سرمقاله

واقع نگری برای حل بحران / ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • عضو هئیت مدیره بانک ملی: زیرساخت‌های استفاده از برات الکترونیک باید در شبکه بانکی فراهم شود
  • پخش زنده لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۴ از لنز ایرانسل
  • تیم ملی هاکی ایران با حمایت همراه اول قهرمان آسیا شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 8218  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 12 اردیبهشت 1402
    واقع نگری برای حل بحران / ژوبین صفاری

    وضعیت اقتصادی کشور خوب نیست. واقعیت این است که تکانه‌های سیاسی به عنوان متغیر اصلی اثر مستقیم بر تورم و بالا رفتن نرخ ارز دارد. واقعیتی که البته گفتمان حاکم بر قوه مجریه همواره آن را نقض کرده و این روزها به دنبال دلارزدایی از اقتصاد است.

    حتی اگر بپذیریم که اقتصاد به طور غیرمنطقی وابسته به دلار است اما نقش آن را نمی‌توان منکر شد. ناگفته پیداست که برای تحقق چنین هدفی یعنی جدا کردن بند ناف اقتصاد از دلار نیاز است تا متغیرهای فراوانی تغییر کند اما تا زمان این تغییرات، نادیده گرفتن نقش دلار و البته مناسبات سیاسی خطایی هزینه‌ساز برای مردم است‌. بارها کارشناسات اقتصادی نسبت به تاثیر تعاملات بین‌المللی بر اقتصاد هشدار داده‌اند اما گو این‌که پای تحلیل تصمیم سازان بر زمین واقع بینی قرار ندارد. 

    در این وضعیت لازم است برای جلوگیری از  وقوع رخدادهای ناگوارتر اقتصادی از جمله شکل‌گیری ابرتورم به واسطه حجم بالای نقدینگی لازم است تا به موازات تلاش برای اصلاح ساختارهای معیوب که خود حدیث مفصلی است؛ با دیپلماسی قوی و با اولویت قرار دادن اقتصاد در مراوادت، به طور منطقی به سمت تنش زدایی حرکت کرد.

    واقعیت آن است که متاسفانه اقتصاد کشور به تورم خو گرفته و به جز ذینفعان همیشگی، مردم نیز اسیر ابن سیکل معیوب شده‌اند. ترک این اعتیاد نیازمند اراده‌ای قوی برای مقابله با سنگ‌انداری ذینفعان است حتی اگر این اراده قوی برای دولت تبعات سیاسی در پی داشته باشد. بی‌تردید در فضای شفاف مردم نیز با این اصلاحات همداهی خواهند کرد. اگر قرار نباشد هزینه این اصلاحات را تنها مردم بپردازند.

    و درنهایت همه این‌ها محقق نخواهد شد مگر آنکه از متخصصان واقع‌بین و علم محور به جای شعار محوران استفاده شود.