صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • حضور مجموعه کری گیمز به عنوان ناشر بازی‌های موبایلی در الکامپ 1403
  • ارائه بیمه رایگان سرقت گوشی و سیمکارت توسط آی‌بیمه در الکامپ 1403
  • حضور ایرانسل در نشست‌های تخصصی دومین روز الکامپ
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 30577  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 11 تیر 1403
    رای های خاکستری فرصت را غنیمت می شمارد؟
    15 تیر روز اراده و هوشمندی اکثریت
    گروه سیاسی- واقعیت این است که این انتخابات از چند جهت قابل تامل و بررسی است. پیام نیامدن 60 درصد از مردم پای صندوق های رای باید از مدت ها پیش شنیده می شد اما تفاوتی در رویکردها برای تعریف واقعی از مردم شنیده نشد.
    اما حالا به کشیده شدن انتخابات به دور دوم همچنان باید از همان مردمی که در خیلی از موارد به حق معترض اند بخواهیم تا پای صندوق های رای بیایند تا حداقل اتفاق بهتری برای کشور رخ دهد.
    معترضان و منتقدان وضع موجود که اکنون دست بالا را دارند، نباید اجازه دهند بازی برده به شکست شان تبدیل شود. آنان که رأی ندادند، پیام شان شکل گرفت و منتقل شد ولی اگر در دور دوم، ورق برگردد این پیام در هیاهوی سرمستانه اقلیت پیروز گم خواهد شد. خطر هولناکی که به کمین ایران آمده، نزدیک است ولی با رأی "معنی دار" در دور دوم، پیروزی نزدیک تر است.
    استراتژی هوشمندانه 80 درصدی این است: پیام 8 تیر اعتراض به وضع موجود بود و پیام 15 تیر نیز باید اراده مردم برای حذف "بانیان و حافظان و منتفعان وضع موجود" باشد.
    چه تفاوتی بین جلیلی و پزشکیان است؟
    مشارکت ۴۰ درصدی مردم در انتخابات نشان می‌دهد هیچ یک از دو کاندیدا نتوانسته ۶۰ درصد از واجدین شرایط را برای حضور در انتخابات قانع کند، اما پرسش‌های مهم در شرایط فعلی کشور این است که اصلا تفاوت‌های بین جلیلی و پزشکیان چیست و این دو کاندیدا چه تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند؟
    عبدالله رمضان زاده به فرارو گفت: «چیزی که در این مدت مشخص شده این است که در دیدگاه آقای جلیلی، منافع ملی فدای منافع جناحی می‌شود. برای مثال در بحث FATF این موضوع را دیده ایم. در بحث مذاکرات نیز ایشان همیشه به شکلی عمل شده که گویی آقای جلیلی، سیاست ماجراجویانه را ترجیح می‌دادند. برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی در سیاست‌های ماجراجویانه و برای پیشگیری از حمله به سفارتخانه‌ها و برای ادامه مذاکرات سازنده، طبیعتا آقای پزشکیان اهداف و برنامه‌های بیشتری دارند. در بحث‌های فرهنگی و اجتماعی نیز، آقای جلیلی برنامه‌هایی در حوزه‌های حجاب، آزادی‌های سیاسی و اجتماعی ارائه کرده اند که همگی موید این نکته است که ایشان به التهابات اجتماعی بی توجهند»
    وی افزود: «درباره مسائل اقتصادی نیز موضع روشنی از آقای جلیلی نشنیدیم و نمی‌دانیم که دقیقا چه برنامه‌ای دارند. در خصوص کار اجرایی نیز سوابق آقای جلیلی چندان سنگین نیست و ایشان بیشتر مشاور و مذاکره‌کننده بوده‌اند؛ بنابراین چگونه می‌خواهند مسائل اجرایی کشور را حل کنند. آقای پزشکیان سعی دارند همیشه با صداقت درباره مسائل مختلف صحبت کنند. برنامه‌ها و اهداف آقای پزشکیان هم در حوزه اقتصاد داخلی و هم در حوزه اقتصاد خارجی کاملا مشخص است. سوابق آقای پزشکیان نیز نشان می‌دهد منافع ملی را به منافع جریانی ارجحیت می‌دهد.»
