صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 8072  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 10 اردیبهشت 1402
    در نشست خبری رئیس و نواب رئیس اسکودا مطرح شد
    آگهی آزمون وکالت ۱۴۰۲ هفته آینده منتشر می‌شود
    نشست خبری رئیس و نواب رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) صبح روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه جاری در محل این اتحادیه برگزار شد.
    به گزارش روابط عمومی اسکودا، در ابتدای این نشست خبری، دکتر جعفر کوشا، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) ضمن قدردانی از همکاری اصحاب رسانه با اسکودا طی سال 1401 عنوان کرد: اعتقاد ما این است که خبرنگاران و اصحاب رسانه را باید در حقیقت اصحاب آگاهی و شفافیت دانست و به همین دلیل خبرنگاران وظیفه دشواری بر دوش دارند. واقعیت این است که خبرنگاران مجرای نظارت بر حکمرانان هستند و مردم حق دارند که بدانند حکمرانان در کشور چگونه رفتار و عمل می‌کنند. این در حالیست که نهاد وکالت به عنوان یک نهاد کهن مدنی از دیرباز به دنبال احقاق حقوق مردم بوده و به همین از دیرباز به دنبال برقراری ارتباط تنگاتنگ با رسانه‌ها بوده‌ایم تا بتوانیم پاسخگوی مردم باشیم.
    صراحت قانون درباره حق برگزاری آزمون توسط اسکودا مشخص است
    رئیس اسکودا در پاسخ به سوالی در مورد اینکه برخی از اشخاص در مجلس شورای اسلامی برگزاری آزمون توسط اسکودا را غیرقانونی می‌دانند، نظر شما در این رابطه چیست؟ خاطرنشان کرد: در کشور عده‌ای وجود دارند که به جای اینکه به درد مردم برسند، به زخم مردم نمک می‌پاشند. اینکه برخی از اشخاص می‌گویند اسکودا حق برگزاری آزمون را ندارد یک اظهارنظر بی‌معناست؛ چراکه قانون در این مورد صراحت دارد. توجه داشته باشید که بر اساس قانون هر کانون وکلا به صورت مستقل می‌تواند آزمون وکالت را برگزار کند ولی حالا تمام کانون‌های وکلای سراسر کشور این حق را به اسکودا تفویض کرده‌اند و حالا اسکودا مجری برگزاری آزمون است. معتقدم این اشخاص جز اینکه فضای جامعه را شلوغ کنند، هیچ اقدام مثبتی انجام نمی‌دهند.
    وی افزود: واقعاً باید دید که آیا دغدغه فعلی مردم این است که اسکودا باید آزمون را برگزار کند یا کانون‌های وکلا؟ دغدغه مردم این است که ما سه شیفت کار می‌کنیم اما باز هم در اداره زندگی و معیشت خود ناتوان هستیم و از پس هزینه‌ها برنمی‌آییم. این اشخاص متاسفانه فسادها را ملاحظه نمی‌کنند و دائماً با طرح مسائل گوناگون به دنبال انحراف افکار عمومی هستند. به عنوان مثال در مورد قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار معتقدیم که نمی‌توان هر شخصی را وارد اتاق عمل کرد و سپس از او بپرسیم که آیا شما پزشک هستید؟ امر وکالت و قضاوت یک مساله بسیار خطیری است که نمی‌توان با صدور مدرک‌های تحصیلی در رشته حقوق و سپس ورود به عرصه وکالت با قانون تسهیل، آن را به خطر انداخت؛ چراکه قطعاً خروجی آن منفی خواهد بود.
    آگهی آزمون وکالت ۱۴۰۲ هفته آینده منتشر می‌شود
    همچنین در این نشست خبری دکتر ابراهیم کیانی، نایب رئیس اول اسکودا با اشاره به برگزاری آزمون وکالت 1402 گفت: تاریخ آزمون همانگونه که اعلام شد روز جمعه 13 مرداد سال جاری برگزار می‌شود و در روزهای آتی هم آگهی ثبت‌نام این آزمون منتشر خواهد شد. باید متوجه بود که اسکودا تنها نهادی است که آزمون وکالت را برگزار خواهد کرد و پیش‌بینی این است که حدود 50 تا 60 هزار نفر داوطلب داشته باشیم. باید به اطلاع برسانم که ما هیچگاه افرادی که صلاحیت علمی ندارند را جذب نمی‌کنیم و حالا هم بر اساس قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، چیزی در حدود 30 درصد از حد نصاب کاسته می‌شود و کسانی که حدوداً بتوانند تراز علمی 7 هزار را کسب کنند، پذیرفته می‌شوند.
    دکتر کیانی درباره منابع آزمون وکالت 1402 نیز گفت: این منابع در آگهی ثبت‌نام درج خواهد شد و البته چندی پیش هم منابع مذکور از سوی اسکودا به صورت جداگانه اطلاع‌رسانی شده بود.
    نایب رئیس اول اسکودا در ادامه در پاسخ به این سوال که واکنش اسکودا نسبت به اظهارنظر معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی در پاسخ به یک نماینده که برگزاری آزمون وکالت توسط اسکودا را غیرقانونی اعلام کرده است، چیست، گفت: دغدغه مجلس شورای اسلامی این است که چرا روسای 28 کانون‌ وکلای دادگستری برای برگزاری آزمون وکالت با سازمان سنجش قرارداد امضاء نمی‌کنند، در حالی که باید بگویم آزمون را سازمان سنجش برگزار می‌کند، نه کانون وکلا و اسکودا. در واقع اسکودا به نمایندگی از تمام کانون‌های وکلا با سازمان سنجش قرارداد امضا می‌کند.