سرمقاله

تنش ناخواسته علیه تهران ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 8370  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 13 اردیبهشت 1402
    تاج گذاری بی‌اهمیت!
    براساس نظرسنجی جدید گالوپ، ۶۴ درصد از بریتانیایی‌ها می‌گویند که خیلی به تاجگذاری «چارلز سوم» اهمیت نمی‌دهند یا این مساله اصلا برایشان اهمیتی ندارد. به گزارش ایسنا، در شرایطی که چند روز بیشتر به تاجگذاری «چارلز سوم» به عنوان فرمانروای جدید بریتانیا باقی نمانده است و این کشور برای روز شنبه آتی تدارک می‌بیند، بسیاری از مردم بریتانیا می‌گویند که این مناسبت را جشن نخواهند گرفت.
    نتایج نظرسنجی موسسه گالوپ نشان می‌دهد که ۶۴ درصد بریتانیایی‌ها می‌گویند که خیلی به تاجگذاری چارلز سوم اهمیت نمی‌دهند یا این مساله اصلا برایشان اهمیتی ندارد. در مقابل ۳۳ درصد گفتند که این برایشان مهم است و ۳ درصد نظری نداشتند.
    در همین حال دیلی‌میل گزارش داد که نتایج نظرسنجی دیگری نشان می‌دهد که بریتانیایی‌های طرفدار «جمهوری» معتقدند که کلا باید از شر سلطنت خلاص شوند.
    در میان پاسخ‌دهندگانی که از حذف سلطنت در بریتانیا حمایت می‌کنند، کمتر از یک‌سوم (۲۸ درصد) به موسسه «لرد اشکرافت» گفتند که خواستار تحقق این مساله هستند چون حذف سلطنت «مزایای عملی واقعی» به همراه خواهد داشت.
    اکثر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی (۶۶ درصد)، به این دلیل از حذف سلطنت حمایت کردند که معتقدند خاندان سلطنتی «از پایه و اساس و از اصل اشتباه است و بنابراین ما باید آن را جایگزین کنیم؛ چه مزایای عملی داشته باشد یا نداشته باشد.»
    در مقابل، دوسوم (۶۸ درصد) از کسانی که به حفظ سلطنت رای می‌دهند، می‌گویند که این وضعیت برای بریتانیا «خوب» است و ۲۳ درصد گفتند که جایگزین حکومت سلطنتی «بدتر» خواهد بود.
    صدای مخالفت با سلطنت در بریتانیا، هر بار که موضوعی در مورد دودمان ویندزر پیش‌ می‌آید، دوباره بلند می‌شود. به دنبال مرگ الیزابت دوم، فرمانروای پیشین بریتانیا، گروهی از فعالان خطاب به چارلز سوم فریاد «پادشاه من نیست» سر دادند و حتی برخی تخم‌ مرغ‌هایی را به سمت او پرتاب کردند.  
    حامیان گروه کمپین ضد سلطنتی «جمهوری» قصد دارند در مسیر راهپیمایی خودشان در لندن در کنار مجسمه چارلز اول، که در سال ۱۶۴۹ سر بریده شد و به دنبال آن «الیور کرامول» به مدت کوتاهی حکومت «جمهوری» تشکیل داد، تجمع اعتراضی برگزار کنند.