سرمقاله

سفر به چین ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5107  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 25 بهمن 1401
    سخنگوی وزارت خارجه:
    به مسیر مذاکرات برجامی پایبندیم
    سخنگوی‌ وزارت امور خارجه کشورمان گفت: سفر رئیس‌ جمهوری در راس هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی به چین تحول مهمی در حوزه مناسبات دو جانبه ایران و چین و در پاسخ به دعوت رسمی رییس‌جمهور چین انجام می‌شود.
    ناصر کنعانی، سخنگوی‌ وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران  در پاسخ به پرسشی درباره مذاکراتی که وزیر خارجه کشورمان اخیرا با فواد حسین وزیر خارجه عراق داشتند و نیز در ادامه شاهد مذاکرات رابرت مالی با فواد حسین بودیم در پاسخ به این که آیا این رایزنی‌ها در چارچوب احیای برجام است؟ گفت: سیاست رسمی‌ و اعلامی و عملی ایران التزام به مسیر و میز مذاکره برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام با اولویت مورد نظر ایرانی یعنی رفع همه‌ تحریم‌های ظالمانه است. امیدواریم طرف‌های مقابل مشخصا دولت آمریکا هم در اجرای عملی انچه اعلام می کنند یعنی بازگشت به مذاکرات حسن نیت خود را نشان دهند و به اجرای توافق برگردند. ما رابطه مستقیمی با دولت آمریکا نداریم اما از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک برای تحقق منافع ملی به ویژه در مذاکرات رفع تحریم ها استفاده می کنیم. دولت هایی با حسن نیت در این رابطه، پیش از این ایفای نقش کردند و دولت‌هایی هم الان سعی دارند با ظرفیتی که در مناسبات با دو طرف موضوع دارند ایفای نقش کنند و ما از این تلاش‌ها استقبال کرده و می‌کنیم و اکر دولت عراق مایل به این نقش‌آفرینی است با اهتمام جدی نگاه می‌کنیم.
    سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تعطیلی اینستکس گفت: این مساله بخشی از عدم التزام دولت‌های اروپایی به تعهدشان در مسیر جبران خروج غیرقانونی و یک جانبه آمریکا از برجام بود و روشن شد که عملا اقدام لازم را انجام ندادند.
    وی درباره آخرین تحولات مذاکرات ایران و عربستان و دعوت فواد حسین از امیرعبداللهیان به بغداد با تاکید بر نگاه ایران بر مسیر دیپلماسی برای باز گرداندن روابط تهران و ریاض به ریل طبیعی خود تصریح کرد: با نگاه مشترک دو کشور برای اهتمام به مسیر سیاسی از نقش دولت عراق در این رابطه استقبال شده بود و پنج دور مذاکره هم انجام شده بود. در تکمیل روند گذشته به نقش عراق احترام می گذاریم و از اقدام مثبت دولت این کشور در این رابطه استقبال می‌کنیم و امیدواریم در چارچوب این نگاه مشترک شاهد پیشرفت در مسیر مذاکرات دو کشور ایران و عربستان باشیم.
    وی‌ درباره سفر علی باقری به لبنان تصریح کرد که این سفر در تکمیل سفرهای منطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای معاون سیاسی برای انجام مشورت در حوزه های مورد علاقه و سیاسی با کشورهای هدف بود. به علاوه لبنان جزو کشورهای دوست و مهم منطقه‌ای ماست که مسایل دوجانبه و تحولات سیاسی مهم داریم و خط مقدم در مبارزه علیه رژیم صهیونیستی و حمایت از ملت فلسطین کشور ‌مهمی‌است و همچنین فرصتی بود که آقای باقری در مراسم افتتاحیه سفارت جدید ایران در بیروت حضور پیدا کنند و دیداری هم با مقامات عالی رتبه این کشور داشته باشند.
    وی درباره سفری که قرار است رابرت مالی به عربستان داشته باشد؟ گفت: ما هم از اخبار در جریان این سفر قرار گرفتیم. درباره روابط دو جانبه کشورها مداخله ای نداریم، اما آنچه مرتبط به موضوعات منطقه ای است طبیعی است مورد توجه ماست. درباره سیاست های منطقه ای آمریکا مواضع ایران روشن است، نقش آنها در ثبات و امنیت منطقه سازنده و اعتمادساز نیست و از سیاست های شناخته شده این کشور استفاده از دیگر هراسی، ایران هراسی و موضوعات بین المللی و مباحث تروریسم و حقوق بشر برای مداخله در امور ایران و دیگران بوده است.
    کنعانی درباره رسیدگی به ایرانیان ساکن ترکیه در مناطق زلزله زده گفت: کسب اطلاع از وضعیت ایرانیان و کمک به انتقال آن دسته از کسانی‌که می‌خواهند به کشور برگردند جزو اولویت های مهم دستگاه دیپلماسی بوده و کمیته ویژه ای در این رابطه شکل گرفت و سازو کاری بین مرکز با سفارت در آنکارا و سرکنسول گری های ایران شکل‌ گرفت تا کمک های لازم به جمع زیادی از ایرانیان صورت گیرد و مساعدت لازم و تسهیلات لازم در حد مقدورات برای ایرانیانی که مایل بودند در آن شرایط به ایران برگردند اعطا شد. درباره دانشجویانی که مایل بودند به کشور برگردند اما با محدودیت های مقررات نظام وظیفه مواجه بودند نیز تسهیلاتی ایجاد شد.
    وی گفت: در ارتباط با مفقودان به ویژه سه عزیز تیم معلولان که در یکی از هتل‌ها دچار حادثه شدند اقدامات جدی درباره  انجام گرفت و در نهایت پیکر آنها در هتل محل آن‌ها کشف شد و با اقدامات مستمر و انجام امور اداری پیکر این عزیزان امروز به ایران منتقل می شود و در همین جا به خانواده آن‌ها تسلیت می‌گویم.