صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی ایرانسل با حضور رئیس‌جمهور به مناسبت روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 13865  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 23 مرداد 1402
    در نشست هم اندیشی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران مطرح شد
    نهاد وکالت و رسانه در حوزه استیفای حقوق مردم در یک سنگر قرار دارند
    نشست هم‌اندیشی با خبرنگاران حوزه‌های حقوقی و قضایی رسانه‌ها پیش از ظهر شنبه 21 مرداد ماه جاری، به مناسبت روز خبرنگار با حضور رئیس و نواب اسکودا، عباس عبدی روزنامه‌نگار و کامبیز نوروزی حقوقدان و مدرس حقوق مطبوعات در محل اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران برگزار شد.
    به گزارش روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، دکتر جعفر کوشا رئیس اسکودا در این نشست ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: باید از اصحاب رسانه بابت همراهی با نهاد وکالت طی ایام اخیر تشکر کنم و همچنین آرزو دارم دو خبرنگاری که در بند هستند، هر چه زودتر به آغوش خانواده بازگردند. به اعتقاد من جامعه وکالت و صنف رسانه و خبرنگاران تشابهات زیادی با یکدیگر دارند که یکی از آن‌ها شفافیت و دومی، ارتباط مستقیم با مردم است. باید متوجه باشیم که رسانه و خبرنگاران یکی از پایه‌های اصلی دموکراسی به حساب می‌آیند و آزادی رسانه و بیان را باید بخش اصلی و اعظم این دموکراسی دانست.
    رئیس اسکودا تصریح کرد: به باور من، رسانه و خبرنگار را باید خط‌شکن شفافیت و صداقت دانست و در این میان باید از این قشر و صنف زحمتکش کشورمان دفاع شود؛ چراکه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در مسیر اجرای رسالت خود به نوعی مورد تهدید قرار می‌گیرند و حتی بعضی مواقع کار از تهدید هم می‌گذرد و بحث قتل آن‌ها مطرح می‌شود. در اینجاست که نقش نهاد وکالت یعنی دفاع از خبرنگاران برجسته می‌شود تا از این عزیزان در برابر تهدید محافظت کنند.
    این عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه دفاع از خبرنگار وظیفه نهاد مستقل وکالت است، اظهار کرد: اینکه یک خبرنگار به دلیل ایفای مسئولیت و مأموریت خود مورد هجمه قرار می‌گیرد و حتی بازداشت و تعلیق از کار برای او منظور می‌شود، موضوعی است که در اینجا نهاد مستقل وکالت باید به میدان بیاید و از آن‌ها دفاع کند تا نگذارد حق اصحاب رسانه پایمال شود. بر همین اساس است که نهاد مستقل وکالت وجاهت پیدا می‌کند و به نوعی لازمه دفاع از خط‌شکن‌ها در رسانه بیش از پیش مشخص می‌شود. در سال گذشته اتفاق‌هایی رخ داد که به نظرم برآمده از برخی فساد‌ها و بی‌توجهی‌ها به چالش‌های اجتماعی بود و باید گفت که این چالش موجب شد تا اصحاب رسانه و نهاد وکالت وارد راستی‌آزمایی شوند.
    وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هجمه‌هایی که اخیرا علیه نهاد وکالت صورت می‌گیرد، گفت: در فصل سوم قانون اساسی اصولی درباره حقوق ملت مطرح شده است که کنشگری جامعه وکالت و خبرنگاران برای احقاق حقوق عمومی را بیش از پیش ضروری می‌سازد، به همین دلیل انتظار داریم هجمه‌هایی که به نهاد وکالت وارد می‌شود، از سوی رسانه‌ها به دقت واکاوی و تحلیل شود.
    در ادامه این نشست نیز عباس عبدی، روزنامه‌نگار در سخنانی با اشاره به فعالیت‌ها و تلاش‌های زنده‌یاد بهمن کشاورز برای ارتقای نهاد وکالت بیان کرد: قبل از هر چیز باید یادی کنیم از مرحوم کشاورز که پایه و اساس اسکودا را بنا کرد و در این راه زحمات زیادی برای نهاد وکالت کشید.
