سرمقاله

وزرای اقتصادی نامزدها به جای نامزد ها / سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • حضور همراه اول در نمایشگاه الکامپ با آخرین دستاوردهای فناورانه
  • از صدر نشینی ژرمن ها تا برد مجارستان در وقت اضافه با تلویزیون اینترنتی آرپا
  • وزیر ارتباطات فیبرنوری و ۱۰۰۸مین سایت 5G ایرانسل را افتتاح کرد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 30013  |  اخبار آنلاین  |  تاریخ: 30 خرداد 1403
    مدیرعامل سککوک مطرح کرد؛ پاشنه آشیل توسعه تامین مالی زنجیره‌ای، عدم هماهنگی است

    فردوس باقری مدیرعامل سککوک با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از اضافه برداشت در شبکه بانکی به دلیل ناهماهنگی در سیاست‌های ابلاغی است، گفت: امروز تفکیک واضحی در مصوبات قانونی نمی‌بینیم و از ظرفیت تعهدات استفاده بهینه‌ای در شبکه بانکی نمی‌شود و همه بخش‌های متقاضی نیز صرفاً بر تسهیلات ریالی و نقدی تاکید دارند.

    فردوس باقری مدیرعامل سککوک با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از اضافه برداشت در شبکه بانکی به دلیل ناهماهنگی در سیاست‌های ابلاغی است، گفت: امروز تفکیک واضحی در مصوبات قانونی نمی‌بینیم و از ظرفیت تعهدات استفاده بهینه‌ای در شبکه بانکی نمی‌شود و همه بخش‌های متقاضی نیز صرفاً بر تسهیلات ریالی و نقدی تاکید دارند.

    وی تصریح کرد: وقتی نرخ تورم بالاتر از نرخ مصوب شورای پول اعتبار در حوزه تسهیلات باشد هر ریالی که از شبکه بانکی به بخش‌های متقاضی داده شود، عملاً یارانه پنهانی در آن است که این یارانه پنهان چالش جدی در بخش تخصیص ایجاد می‌کند.

    باقری ادامه داد: نگاه ما به SCF در کشور با عینک مسئله تسهیلات است و این موجب می‌شود ظرفیت‌های بسیار مطلوبی که در این نگاه جدید وجود دارد را محدود ‌کنیم و نتوانیم از آن استفاده کنیم. امروز این یک نیاز در کشور است که اگر می‌خواهیم به زنجیره بنگاه‌ها اعتبار بدهیم باید بدانیم نقش هر کدام در زنجیره چیست، میزان بهای تمام شده و کالای فروش رفته شان چه نسبت و مناسباتی دارد، چه میزان از اعتباری که می‌گیرد باید در زنجیره منتقل کند، چه میزان را می‌تواند صرف مسائل نقدی مورد نیاز نظیر حقوق و دستمزد و بقیه پرداخت‌های نقدی کند، تنظیمات این پله‌ها و میزان اختیار برای انتقال اسناد، میزان دسترسی به منابع نقدی باید متناسب با هر زنجیره به تصویب برسد و متناسباً باید ریسک را در زنجیره تقسیم کنیم و از آنها بخواهیم به تناسب ریسکشان تعهداتی را به بانک بسپارند.

    مدیرعامل سککوک خاطرنشان کرد: " تا روزی که نتوانیم مسئله تامین مالی را در زنجیره تامین به شکل یک زنجیره منسجم دارای منطق مالی و اقتصادی خودش تعبیه کنیم، همه انفرادی به بانک رجوع می‌کنند و دارای مصوبه و اختیارات می‌شوند و این موضوع ارزش افزوده‌ای به نام SCF داریم را به وجود نمی‌آورد."

    وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های توسعه در به کارگیری ابزارهای SCF مسئله هماهنگی زیرساخت‌هاست، تاکید کرد: "فاصله بین مصوب شدن دستورالعمل تا اجرایی شدن در ابزارهایی مانند فکتورینگ و برات الکترونیک بیش از دو سال بوده و در اوراق گام هم هنوز یکسری نیازمندی وجود دارد که بتوانیم مثلا این ابزارها را در بورس کالا مصرف کنیم. برای اینکه بتوانیم این اتفاق را سرعت ببخشیم نیاز داریم هماهنگی بین زیرساخت‌ها در بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و بورس اتفاق بیفتد. این مساله به عنوان پاشنه آشیل اجرای طرح‌ها و نوعی تهدید محسوب می‌شود."

    باقری تاکید کرد: "عدم وجود هماهنگی و گفت‌وگوی دو سویه مستمر، باعث شده که بسیاری از این طرح‌ها ابتر بمانند و اگر می‌خواهیم از این ظرفیت استفاده کنیم باید کارگروه ویژه‌ای آن را پیگیری کند."

    مدیرعامل سککوک یادآور شد: "وقتی ظرفیت‌های فکتورینگ را در لوایح بودجه سنوات اخیر می‌بینید هر سال چند ده همت مصوبه برای آن وجود دارد، ولی میزان بهره‌مندی بنگاه‌ها و متقاضیان بسیار محدود است. بنابراین حتماً باید به این مورد توجه شود چراکه توسعه ابزارها منوط به این است که در دسترس بنگاه‌ها قرار بگیرد و صرف اعطای مصوبه منجر به نتیجه مطلوب نمی‌شود."