز خواست در حین بارش برف به هیچ عنوان اقدام به صعود نکنند. همچنین یکی دو روز بعد از بارش برف نیز به مناطقی که احتمال ریزش بهمن در آن وجود دارد نروند.
    محمودی به کوهنوردان توصیه کرد هنگام صعود با افراد با تجربه که شناخت کافی از مسیرهای کوهنوردی و وضعیت بهمن دارند همراه شوند. تجهیزات کوهنوردی، پوتین مناسب، خوراکی مناسب و همچنین وسایل مناسب کوهنوردی را به همراه داشته باشند تا اگر احیاناً مجبور به حضور طولانی مدت در منطقه شدند بتوانید شب را به صبح برسانند.
    رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در پایان با اشاره به آماده‌باش امدادگران و پایگاه‌های جمعیت هلال احمر گفت: پس از صدور هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی در مورد بارش برف و باران، سازمان امداد و نجات نیز امدادگران خود در تمامی استان‌های هدف را به حالت آماده باش درآورد و این آمادگی تا پایان بارش‌ها ادامه خواهد داشت.
    هشدارهای پلیس به رانندگان در روزهای برفی و بارانی
    معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به بارش برف و باران در معابر تهران از رانندگان خواست که با سرعت مطمئنه رانندگی کنند.
    سرهنگ فیروز کشیر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره رانندگی خودروها در شرایط برفی و لغزندگی معابر گفت : با توجه به بارش نزولات آسمانی در تهران، پلیس راهور فاتب به رانندگان عزیز توصیه می‌کند که در این شرایط به هیچ عنوان از موتورسیکلت برای ترددها استفاده نکنند.
    وی با بیان اینکه چند نکته اساسی برای کاهش میزان تصادفات در شرایط برفی و بارانی وجود دارد، گفت: همانطور که گفتم تردد موتورسیکلت سواران برابر ماده 169 آیین نامه راهوردر سطح معابر لغزنده و حین بارندگی ممنوع است لذا به موتورسواران عزیز توصیه می‌شود از تردد و حرکت در معابر به ویژه هنگام بارندگی پرهیز کنند. موتورسیکلت دو چرخ دارد و هیچ کابینی هم برای مراقبت از راکب یا ترک نشین ندارد، به واسطه همین نسبت به دیگر وسایل نقلیه آسیب‌پذیرتر است.
    معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد : رانندگان خودروها نیز باید به چند توصیه مهم توجه داشته باشند، اول اینکه تیغه‌های برف پاک کن را تمیز و سالم نگه دارند، این کار در روزهای بارانی خود را نشان می‌دهد و اگر برف‌پاک‌کن نتواند شیشه مقابل خودرو را به خوبی پاک و تمیز کند، رانندگان در دید خود دچار مشکل خواهند شد.
    کشیر افزود: نکته مهم رانندگی در آب و هوای برفی این است که رانندگان با توجه کامل به مقابل و اطراف خود رانندگی کنند. سرعت مجاز و مطمئنه را رعایت کرده و در نظر داشته باشند با توجه به کاهش میدان دید راننده، رانندگی در این آب و هوا نیازمند دقت بیشتری است.
    وی با بیان اینکه رانندگان قبل از حرکت حتما باید مخزن شیشه شوی و باک بنزین خودرو را پرکرده و از سالم بودن آن مطمئن شوند، گفت: لازم است که رانندگان همواره از سالم بودن سیستم بخاری خودرو در این فصل مطمئن شوند و قبل از حرکت نسبت به بازدید موارد ذکر شده اقدام کنند. رانندگان همچنین باید از سرعت و سبقت در معابر لغزنده حین بارش نزولات آسمانی پرهیز کرده و با سرعت مطمئنه و حتی کمتر از آن تردد کنند.
    برف و باران در جاده‌های ۲۸ استان
    رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا از بارش برف و باران در جاده‌های ۲۸ استان کشور خبر داد.
