سرمقاله

سفر به چین ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • پرونده مرکز مبادله در دیوان عدالت اداری آیا مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فاقد وجاهت قانونی است؟
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5072  |  صفحه ۴ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 25 بهمن 1401
    استقبال فیلمسازان خارجی از جشنواره فیلم ۱۰۰
    الهه طاهایی مدیر بخش بین‌الملل سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ از استقبال گسترده فیلمسازان خارجی از فراخوان این جشنواره خبر داد. الهه طاهایی مدیر بخش بین‌الملل سیزدهمین دوره از جشنواره فیلم ۱۰۰ در گفت‌وگو با مهر استقبال فیلمسازان و علاقه‌مندان از این جشنواره را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: فراخوان بخش بین‌الملل سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ از ۲۵ آبان ماه اعلام شد و تاکنون استقبال بسیار خوبی از این فراخوان صورت گرفته است.
    الهه طاهایی در ادامه با بیان این نکته که در این دوره از کشورهای مختلفی از سراسر دنیا ثبت فیلم داشتیم، گفت: بیشترین ثبت‌نام‌ها از کشورهای ترکیه، اسپانیا و هند بود. تنوع کشورهای شرکت‌کننده در جشنواره بسیار زیاد بود و از ۱۲۱ کشور ثبت‌نام داشتیم.
    طاهایی همچنین درباره سازوکار داوری بخش بین‌الملل جشنواره گفت: قرار است دو داور خارجی در کنار دو داور داخلی فیلم‌ها را داوری کنند. درنهایت سه جایزه برای بهترین فیلم انیمیشن، مستند و داستانی خواهیم داشت.
    مدیر بخش بین‌الملل سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ درباره واکنش فیلمسازان خارجی به رویکرد اخلاق که رویکرد بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره است، گفت: در طول زمان ثبت اثر خیلی از فیلمسازان از کشورهای مختلف تماس گرفتند و ایمیل زدند که دقیقاً منظورتان از سینمای اخلاق چیست. ما به خیلی‌ها این توضیح را دادیم که منظورمان هر آنچه به اخلاق مربوط می‌شود است. استانداردهای اخلاقی بشر در اغلب موارد یکی است و هرچند ممکن است در خرده‌فرهنگ‌ها تفاوت‌هایی داشته باشد اما اصول یکسانی دارد ولی در کل من فکر نمی‌کردم اینقدر روی این محور با تنوع موضوعی روبه‌رو شوم؛ از محیط زیست تا جنگ و صلح و … موضوعاتی بودند که ما درباره آنها فیلم‌های بسیار خوبی دریافت کردیم.
    طاهایی درباره مهمترین جشنواره‌های فیلم‌های کوتاه کوتاه (short short film festival) جهان گفت: جشنواره‌های فیلم‌های کوتاه کوتاه در آمریکا، بلژیک، فرانسه، اسلواکی و تعداد زیاد دیگری از کشورها برگزار می‌شوند. سرآمد این جشنواره‌ها جشنواره ژاپن است که اعتبار بسیار زیادی برای فیلمسازانی که فیلم کوتاه کوتاه می‌سازند دارد.
    طاهایی درباره هدف از برگزاری این جشنواره‌ها گفت: بیشتر بعد هنری این فیلم‌ها اهمیت دارد، چون تو باید در این نوع فیلم بتوانی در زمان کم بیشترین پیام را برسانی. انگلیسی‌ها می‌گویند هرچه فیلم کوتاه‌تر است ساختنش سخت‌تر است، چون زمان کم است و خلاقیت زیادی می‌خواهد، به نظرم بیشتر از بعد هنری به آن نگاه می‌شود. شاید تجارت در فیلم کوتاه آنقدر مد نظر نباشد ولی بعد هنری و بعد فرهنگی و اهداف آموزشی مهم است. مهمترین بازاری که فیلم‌های کوتاه دارند تلویزیون‌ها هستند و یا شبکه‌های VOD که در مترو و قطارها پخش می‌شوند. الان هم که بخت و اقبال به پلتفرم‌ها است.
    طاهایی در ادامه در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای اکران فیلم‌های برگزیده فیلمسازان ایرانی حاضر در این دوره از جشنواره دارد گفت: طبق رایزنی‌هایی که با دبیر جشنواره آقای یوسف منصوری داشتیم قرار بر این شد که پخش بین‌الملل فیلم‌های برگزیدگان داخلی جشنواره فیلم ۱۰۰ به طور مستقیم و رایگان در مرکز بین‌الملل سازمان سینمایی سوره انجام شود. این فرصت بسیار خوبی برای فیلمسازان است چون ما پخش حرفه‌ای انجام می‌دهیم و قطعاً اتفاقات خوبی برای آنها رخ خواهد داد.
    الهه طاهایی در پایان با بیان این نکته که سعی می‌کنیم فیلم‌هایی را انتخاب کنیم که مخاطب دوست داشته باشد، گفت: من خودم از دیدن تعدادی از فیلم‌ها و کیفیت ساخت و محتوای آنها غافلگیر شدم و مطمئنم حتماً مخاطبان از دیدن فیلم‌های بخش بین‌الملل این دوره لذت خواهد برد.
    سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ به دبیری یوسف منصوری و به همت سازمان سینمایی سوره، نهم تا دوازدهم اسفندماه برگزار خواهد شد.