سرمقاله

آقایان صاحب قدرت! برسر قدرت ماندن به چه قیمتی؟ / مرتضی عزتی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • استقرار نمونه کاربردی خودروی متصل در الکامپ ۱۴۰۳
  • می‌خواهم زنده بمانم/هیجان و تفاوت با تلویزیون اینترنتی آرپا
  • تفاهم صندوق‌های پژوهش و فناوری همراه فاند و صنعت نفت با محوریت هوشمندسازی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 30636  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 11 تیر 1403
    طرح صهیونیست‌ها برای پس از جنگ؛
    تقسیم غزه به مناطق بسته امنیتی
    منابع آگاه گزارش می‌دهند که رژیم صهیونیستی برای پساجنگ غزه در نظر دارد فلسطینی‌ها را داخل مناطق کوچکتر برای مدت نامعلومی محبوس کند.
    به گزارش ایسنا، گروه‌های غیر رسمی متشکل از افسران بازنشسته در ارتش و سرویس اطلاعات رژیم صهیونیستی و نیز مراکز تحقیقاتی، دانشگاهیان و سیاستمداران این رژیم در کنار ارتش در حال بررسی طرح‌های مربوط به آینده غزه پس از پایان جنگ هستند.
    روزنامه وال استریت ژورنال نوشت، برجسته‌ترین این طرح‌ها ایجاد «جزایر» یا «مناطق ایزوله» جغرافیایی محصور است که در آن فلسطینی‌های غیروابسته به حماس می‌توانند در پناهگاه‌های موقت زندگی کنند و همزمان ارتش رژیم صهیونیستی به پاکسازی «باقیمانده شورشیان» اقدام کند.
    سایر اعضای حزب لیکود به رهبری «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم از طرح دیگری حمایت می‌کنند. طرحی که بر امنیت تمرکز دارد و بر اساس آن غزه به وسیله دو گذرگاه در عرض هم تقسیم می‌شود و دارای یک محیط مستحکم است که به ارتش صهیونیستی اجازه می‌دهد در صورت لزوم حملات خود را انجام دهد.
    وال استریت ژورنال نوشت، اگرچه رهبری سیاسی رژیم صهیونیستی تقریباً چیزی در مورد شکل ظاهری نوار غزه و نحوه اداره آن پس از پایان جنگ نگفته است اما این گروه‌ها بر روی طرح‌های دقیقی کار می‌کنند که دیدگاه اجمالی از نحوه تفکر رژیم صهیونیستی در مورد آنچه که روز بعد از جنگ می‌نامد، ارائه می‌دهند.
    این طرح‌ها، چه به طور کامل پذیرفته شوند و یا نشوند، حقایق دشواری را در مورد پیامدهایی که به ندرت بیان می‌شوند، آشکار می‌کنند، از جمله اینکه غیرنظامیان فلسطینی می‌توانند تا زمان نامعلومی در مناطق کوچکتر در نوار غزه محبوس بمانند در حالی که جنگ در خارج ادامه دارد و اینکه ممکن است ارتش رژیم صهیونیستی مجبور باشد سال‌ها تا زمانی که حماس «به حاشیه رانده شود» در عمق این باریکه به درگیری‌ها ادامه دهد.
    «اسرائیل زیو» ژنرال سابق رژیم صهیونیستی که در ارائه ایده‌هایی برای «طرحی برای آزادسازی حباب‌های بشردوستانه عاری از حماس در غزه» نقش داشته است، گفت: امروز باید تصمیم‌گیری شود.
    به گفته منابع آگاه با این تلاش‌ها، هدف، همکاری با فلسطینی‌های محلی غیروابسته به حماس جهت ایجاد مناطقی ایزوله در شمال غزه است و فلسطینی‌ها در مناطقی که رژیم صهیونیستی معتقد است حماس دیگر بر آنها کنترل ندارد، کمک‌ها را توزیع می‌کنند و وظایف مدنی را انجام می‌دهند. در نهایت هم ائتلافی از ایالات متحده و کشورهای عربی این عملیات را اجرا خواهند کرد.
    وال استریت ژورنال نوشت: ارتش اسرائیل به مبارزه با حماس خارج از مناطق ایزوله ادامه خواهد داد و در طول زمان با پاکسازی مناطق، مناطق بسته یا ایزوله جغرافیایی بیشتری ایجاد خواهد کرد.
    زیو، که بر خروج رژیم صهیونیستی از غزه در سال ۲۰۰۵ نظارت داشت، پیشنهاد می‌کند که «فلسطینی‌هایی که مایل به محکوم کردن حماس هستند، می‌توانند برای زندگی در جزایر جغرافیایی حصاردار واقع در مجاورت همسایگی‌هایشان ثبت نام کنند که توسط ارتش اسرائیل محافظت می‌شوند. به این ترتیب آنها حق بازسازی خانه‌هایشان را خواهند داشت.»