سرمقاله

آیا اقتصاد فروپاشیده است؟ ‪/‬ پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5825  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 08 اسفند 1401
    بحران نامزدی ریاست جمهوری در میان اپوزیسیون ترکیه
    اپوزیسیون ترکیه با مشخص شدن زمان انتخابات همزمان ریاست جمهوری این کشور برای روز ۱۴ ماه مِی (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) درخصوص معرفی نامزد مشترک انتخاباتی دچار اختلاف و شکاف جدی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبر ۷ ترکیه، در حالی کمتر از ۲.۵ ماه به زمان برگزاری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس ترکیه باقیمانده است، حزب حاکم «عدالت و توسعه» به همراهی حزب «حرکت ملی» از حدود ۲ ماه قبل «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری کنونی را به عنوان نامزد خود معرفی کرده‌اند.
    احزاب اپوزیسیون ترکیه نیز تاکنون به جمع بندی نهایی برای معرفی نامزد مشترک برای شکست اردوغان، رقیب سرسخت خود نرسیده‌اند و نشانه‌های شکاف در ائتلاف آنها هر روز بیشتر می‌شود.
    رهبران ۶ حزب مخالف اردوغان شامل «کمال کلیچدار اوغلو» رهبر حزب جمهوری خواه خلق، «مرال آکشنر» رهبر حزب نیک (خوب)، «تمل کاراملا اوغلو» رهبر حزب سعادت، «گلتکین اویسال» رهبر حزب دموکرات، «علی باباجان» رهبر حزب جهش و دموکراسی (دوا) و «احمد داووداغلو » رهبر حزب آینده برای پیگیری اقدامات مشترک خود طی یکسال گذشته، ۱۲ بار جلسه مشترک تشکیل داده و قصد دارند تا اردوغان را در انتخابات پیش رو، پس از دو دهه از قدرت کنار بزنند.
    این احزاب مخالف دولت ترکیه از حدود یک سال پیش با تشکیل ائتلافی تحت عنوان ائتلاف ملت و با نام «میز شش گانه» تلاشی را آغاز کرده و تاکنون ۱۲ بار دور هم جمع شده‌اند تا اردوغان را از اریکه قدرت ریاست جمهوری به زیر بکشند، ولی حالا که زمان کمی برای برگزاری انتخابات باقی مانده، دچار شکاف شده و از معرفی نامزد مشترک خود عاجز مانده‌اند.
    این احزاب که تنها در صورت عملکرد ائتلافی و معرفی نامزد واحد، شانس پیروزی در برابر اردوغان را دارند، قرار بود در نشست ۱۳ فوریه ۲۰۲۳(۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۱) نامزد نهایی خود را به صورت رسمی معرفی و اعلام کنند ولی به علت وقوع زلزله، این کار به تعویق افتاد.
    در چند هفته اخیر، رهبران احزاب مخالف به توافق ضمنی و اولیه برای معرفی کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق به عنوان نامزد نهایی احزاب مخالف برای ریاست جمهوری رسیده بودند ولی با مخالفت آکشنر رهبر حزب نیک (خوب) ترکیه و پیشنهاد گزینه‌های دیگر از جمله «منصور یاواش» و «اکرم امام اوغلو» شهرداران آنکارا و استانبول به عنوان نامزدهای نهایی، معرفی کلیچدار اوغلو به عنوان نامزد نهایی به تعویق افتاد.
    علاوه بر این ۶ حزب مخالف، حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه که نماینده جمعیت کُرد ترکیه محسوب می شود و بیش از ۱۱ درصد رای سنتی را در همه مناطق ترکیه از جمله در جنوب شرق این کشور دارد، از این ائتلاف احزاب مخالف کنار گذاشته شده است. بر همین اساس، رهبران این حزب نیز که از مخالفان سرسخت اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه به شمار می‌روند، اعلام کرده‌اند که همچون انتخابات گذشته ریاست جمهوری، نامزد مستقل و اختصاصی خود را معرفی خواهند کرد.
    به اعتقاد تحلیل‍‌گران انتخاباتی ترکیه، این حزب درصورت معرف نامزد اختصاصی، حتی درصورت کشانده شدن انتخابات به دور دوم، با کاستن از آرای احزاب مخالف و پراکنده شدن جمع آرای مردمی آنها، عملا در جهت پیروزی اردوغان گام برخواهد برداشت و به همین علت، تصمیم این حزب تعیین کننده نتیجه رقابت انتخاباتی این کشور خواهد بود.
    علاوه بر این، چند حزب کوچک و مستقل که پایگاه رای بالایی هم ندارند، در عرصه سیاسی ترکیه حضور دارند که با توجه به زمان کم موجود تا برگزاری انتخابات، بعید است که بتوانند در ائتلاف‌های انتخاباتی و نتیجه آن تاثیر عمیقی بگذارند و رقابت انتخاباتی ترکیه عملا بین حزب حاکم عدالت و توسعه و ائتلاف میز شش گانه ادامه خواهد یافت.
    تارنمای خبر.۷ ترکیه در تحلیل انتخابات این کشور، خبر از بروز بحران نامزدی ریاست جمهوری در میان اپوزیسیون و احزاب میز شش گانه داد و به نقل از مرال آکشنر، رهبر حزب نیک (خوب) نوشت: میز شش‌گانه برای نامزدی کلیچدار اوغلو چیده نشده و ما به عنوان سر دفتر پشت آن میز ننشسته‌ایم.
    آکشنر این سخنان را در یک برنامه زنده در تلویزیون فاکس تی.وی بیان کرده و از حزب جمهوری خواه خلق به عنوان شریک خود در ائتلاف ملت و میز شش گانه، با کلمات بسیار تند انتقاد و رهبران این حزب را به «حماقت و بی‌کفایتی» متهم کرد.
    به دنبال این انتقاد شدید آکشنر از کلیچدار اوغلو، رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه، «محمود اوور» ستون نویس روزنامه «صباح» طی مقاله‌ای نوشت: این اختلاف رهبران احزاب میز شش گانه به احتمال زیاد در کلانتری به پایان خواهد رسید.
    حزب جمهوری خواه خلق ترکیه نیز در واکنش به آکشنر طی بیانیه رسمی با بیان این که «این زن از کنترل خارج شده است»، اعلام کرد: آکشنر در تلاش است تا حزب خود را نجات دهد، اما هر چه بیشتر تلاش می کند، بیشتر غرق می شود. او متوجه نیست که حزبی به نام حزب خوب وجود ندارد. اگر ائتلاف وجود نداشت، این حزب با ۹.۸ درصدی خود، حد نصاب را پشت سر نگذاشته و وارد مجلس نمی‌شد.
    اویسال رهبر حزب دموکرات و یکی از اعضای میز شش گانه نیز در واکنش به اظهارات رهبر حزب نیک (خوب) اعلام کرد که از نامزدی کلیچدار اوغلو برای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه حمایت می‌کند.