سرمقاله

فضلیت همدلی با مردم ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 12299  |  صفحه ۶ | حوادث  |  تاریخ: 21 تیر 1402
    رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد
    ردیابی ۱۳۰۰ قلم داروی گران و پرمصرف با کدملی
    رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به کارکرد ابرسامانه تیتک در رهگیری و ردیابی داروها و تجهیزات پزشکی گران قیمت و پرمصرف که ریسک قاچاق و خروج از زنجیره را دارند، گفت: اکنون برای بیش از ۱۳۰۰ قلم داروی گران قیمت و پرمصرف استعلام در داروخانه و به نام بیمار انجام می‌شود و بالغ بر ۶۰۰ قلم تجهیزات پزشکی نیز در مراکز درمانی ثبت شده و استعلام می‌شوند.
    دکتر سیدحیدر محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با ابر سامانه تیتک و ثبت فرایندهای دارو و تجهیزات در این سامانه، گفت: بسیاری از فرایندها را از طریق این سامانه در حال رهگیری هستیم و ردیابی می‌کنیم. در همین راستا کلیه فرایندهای صدور مجوز در سامانه تیتک انجام می‌شود. در قالب این سامانه این قابلیت وجود دارد که بدانیم تولید کننده‌هایی که در سامانه تیتک ثبت شدند چه تعداد از فراورده‌های سلامت محور (دارو و تجهیزات) را تولید کرده و تحویل پخش دادند و شرکت پخش چه تعدادی را از چه کسی تحویل گرفته است، چه تعداد در کدام شرکت پخش و در کجای کشور است و تحویل کدام داروخانه یا مرکز درمانی شده است و در نهایت هم می‌توانیم بگوییم بخش بزرگی از این موارد که از نظر ریالی حدود ۵۰ درصد بازار را تشکیل می‌دهند، تحویل کدام بیمار شده است. اینکه تحویل کدام بیمار شده است مربوط به این است که رهگیری کنیم دارو یا تجهیزات مربوطه از زنجیره خارج نشوند.
    وی گفت: طبیعتا این رهگیری برای اقلامی انجام می‌شود که از نظر اقتصادی به صرفه‌تر باشد؛ چراکه یک سری از اقلام به دلیل پایین بودن قیمت‌شان توجیه ندارد که همه این مسیر را برایشان انجام دهیم.
    رییس سازمان غذا و دارو گفت: ابتدای این طرح در سال ۱۳۹۲ تنها مربوط به کالاهایی بود که قیمت‌شان بالا بود و قاچاق می‌شدند و الان تقریبا برای بیش از ۱۳۰۰ قلم داروی گران قیمت و پرمصرف استعلام در داروخانه و به نام بیمار انجام می‌شود و تعداد زیادی از تجهیزات پزشکی که بالغ بر حدود ۶۰۰ قلم در مراکز درمانی است، استعلام صورت می‌گیرد و این روند در حال توسعه به سایر اقلام است. در مجموع اکنون بخش عمده‌ای از اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی که ریسک قاچاق معکوس و خروج از زنجیره دارند، استعلام گرفته می‌شوند.
    محمدی ادامه داد: در داشبوردهایی که در ابرسامانه تیتک ارایه کردیم، کل این موارد مشخص است؛ تعداد مصرف این اقلام و همچنین اقلامی که مشمول کمبود هستند نیز مشخص است. بنابراین داشبوردهایی که در ابرسامانه تیتک است کمک می‌کند تا بتوانیم برنامه‌ریزی دقیقی برای تامین دارو، تجهیزات و ارز انجام دهیم و همچنین بدانیم که اکنون به لحاظ مواد اولیه، قطعات ساخت، محصول نهایی و ... در نقاط مختلف کشور در چه وضعیتی هستیم و پیش بینی‌های لازم را برای سال آینده نیز داشته باشیم. این موضوع کمک می‌کند که بتوانیم زنجیره تامین دارو و تجهیزات را ردیابی و رهگیری کنیم و اطلاع رسانی خوب و دقیقی نیز داشته باشیم.