سرمقاله

خطای شناختی مشکلات ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 1736  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 29 آذر 1401
    در راستای اجرای نظام رتبه‌بندی صورت گرفت
    صدور کارنامه برای تعیین رتبه ۶۰۰ هزار معلم
    رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه قریب به ۶۰۰ هزار نفر از معلمان در قالب اجرای قانون نظام رتبه بندی، ارزیابی شدند و «کارنامه رتبه» برایشان تولید شده است، گفت: قانون نظام رتبه بندی معلمان، مبتنی بر اسناد بالادستی و عین سندتحول است، اما باید در اجرا دقت کنیم و همه همکاران را ببینیم. به گزارش ایسنا، محسن زارعی در نشست ارائه و نقد الگوی اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد با اشاره به بند ۱۳ سیاست‌های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری گفت: در این بند تکلیفی مبنی بر استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در آموزش و پرورش به ما سپرده شده که در سندتحول بنیادین آموزش و پررش نیز مورد تاکید است.زارعی افزود: البته که این آزمون نیز سال‌ها اسیر نظام سنجش دیگری تحت عنوان کنکور قرار می‌گرفت و دانش آموز خودش را برای کنکور آماده می‌کرد و برای سال‌ها گزارش داده می‌شد که میانگین معدل دانش آموزان در امتحانات نهایی  ۱۲ است و وضعیت ما در این حوزه خوب نیست، زیرا آینده‌ دانش آموز در نظام دیگری رقم می‌خورد و خودش را برای همان آماده می‌کرد.
    رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش ادامه داد: مسئله مهم دیگر، نیروی انسانی است. در بند ۵ ماده ۳ سیاست‌های کلی ایجاد تحول بر استقرار نظام ارزشیابی و سنجش صلاحیت‌های عمومی مبتنی بر شاحص های آموزشی و فرهنگی تاکید شده است. در سند ۲ از راهکار ۱۰ اهداف عملیاتی سند نیز تاکید شده که سال‌ها معطل باقی مانده بود و با تصویب نظام رتبه بندی محقق شد.
    وی افزود: در طول سال‌ها از زحمتی که همکاران می‌کشیدند غافل بودیم. بر اساس مدرک تحصیلی و اینها ارتقاءهایی رخ می داد اما اینکه در عرصه عمل و در کلاس درس چه می‌کند را هیچ وقت ارزش گذاری نمی‌کردیم. اکنون فرصتی فراهم شده تا ارزش کار همکارمان را ببینیم و در این نظام شایستگی‌ها ارزشش را لحاظ کنیم. وی به فرایند نظام رتبه‌بندی اشاره کرد و گفت: همکاران ما ابتدا با خوداظهاری شایستگی‌های خود را اعلام کردند و مدارک و مستندات را بازگذاری کردند. دو کار می‌توانستیم انجام دهیم، یا باید کانون ارزیابی می‌گذاشتیم و حضوری دعوت می‌کردیم و دوم اینکه رفتار همکاران در موقعیت واقعی کلاس درس را از سوی مدیران مدارس بسنجیم که راهکار دوم اجرایی شد.  قریب به ۶۰۰ هزار نفر ارزیابی شدند و کارنامه رتبه برایشان تولید شده است. گام نهایی، بازخورد شایستگی‌ها است که می‌خواهیم به همکاران بدهیم. این نظام ارزیابی می‌تواند در  جذب و ورودی‌ها، ارتقای مدیران عملیاتی، میانی و ارشد هم کمک کند.