سرمقاله

سفر به چین ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5111  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 25 بهمن 1401
    این ۵ عادت صبحگاهی را ترک کن
    چرت زدن بعد از زنگ ساعت، نوشیدن آب میوه در صبح، خوردن کربوهیدرات زیاد و... از عادات غلط صبحگاهی هستند که بر سلامت بدن شما تاثیر منفی می گذارند. اگر در طول روز احساس تنبلی، خستگی یا استرس می‌کنید، وقت آن رسیده است که کنترل روتین زندگی خود را در دست بگیرید و تغییراتی در آن ایجاد و سبک زندگی خود را عوض کنید.
    به‌ گزارش فوکوس‌آنلاین، برخی عادات صبحگاهی که سالم به‌نظر می‌رسند، در واقع نتیجه معکوس دارند.
    در ادامه به معرفی این عادات غلط صبحگاهی می پردازیم که روی سلامت بدن شما تاثیر منفی می‌گذارند.
    بیرون ‌آمدن بلافاصله از رختخواب
    زنگ ساعت به صدا در می‌آید و شما بلافاصله از رختخواب بیرون می‌آیید. در نگاه اول، این راه خوبی برای شروع روز به نظر می‌رسد، اما به‌ گفته متخصصان، استرس ناشی از آن می‌تواند فشار غیرضروری به بدن وارد کند و حتی باعث اضطراب شود. بنابراین اگر تمایل دارید روز خود را خیلی سریع شروع کنید، کمی وقت بگذارید. مدتی در رختخواب بمانید، به‌ آرامی از خواب بیدار شوید و بعد از کمی ایجاد آرامش خود را برای فعالیت روزانه آماده کنید.
    چرت‌زدن بعد از زنگ ساعت
    فشار دادن مکرر دکمه snooze زنگ ساعت موبایل و چندین بار به‌ خواب ‌رفتن، یک تصمیم ناسالم است. این چرت کوچک روی مغز تاثیر منفی می‌گذارد. چرخه خواب حدود ۷۵ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد و به‌طور متوسط، شما 3 تا 5 چرخه خواب را در یک شب پشت سر می‌گذارید. اگر اکنون گزینه «تعویق بیداری» را انتخاب کنید، مغز در چرخه خواب قرار می‌گیرد که پس از ۹ دقیقه ناگهان با زنگ هشدار قطع می‌شود. این روند می‌تواند منجر به اینرسی خواب ‌شود؛ یعنی شما برای بقیه روز احساس کندی و خستگی می‌کنید.
    چک ‌کردن تلفن همراه بعد از بیداری
    آیا بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب گوشی موبایل خود را چک می‌کنید؟ این ایده خوبی نیست. این کار می‌تواند باعث استرس و اضطراب شود و ذهنیت شما را از آرامش به سردرگمی تبدیل کند. در عوض، پس از بیدارشدن از خواب، چند دقیقه با انتخاب فعالیت دیگری مانند گوش‌دادن به موسیقی، نوشیدن چای یا انجام حرکات کششی، از صبح لذت ببرید و از استرس و اضطراب و بیماری‌های قلبی دور بمانید.
    نوشیدن یک لیوان آب‌میوه در صبح
    حتما در بسیاری از فیلم‌ها دیده اید که بازیگران فیلم صبح خود را با نوشیدن آب میوه آغاز می‌کنند، شاید شما هم به این کار ترغیب شده باشید. درحقیقت آب میوه می‌تواند بخشی از یک صبحانه سالم باشد، اما مشکل این است که هنگام آب‌میوه‌گیری، تقریباً تمام فیبر میوه از دست می‌رود. این در حالی است که فیبر به کاهش جذب قند از میوه‌ها کمک می‌کند تا تأثیر چشمگیری بر قند خون نداشته باشد. بنابراین بهتر است میوه را کامل بخورید چون آب میوه سطح قند خون را خیلی سریع افزایش و به‌همان سرعت کاهش می‌دهد و شما احساس خستگی می‌کنید.
    خوردن کربوهیدرات زیاد
    در مصرف غذاهایی مانند غلات، نان تست یا شیرینی در وعده صبحانه زیاده‌روی نکنید. بدن به کربوهیدرات نیاز دارد. با این‌ حال، اگر در اوایل صبح زیاد کربوهیدرات ساده بخورید، می‌تواند منجر به افت ناگهانی قند خون شود. در عوض، سعی کنید یک صبحانه غنی از پروتئین مانند تخم‌مرغ یا اسموتی تهیه ‌شده با آجیل و مغزهای مغذی بخورید.
    اگر می‌خواهید کربوهیدرات بخورید، کربوهیدرات‌های پیچیده مانند بلغور جوی دوسر را انتخاب کنید. این نوع غلات همچنین حاوی پروتئین و فیبر هستند، سرعت هضم را کاهش می‌دهند، به گوارش شما کمک می‌کنند و باعث می‌شوند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید.