سرمقاله

شاید سال امید / ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 25761  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 27 اسفند 1402
    ذخیره کافی دارو برای نوروز
    وزیر بهداشت ضمن تشریح برنامه سلامت نوروزی از جمله چگونگی بازرسی‌های بهداشتی و نحوه فعالیت مراکز درمانی در تعطیلات نوروز، در عین حال از مردم خواست که مشکلات و تخلفات احتمالی را به شماره ۱۹۰ اطلاع دهند. به گزارش ایسنا، بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت در نشست خبری طرح (سلامت نوروزی) اظهار کرد: در سفر اخیر در حوزه کمیته سلامت در شانگهای با حضور ۹ کشور حوزه شانگهای حضور داشتیم و جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرجع در این اجلاس حضور داشت و بسیاری از کشور ها در حوزه درمان، بهداشت، دارو و تجهیزات اعلام نیاز کردند و بر همین اساس هم همکاری‌هایی در این زمینه‌ها صورت خواهد گرفت.
    داروخانه‌های شبانه‌روزی در نوروز تعطیلی ندارند
    وزیر بهداشت افزود: در مسائل مربوط به حوادث ترافیکی و مشکلاتی که ممکن است با توجه به افزایش وسایل نقلیه اتفاق افتد، هماهنگی برای انتقال مصدومین احتمالی انجام شده است. نکته مهم دیگر این است که در تعطیلات نوروزی تمام داروخانه‌های شبانه‌روزی باید فعال باشند و به‌هیچ وجه نباید تعطیل باشند و دارو و تجهیزات مورد نیاز به مقدار کافی برای آن‌ها تامین شده است. داروخانه‌های بیمارستانی نیز به‌صورت شبانه‌روزی مسئول تامین داروهای مورد نیاز هستند.
    تامین «خون» مورد نیاز مراکز درمانی
    وی درباره تامین خون مورد نیاز بیماران و مراکز درمانی در ایام نوروزی نیز اظهار کرد: سازمان انتقال خون، خون مورد نیاز مراکز درمانی را تامین کرده است و هم در استان‌ها و هم در مرکز مشکل تامین خون وجود ندارد.
    فعالیت ۱۹۰۴ پایگاه اورژانس جاده‌ای در نوروز
    وی درباره تعداد پایگاه‌های اورژانس در طرح سلامت نوروزی نیز اظهار کرد: در کشور حدود ۳هزارو ۳۴۵ پایگاه اورژانس، در کلانشرها ۴ پایگاه، در شهرهای کوچک ۲ پایگاه ویژه برای نوروز ایجاد شده و تعداد پایگاه‌های جاده‌ای نیز یک هزار و ۹۰۴ پایگاه است. حدود ۵ هزار و ۷۰۰ آمبولانس فعال در طرح سلامت نوروزی مشخص شده‌اند و حوزه سلامت با قدرت در این ایام فعال خواهد بود.
    وی افزود: ۵ دستگاه آمبولانس‌ دریایی نیز برای نوروز پیش‌بینی شده است. موتورلانس نیز در دولت مردمی بسیار تقویت شد و در شهرهای بزرگ که امکان رسیدن آمبولانس به دلیل ترافیک کمتر است، موتورلانس‌ها به سرعت خود را می‌رسانند و اقدامات اولیه را انجام می‌دهند تا آمبولانس برسد و در راستای طرح سلامت نوروزی حدود ۳۷۰ دستگاه موتورلانس و ۲۶هزار و ۷۸۰ نفر نیروی فعال در این زمینه در نظر گرفته شده است. ۱۱۳ مرکز ارتباطات نیز در نظر گرفته شده است و در تمام ۶۷ دانشگاه علوم پزشکی این موارد فعال است و انجام خواهند شد.
    طرح سلامت نوروزی از ۲۴ اسفند تا ۱۵ فروردین
    عین‌اللهی درباره ایمنی مواد غذایی نیز تصریح کرد: پیشگیری از بیماری‌هایی که از غذا منتقل می‌شوند نیز مربوط به حوزه سلامت و وزارت بهداشت است که در دفتر مدیریت بهداشت محیط این بررسی را انجام خواهند داد. از ۲۴ اسفند این بازرسی‌ها آغاز شده و تا ۱۵ فروردین نیز ادامه دارد. این بازرسی‌ها در زمینه ایمنی مواد غذایی، آب، بهداشت فردی و عمومی، ساختمان، ابزار و تجهیزات و کنترل استعمال دخانیات به ویژه در اماکن عمومی، کنترل حشرات و ناقلین بیماری، با ۲هزار و ۲۰۰ تیم از افراد بازرس بهداشت محیط با لباس مشخص در این بازه زمانی انجام خواهد شد.
    وی افزود: اولویت‌های بهداشتی که در طرح سلامت نوروزی وجود دارد، نظارت بر مراکز تهیه و توزیع و فروش مواد غذایی، مراکز حساس بین راهی، رستوران‌ها، میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، قنادی‌ها، کارگاه تولید شیرینی، مجتمع‌های خدمات رفاهی بین راهی، مراکز تهیه و طبخ شیرینی سنتی، مراکز ارائه افطاری و سحری و وسایل حمل و تقل مواد غذایی است که به‌طور جدی مورد نظارت قرار خواهند گرفت.