    وی افزود: برخی‌ها معتقدند که روزنامه‌نگار نباید در برخی از نهاد‌ها یا موضوعات سَرَک کشیده و آن را کنکاش کند که اساساً این موضوع خلاف و اشتباه است؛ به عنوان مثال جایی مانند اتاق بازرگانی یا حتی کانون‌های وکلا که متعلق به مردم‌اند و یک نهاد مدنی به حساب می‌آیند باید بتوانند با رسانه و خبرنگار ارتباط خوبی برقرار کرده و افکار عمومی را قانع کنند؛ چراکه کانون‌های وکلا دقیقاً در مرز مدنیت قرار دارند و باید آن را جامه عمل بپوشانند.
    کامبیز نوروزی، حقوقدان نیز یکی دیگر از مدعوین این نشست بود که در سخنانی با اشاره به اعمال فشار بر دو نهاد صنفی روزنامه‌نگاری و وکالت بیان کرد: به نظر بنده روزنامه‌نگاری باید مستقل از قدرت حاکم باشد و به همین دلیل معتقدم که هم نهاد صنفی روزنامه‎نگاری و هم صنف وکالت بیش از سایر اصناف و نهاد‌ها تحت فشار هستند.
    وی افزود: ما شاهد آن بودیم که بزرگترین انجمن صنفی روزنامه‌نگاری ایران در سال ۱۳۸۸ تعطیل شد و با وجود اینکه این انجمن همچنان از حیث قانونی معتبر است، اما هنوز اجازه فعالیت ندارد. نوروزی با بیان اینکه نهاد وکالت هم تا سال ۱۳۷۶ با مصائب و مشکلات خاص خود دست و پنجه نرم کرد و در نهایت با برگزاری انتخابات، توانست تا حد زیادی به اصل خود بازگردد، گفت: البته اخیرا شاهد آن هستیم که با تصویب و اجرایی شدن قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب وکار، عملاً نهاد وکالت نابود شده است و البته که هیچ صنفی هم در این میان باقی نخواهد ماند.
    نوروزی با تاکید بر اینکه با رویه جاری علیه کانون‌های وکلا، به خصوص اجرای قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار، صرفاً نهاد وکالت متضرر نخواهد شد، بلکه حق دفاع مردم در این میان مورد ضربه و هدف قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: به همین دلیل معتقدم که نهاد وکالت و به خصوص وکلا باید در عرصه رسانه‌ای بیش از گذشته فعال باشند و در عرصه‌های عمومی حضور یابند.
    ابراهیم کیانی، نایب رئیس اول اسکودا هم در این نشست با اشاره به وضعیت پیش آمده برای نهاد وکالت خاطرنشان کرد: دغدغه ما در شرایط فعلی حفظ خانه خود یعنی کانون وکلا است؛ چراکه در برنامه هفتم توسعه به دنبال آن هستند که ماهیت نهاد وکالت را تغییر دهند.
    وی با تاکید بر اینکه باید باب گفتگو میان نهاد وکالت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باز شود، گفت: در این میان، اما بحث این است که ما به عنوان نهاد وکالت و رسانه باید همکار و همیار یکدیگر باشیم، چراکه همین حالا اصل نهاد وکالت زیر شدیدترین هجمه‌ها قرار دارد و واقعیت این است که بحث اجرای قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار در حال هدف قرار دادن مبانی علم حقوق و نهاد وکالت است.
    سخنگوی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در پایان خاطرنشان کرد: بحث اینجاست که باید رسانه به کمک ما بیاید تا این مبانی زنده بماند؛ چراکه ما در مورد این وضعیت با اشخاصی روبرو هستیم که اساساً علم حقوق را نمی‌دانند و صرفاً اقتصاددان هستند. به همین دلیل معتقدم که زیبنده کشور نیست که اقتصاددانان به صورت مستقیم نظام حقوقی کشور که شامل قضات، وکلا و جامعه حقوقی می‌شوند را بدون مبنای مشخص زیر سوال ببرند.
    در ادامه این نشست نیز محمود حبیبی، نایب رئیس دوم اسکودا به تشریح اهمیت جایگاه خبررسانی در قرآن پرداخت و در سخنانی گفت: حرفه خبرنگاری چنانچه براساس احکام شریعت اسلام و آموزه‌های قرآنی صورت پذیرد واجد جنبه الهی است و در صورتی که دستورات دینی در انجام این امر مهم به فراموشی سپرده شود جنبه الهی خود را از دست می‌دهد و فعل خبرنگار مصداق: أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَهٍ قرار می‌گیرد.