سرمقاله

سفر به چین ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • پرونده مرکز مبادله در دیوان عدالت اداری آیا مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فاقد وجاهت قانونی است؟
  • آغاز ثبت‌نام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5113  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 25 بهمن 1401
    نگاهی به آمبولانس مرسدس بنز در دهه ۳۰ میلادی
    این روزها آمبولانس‌ها بسیار مجهز و پیشرفته شده‌اند اما جالب است ببینید که حدود ۹۰ سال پیش آمبولانس مرسدس بنز چقدر ابتدایی بوده است. نه آژیر داشت، نه چراغ چشمک‌زن اما قرار بود جان انسان‌ها را نجات دهد. این خودرو آمبولانس مرسدس بنز در دهه ۳۰ میلادی بود که هنوز هم در موزهٔ مرسدس داستان‌هایی از ۹ دهه پیش نقل می‌کند. آمبولانس مرسدس بنز بر اساس سدان لوکس W142 ساخته شده بود. این خودرو که در سال ۱۹۳۷ توسط یکی از نمایندگی‌های مرسدس بنز به نام Lueg در شهر بوخوم آلمان بود ساخته شد، از یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری شش سیلندر با ۷۸ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد. این آمبولانس در عقب به دو در با لولای جانبی مجهز بود و می‌توانست دو بیمار را به‌طور هم‌زمان در دو برانکارد روی هم حمل کند.
    برانکارد پایینی متحرک بوده و داخل یک ریل کشویی قرار گرفته درحالی‌که یک صندلی نیمکتی و یک صندلی تاشو هم در این آمبولانس تعبیه شده است. بین قسمت بیمار و کابین راننده نیز یک پنجرهٔ کوچک به چشم می‌خورد زیرا در آن زمان به دلیل کمبود پرسنل، گاهی اوقات پرستار مجبور می‌شد وظیفهٔ رانندگی را هم بر عهده بگیرد و به همین دلیل می‌توانست از طریق این پنجره به بیمار نظارت داشته باشد. در آن سال‌ها، تمرکز آمبولانس‌ها صرفاً روی انتقال بیمار به بیمارستان در سریع‌ترین زمان ممکن بود و به ارائهٔ کمک‌های اولیه در صحنه حادثه توجهی نداشتند.
    این آمبولانس قدیمی هیچ آژیر یا چراغ گردانی برای هشدار دادن به سایر رانندگان نداشت و صرفاً یک چراغ با صلیب سرخ بالای شیشه جلوی آن نصب شده بود که در حین انجام مأموریت روشن می‌شد. البته این چراغ در آن زمان به معنای راه دادن خودروها در ترافیک به آمبولانس نبود و سال‌ها طول کشید تا چراغ‌های گردان و چشمک‌زن و همین‌طور آژیرها به تجهیزات استاندارد آمبولانس‌ها تبدیل شدند. بااین‌حال، مثل سال ۱۹۳۷، امروزه هنوز هم از محصولات مرسدس بنز برای ساخت آمبولانس استفاده می‌شود و استیشن‌ها، ون‌ها و حتی اتوبوس‌های این شرکت را می‌بینیم که به آمبولانس تبدیل شده‌اند.