    سرهنگ احمد شیرانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت جوی جاده‌های کشور گفت: برابر آخرین گزارش‌های دریافتی از مراکز کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا در سراسر کشور، در حال حاضر شاهد بارش برف و باران در برخی از محورهای استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، تهران، مازندران، البرز، اصفهان، سمنان، کهگیلویه و بویراحمد، قزوین، همدان، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، لرستان، مرکزی، قم، فارس، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمان، یزد و گلستان هستیم.
    وی ادامه داد:‌ همچنین در برخی از محورهای استان‌های گیلان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان نیز بارش باران گزارش شده است. در این شرایط لازم است که رانندگان و مسافران نیز رعایت یکسری نکات را جدی بگیرند. مهم‌ترین مساله این است که باید از سفرهای غیرضروری پرهیز شود و در صورت الزام به سفر حتما باید با آمادگی کامل اقدام به سفر شود. همچنین در صورتی که قصد بازگشت از سفر را دارند، تا حد امکان زمان بازگشت خود را به روزهای بعدی موکول کنند.
    رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا افزود:‌ آن دسته از رانندگانی که به هر دلیلی مجبور به انجام سفر هستند، باید ضمن کسب اطلاع از وضعیت راه ها از سلامت فنی خودرو به ویژه سالم بودن وسایل گرمایشی خودرو و برف پاک کن و همراه داشتن زنجیر چرخ اقدام کنند. پر بودن باک خودرو در مبدا نیز بسیار مهم بوده و باید رعایت شود. همچنین رانندگان و مسافران حتما لباس گرم، غذای کافی و ... را در طول سفر به همراه داشته و به توصیه‌ها و دستورات ماموران پلیس راه توجه کنند.
    وی ادامه داد: در مواردی دیده شد که به علت وقوع کولاک یا بارش شدید برف و ... ماموران پلیس راه اقدام به انسداد موقت مسیر می‌کنند اما برخی از رانندگان با تصور اینکه زرنگ بوده و پلیس را دور زده‌اند، وارد بی‌راهه و مسیرهای فرعی شده و در آنجا دچار مشکل می‌شوند. اقدامی که هم جان آنان را خطر می‌اندازد و هم زحمتی مضاعف برای امدادگران و عوامل پلیس ایجاد می‌کند. لذا تاکید داریم که رانندگان حتما به دستورات پلیس توجه کنند.
    شیرانی با تاکید بر اینکه همراه داشتن زنجیر چرخ نیز الزامی است، گفت: رانندگان باید بدانند که چگونه از زنجیرچرخ خودروی خود استفاده کرده و با نحوه نصب آن کاملا آشنا باشند، بدیهی است که در صورت افزایش بارندگی به خصوص در محورها و گردنه‌های برفگیر، پلیس حتما از تردد خودروهای فاقد زنجیر چرخ جلوگیری خواهد کرد. رانندگان در هنگام بارش برف و باران، فاصله طولی مناسب را خودروی مقابل رعایت کرده و ضمن پرهیز از سرعت و سبقت غیرمجاز با سرعت مطمئنه رانندگی کنند.
    چالوس و آزادراه تهران - شمال یکطرفه شد
    رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا در ادامه به تشریح وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور پرداخت و گفت: محور هراز که به دلیل بارش برف مسدود شده بود، صبح امروز بازگشایی شده و تردد از این محور در حال انجام است. با تمهیدات اتخاذ شده تردد از آزادراه تهران – شمال و مسیر جنوب به شمال محور چالوس تا اطلاع بعدی ممنوع است. این جاده پس از تخلیه کامل بار ترافیکی مسیر جنوب به شمال از ساعاتی دیگر در مسیر شمال به جنوب یک‌طرفه خواهد شد، تا فرآیند بازگشت مسافران تسریع شود.
    وی با بیان اینکه ترافیک در آزادراه کرج – قزوین در محدوده مهرشهر نیمه سنگین گزارش شده است، اظهارکرد:‌ وضعیت مشابه در آزادراه قزوین – کرج حدفاصل پل فردیس تا پل کلاک گزارش شده است.