    این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: «مرز افتراقی این دو نفر مرز بین ماجراجویی در سیاست خارجی و سیاست سازنده و مبتنی بر تعاملات است. مرز این دو نفر، مرز بین جناح بندی و ملی گرایی است. آقای جلیلی ثابت کرده اند که در حل مسائل تخصص ندارند و قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران اولین بار در زمان آقای جلیلی صادر شد و زمانی هم که ایشان مسئول مذاکرات بودند، روابط ما با دنیا به حداقل ممکن رسید. این در حالیست که آقای پزشکیان به شدت به دنبال توسعه روابط خارجی است هرچند که در احیای روابط خارجی قطعا با مشکلاتی مواجه خواهد شد. اما تفاوت بین این دو نفر در سیاست خارجی کاملا ملموس است و نمی‌توان نادیده گرفت.»
    وی افزود: «در حوزه مسائل اجتماعی طرز تفکر آقایان کاملا متفاوت است. نگرانی آقای پزشکیان را درباره زنان و فیلترینگ و حجاب دیدیم، دیدیم ایشان نگران کتک زدن دختران و خشونت علیه زنان هستند و البته دیدیم که مشاور آقای جلیلی، امیرحسین ثابتی گفت که مبارزه با بی حجابی و مبارزه با مواد مخدر یکسان است. همچنین خانمی که به عنوان مشاور آقای جلیلی معرفی شده گفته است که خانم‌های بی حجاب خودشان مسئول تعرضی هستند که به آن‌ها می‌شود. این مجموعه مقایسه نشان می‌دهد که افکار آقای پزشکیان با آقای جلیلی و اطرافیانشان تا چه حد با یکدیگر متفاوت است.»
    رمضان زاده گفت: «در حوزه مسائل اقتصادی، الگوی اقتصادی مائو، مورد توجه آقای جلیلی است که روی اقتصاد روستا‌ها متمرکز است. من برداشتم از مجموع تفکرات و ادبیات آقای جلیلی همین است. درباره تفاوت این ایده با نظرات اقتصادی آقای پزشکیان می‌توانیم به تاکید ایشان بر نظر متخصصان توجه کرد. آقای پزشکیان به دنبال توسعه اقتصاد به شیوه‌های جدید و به روز است.»
    سه تضمین مهم پزشکیان، ظریف و آذری جهرمی
    پزشکیان، ظریف و آذری جهرمی ۳ موضوع مهم، شامل ایستادن تمام قد در مقابل گشت‌های اجباری، فیلترینگ و فشار‌های بیرونی را تضمین کردند.
    به گزارش انتخاب، اکانت مسعود پزشکیان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «تضمین می‌دهم که تمام دولت در برابر گشت‌های اجباری، فیلتر کردن و فیلترشکن بازی و فشار‌های بیرونی در همه جلسات و تمام قد بایستد»
    پزشکیان این توییت را در پاسخ به نوشته ی حسین جنتی، شاعر منتقد بیان کرده است.
    جنتی خطاب به پزشکیان نوشته بود: «یک: تضمین می‌دهم گشت ارشاد از خیابان جمع شود.
    دو: تضمین می‌دهم فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی برداشته شود.
    سه: تضمین می‌دهم اگر فشاری به دولت آوردند تا مقابلِ خواست مردم بایستد آن را صریح افشا کنم.
    آقایان پزشکیان، ظریف و جهرمی زیر این نوشته را امضا کنند و انگشت بزنند من رای می‌دهم.»
    محمدجواد ظریف، وزیر پیشین امور خارجه در تأیید این وعده‌های مهم نوشت: «سلام، تضمین می‌دهم که پزشکیان راستگو و شجاع است و در برابر این کژفهمی‌ها و کژتابی‌ها ایستاده و خواهد ایستاد. ۱۵ تیر به آینده رای می‌دهیم»
    محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات نیز صحبت‌های پزشکیان را تایید کرد و نوشت: «بنده هم به راستگویی، صداقت و شجاعت دکتر مسعود پزشکیان شهادت می‌دهم و آن را ضمانت می‌کنم.
    برای دفاع از مظلومین، یک یاحسین دیگر»
    دیدار طیب‌نیا با پزشکیان
    علی طیب نیا وزیر اقتصاد دولت اول روحانی از مسعود پزشکیان حمایت کرد.
    به گزارش انتخاب، طیب نیا که به تازگی با پزشکیان دیدار کرده، قرار است به عنوان فرمانده اقتصادی پزشکیان نقش آفرینی کند.
    در دوران طیب نیا، تورم در ایران به هشت درصد رسید موضوعی که باعث شده از این اقتصاددان به عنوان یکی از موفق‌ترین وزرای اقتصادی پنحاه سال اخیر یاد شود.