سرمقاله

محمدعلی وکیلی / تغییر از چه نقطه ای؟

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 492  |  اخبار صفحات روزنامه  |  تاریخ: 12 آذر 1401
    آخرین وضعیت سدهای کشور
    کدام استان ها وضعیت بحرانی تری دارند؟

    آمارها از کاهش 16 درصدی بارش ها نسبت به دراز مدت و کاهش 25 تا 75 درصدی ذخیره آب 10 سد مهم کشور حکایت دارد.

    هفتاد روز از پاییز گذشت اما نگاهی به جدول آمار بارش ها در استان های مختلف ترسناک است. در روزهای گذشته و همزمان با این که حواس همه مان به سرنوشت تیم ملی در جام جهانی بود، مطالبی نگران کننده از وضعیت خالی بودن سدها منتشر و خبرساز شد. از هفته گذشته مطلبی در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر این که «سدهای تهران فقط برای چندروز آب دارد» که واکنش های زیادی در پی داشت اما شرکت آب منطقه ای تهران در اطلاعیه ای اعلام کرد این عبارت درست نیست. هرچند که از روز گذشته پیامکی با عنوان «بسیار مهم» برای بیشتر ساکنان تهران منتشر شد که در آن آمده بود: «هم اکنون تهران با کاهش ۷۰ درصدی بارش‌ها مواجه است تنها با کاهش مصرف می توانیم از این شرایط دشوار عبور کنیم.» موضوعی که خبرساز شده و پس از گزارش هایی از وضعیت خالی بودن سدها در شهرهای دیگر موجب نگرانی مردم همه استان ها شده است. شاید برایتان مهم باشد که وضعیت کمبود آب در کدام استان ها نگران کننده تر است و آیا در زمستان امسال برای اولین بار شاهد جیره بندی آب خواهیم بود؟ پیش بینی های هواشناسی برای ادامه این خشکسالی چه می گویند و... پیشنهاد می کنیم این گزارش را بخوانید.

    آمار سدهای کشور تا هشتم آذرماه بیانگر این است که موجودی مخزن سد اکباتان، آبشینه همدان ۸۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و در سد شیمیل و نیان هرمزگان با ۱۸۰ درصد افزایش موجودی مخزن مواجه هستیم. 

    به گزارش ایسنا، بر اساس آمار بهره‌برداری از سدهای مخزنی کشور  تا هشتم آذرماه بیانگر پرشدگی تنها ۳۷ درصد مخازن سدهای کشور است؛ میزان ورودی مخازن کل کشور از ابتدای سال آبی تاکنون معادل ۲.۸ میلیارد مترمکعب بوده که در قیاس با سال گذشته که عددی معادل ۲.۵ میلیارد مترمکعب بوده ۱۳ درصد رشد داشته، همچنین میزان کل خروجی سدهای کشور نیز نسبت به سال قبل با پنج درصد کاهش مواجه بوده است.

    حجم آب موجود مخازن اکنون ۱۸.۰۳ میلیارد مترمکعب ثبت شده که این عدد نسبت به سال قبل که عددی معادل ۱۷.۷ میلیارد مترمکعب بوده دو درصد افزایش یافته است.

    وضعیت مخازن اکثر سدهای مهم شرب و کشاورزی نسبت به سال گذشته منفی است به طوری که در سد شهید رجایی استان مازندران و سد تهم زنجان، سد شهربیجار گیلان و چاه نیمه‌ها سیستان و بلوچستان با بیش از ۵۰ درصد کاهش مخازن سد مواجه هستیم.

    سد اکباتان، آبشینه همدان در صدر جدول قرار دارد چراکه تنها یک میلیون متر مکعب موجودی مخزن دارد و نسبت به سال گذشته با ۸۴ درصد کاهش روبرو است. همچنین در سدهای پنجگانه تهران موجودی مخازن ۲۹۶ میلیون مترمکعب و درصد پرشدگی ۱۶ درصد ثبت شده و درصد تغییرات نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد منفی است.

    تنها در سد دز خوزستان، درودزن، ملاصدرا فارس با افزایش به ترتیب ۴۴ و ۲۸ درصدی مخازن سدها مواجه هستیم و در سد استقلال، شمیل و نیان  استان هرمزگان به ترتیب ۱۴۴ و ۱۸۰ درصد میزان مخازن سدها رشد داشته است.

    همچنین ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۲۸.۸  میلیمتر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۳۴.۷ میلیمتر) ۱۷ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۲۸.۳ میلیمتر) ۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.